A
andreasg: Såg att golvkedjan säljer Kährs ek shetland 1-stav för 549kr/kvm. Hittar dock inte golvet på kährs hemsida. Någon som vet mer om det här golvet? http://www.golvkedjan.com/shop/main.php?p=pro&i=167&catId=1&selsup=%&selmat=%&selmon=%
0 svar · 2,4k läst
A
AndersS: Du går in på deras hemsida och där finns en "floor studio" där du kan se golven i lagd miljö och välja lite olika läggningsalternativ. Inte som i verkligheten men ändå något.
1 svar · 5,8k läst
J
Jobo123: Hej! Ska inreda ett rum i källaren. Nålfiltsmatta ska jag lägga på golvet samt limma i taket. Men finns det något liknande som jag kan limma på väggen som släpper igenom fukt? Vill inte ha hårda putsväggar då de ska vara ett bio-rum. Mvh Johan
0 svar · 2,6k läst
B
Bellasmamma: Mm, vi har bestämt oss för att välja en granitkeramik-platta istället. Visserligen lite mindre format men snygg den med. Köpa billigt kan bli dyrköpt annars, känns det som...
3 svar · 3,4k läst
larsbj
larsbj: Det här kanske kan va nåt? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08927158.aspx
1 svar · 1,5k läst
C
Casca: Ingen risk att det brjar svikta om du tunnar ut skivorna så mycket ? Kan altid rivs upp granplanketoch bygga på golvreglarna, sen är det rakt iaf
1 svar · 3,8k läst
A
aronse: Ska försöka beskriva bättre. Det är ett köksgolv som från början var det plastmatta, som jag har lagt ett laminatgolv på med fome i mellan.
3 svar · 1,2k läst
J
Jan-Å: Jag la nån foam under vårt Parador, köpte den på Bauhaus samtidigt som golvet. Tror inte det spelar nån större roll vilken sort.
8 svar · 1,4k läst
Bezt
Bezt: Tror nog inte att det har med dubbdäcken att göra utan att du drar in salt på däcken som smiter ner i golvet och det spricker.
1 svar · 3,6k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Spånskiva
5 svar · 1,2k läst
novi
novi: Kolla på Khärs hemsida: http://www.kahrs.se/Products/Accessories/Mouldings.aspx Aluminium 7-23 mm massiv 58x21 mm Hoppas det löser ditt problem! NOvisen
1 svar · 8,7k läst
E
eviljava: Har den böjt sig så mycket att du slår i tårna bör du naturligtvis åtgärda problemet. :rolleyes: Jag har faktiskt aldrig varit med om att en stav slagit sig så mycket? Du bör kanske limma om hela staven?
5 svar · 3,2k läst
E
eviljava: Hårdvaxolja är naturligtvis något glansigare (av naturliga skäl). Du behöver dock inte oroa dig för att golvet blir "blankt". Det kommer alltså inte att se ut som ett lackat och bonat parkettgolv hemma hos någon gammal tant ;). Personligen anser jag att blanka parkettgolv är bland de fulaste som finns. Med hårdvaxolja får du "träkänslan", men ytan blir något glansig (ungefär som
4 svar · 2,8k läst
G
Gilgo: Det finns sånt "pulver" att köpa som skall suga upp olja. Om det suger så det blir torrt vet jag inte för jag har bara använt det på målad betong och då kört våtmopp efteråt ändå.
2 svar · 1,2k läst
V
Vassdal: Det går att lägga foam direkt på plastmattegolv och sedan klickgolv. Tror inte du ska behöva ta bort limresterna, det brukar räcka med att lägga foam och sedan klickgolvet. Vad jag vet så går det att lägga foam i upp till tre lager. Bara inte limmet luktar. Om du skall ta bort limresterna så pröva med sliprondell, eller lägg nya (tunna) skivor.
1 svar · 2,3k läst
T
tompa_70: och värmen ska vara avslagen minst en månad efter flytspackling och plattsättning...
3 svar · 1,3k läst
F
Forbo: Järnvitriol är nog ingen bra idé...det blir inte grått utan att solen får bearbeta det hela ordentligt och det tar lite tid... däremot finns ju olika betser och lacker i Järnvitriol-grått som är våldsamt snygga faktiskt...kolla herdins.se så kan du nog hitta bra alternativ
6 svar · 8,3k läst
T
tumlaren: Besiktningsmannen mätte luftfuktigheten vid golvet och den låg mellan 25 - 28 %, temperaturen var 24 gr. Ganska normalt för ett svenskt hem under vintern. Kravet är 30% och ej över 27 gr. Vi har frånluftsvärmepump och den ska man ju inte behöva stänga av för golvets skull. ByggMax åtgärdar bara golvet om vi har ett protokoll från en godkänd besiktningsman till vår fördel. Det
4 svar · 4,5k läst
S
sonnny: Jag ska flytspackla framför min öppna spis i vardagsrummet ikväll, så hoppas någon hinner svara snabbt. Jag har lagt golvspån i hela lägenheten. Jag ska fästa klinkers framför den öppna spisen som en ruta där det har varit klinker tidigare. Jag ska fästa lister först runt området som ska flytspacklas så klinkerplattorna kommer i samma nivå som parkettgolvet senare. Nu till min
0 svar · 1,4k läst
K
Krogarn: Har sett snygga slitna ekgolv hos www.acornandlilac.se
2 svar · 5,9k läst
C
CHolden: 96 procent säker på att det är Amerikansk Vitek i bästa, kvistfri sortering.säkert vitoljad. Kanske amerikansk Ask också men svårt att se på bilderna.
4 svar · 1,6k läst
·
C
cykelbud: Hej Marie, Jag är ingen expert, men vi målade vårt trägolv med linoljefärg, det blir en matt yta som inte blänker. Skit snyggt. Vi använde UULA golvfärg som torkar lite snabbare än vanlig linoljefärg, 1 dag istf 2.. Vi slipade trärent för det var gammal fernissa underst, och senaste färglagret hade släppt mot fernissan. Lycka till /Anders
1 svar · 1,7k läst
S
Stenper: Kan nån som testat berätta om hur mycket vatten till vilket spackel som fungerat? Vi ska troligtvis flyta nästan 100 kvm och ju bättre flyt destå mindre jobb! /Stenper
5 svar · 5,0k läst
B
byggankan: Jag skulle också ta ett slipbart. Vi råkade få en ordentlig skada på golvet redan första dagen och hade vi haft ett tunnare golv (eller lackat istället för oljat som vi har) så hade det blivit riktigt fult men nu får man leta för att hitta den.
2 svar · 4,8k läst
S
Stisse12: Kolla efter vaxolja.. finns med olika toner i. Kör på min diskbänk.. Bättre än all olja jag provat och håller längre och blir finare.
2 svar · 1,8k läst
P
Anonymiserad 124627: Hej, Jag undrar om det finns någon som försökt sig på att betsa eller måla - ljusare eller mörkare - s.k. årstaparkett. Jag har utan resultat försökt googla detta men hittar inga exempel. Parkettbitarna är ju smala och korta så det kanske blir för rörigt för ögat för att bli snyggt genom att tex betsa ljust. Här är ett exempel på årstaparkett: http://bit.ly/hM6a6P
0 svar · 3,3k läst
S
silversmeden: Har haft liknande problem, har vitoljad ekparkett, mörka fläckar efter diverse husdjur. Har provat det mesta men inte att slipa det tror jag är lite överdrivet, man måste angripa problemet på ett annat sätt. Fläckarna beror ofta tror jag på högt ph då blir träet mörkt, då skall man använda surt medel. Jag använde diverse sura medel men det bästa var CITRON ta en och dela på
7 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Spånskiva måste alltid ha stöd vid sina kanter. Reklammera jobbet.
3 svar · 1,2k läst
R
roadrat: Ingen som kan ge mig svar? Vore uppskattat. Jag skall lägga laminat i gillestugan och behöver alltså råd om huruvida jag skall använda vanlig foam under, eller ångspärr och Lumppapp. Så här ser lagrena ut uppifrån och ner för att förtydliga. Laminat ingjuten vattenburen golvvärme Frigolit PLAST Betong Jag får olika råd var jag än vänder mig, behöver jag verkligen oroa mig för
1 svar · 1,4k läst
1337
1337: Visst kan du lägga en mjukfog, men det kommer mest antagligen se ut som skit. Varför inte en trälist?
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.