Golv
Holpers: Tjena Jag har lag klinkers på ett antal plastmattor/Linoliummattor med bra resultat. Typ 20st. Alla kök och hallar i alla lägenheter jag bott i + hemma hos ett par polares. =) Har inte ruggat ytan innan. Men kört med modell bättre fix, flexibel Casco multifix. Det enda viktiga är att kolla vad som är under mattan. Är det betong eller gips går det kalas, men är det spånskiva eller
gaia: fast dom är nästan lika så får du det aldrig att stämma i färgnyans och man kommer att se tydligt ditt tapra försök att få likadan golv. Jag skulle hellre välja en avvikande storlek på ekstavar och kanske hitta samma tjocklek och slippa spackla i stället? gaia
Misse: Tänkte bara uppdatera med att vi beslutade oss för en matt svart granit.
tank77: [citat] Ja, det är inga problem, använd en bred pensel så kommer du åt överallt!
_bystrom_: Det är framförallt svikten i golvet som kan ställa till det, det ska vara så stumt som möjligt! Sviktar golvet kommer klinkret så småningom spricka i fogarna och en del plattor kommer lossna. Är det stumt och bra som det är, så skruvlimma ett lager gips alt. flytspackla med fiberförstärkt spackel. Du kan absolut kombinera de båda, om ni vill ha golvvärme på endast en del. Ett tips
S.Wiklund: Tackar för svaret. då vet jag hur jag skall lägga golvet utan besvärr. mvh stefan
Nihagg: Vill ha nåt åt vitsåpa utseendet men det måste ju vara någorlunda tåligt med tanke på att det är kök/matplats samt 2 småbarn :) Har haft lackade furugolv förut med de blir gula och fula med tiden. Kanske finns nån lack som är vitpigmenterad som inte gulnar? annars är det väl vitpigmenterad olja, vitsåpa, lut ja det kanske finns fler. Så idéer och tips mottages gärna på vad man
parper: Hej Har försökt att hitta bra info angående detta men det är svårt. De flesta ämnena refererar till en oisolerad platta och vad man skall tänka på. Har ett par frågor här som jag behöver besvaras och undrar om någon har kunskap om dessa ? Som sagt skulle vilja lägga parkett golv på ett källargolv som är uppbilat och nyisolerat med golvvärme. 1. Vad behöver man tänka på ? 2.
ZeroX66: Sant, men vi fick det reklamerat pga att klicken var dåliga och man fick ta i med mer våld än vad som krävs så jag tror inte jag vill riva bort det just nu. Tänkte om det fanns något trick utan att ta bort det :)
kimpo: Det borde ligga någon slags isolering eller uppregling under golvspånet i de andra rummen. Men om ni klarar er bra med höjden i det nya utrymmet, så lägg en platonmatta först. sen kan ni lägga spånskiva, laminat/parkett eller vad ni vill..Vill ni ha det lite mer isolerat och ni är säkra på att det inte är någon tillskjutande markfukt, så kan ni lägga åldersbeständig plast,
eviljava: [citat] Latexfog skall alltid målas över eftersom den gulnar med tiden. Vilken kulör du sedan använder torde nog sakna betydelse. Rött fungerar nog lika bra som vitt i detta avseende.
stonegrove: Det är ett parkettgolv som ej är massivt, om det nu finns massiva parkettgolv. Frågan är ju om man har utrymme med att limma fast nåt.(har inte kollat)
cederbusch: Det blev en elhyvel enligt zsimpeys råd. Varför har jag inte köpt en sån förr? Hur bra som helst!
sagaliten: Söker förtvivlat efter Marmoleum click square, 63139, Lava (färg) FORBO. Behövs minst 0,7 m2, gärna 2 m2. Har renoverat kök tidigare och nu bytt diskbänk och då saknas ca 7 plattor, Forbo har slutat tillverka golvet. Någon som har tips?!
Ola78: [citat] Jodå, du sågar bägge listerna snett och limmar sen. Det är bättre att inte såga listerna med för stor vinkel, är listen kupad kan det vara svårt att få vinklenbra, bättre att ha en mindre vinkel. Själv brukar jag köra med ca 15 grader.
Jan-Å: Ett av ytterst få budgetmaskiner jag nånsin köpt, gillar egentligen inte billiga, okända märken, men jag köpte en skärmaskin med diamantskiva på Bauhaus av deras budgetmärke, alphatools. Den har jag skurit klinker och kakel till köket, hallen och badrummet i källaren. Den har fungerat över all förväntan och är fortfarande i gott skick, kostade 495 pix och har varit värd varenda
Yrrol: Försöker planera vilken ordning och så jag ska ta snickare och målare till min toa. Idag, bara spånskivgolvet... Sen ska det då bli klinker.. Vad ska snickaren göra och hur lång tid tar detta. Är det flera dagars jobb för grunden? Behandla spångolvet, sen på med armering och flytspackel, sen tätskikt - idag är det väl bara en matta man lägger ovanpå?. Känns som en grisig process
bizzaro: Jag har ett 20 år gammalt hus med vattenburen golvvärme och träbjälklag på övervåningen. Golvet är Tarkett 18mm spånskiva med ca 5 mm ekparkett.Alltså 190 mm breda spåntade "spånskiveplankor" som är spikade i bjälklaget. Detta har knarrat och sviktat sedan golvet var nytt, men det bli värre med åren, och speciellt på vintern. Nu ser golvet bedrövligt ut, men jag vill inte lägga
Ardexsmitten: Jag ser två enkla lösningar på problemet. 1. Bila ner tröskeln till samma höjd som golvet och spackla den slät. Lägg klinkers med rörelsefog på båda sidor om tröskeln. 2. Spackla upp tröskeln så den blir rak och bra. Lägg in golvet först och sedan en platta uppe på tröskeln, som råder över plattorna på golvet. Då blir det fortfarande en tröskel kvar.
Bertilsson81: gott att de ändå var en seriös firma som kom tebax o åtminstånde fixa till det, de gör ju inte alla, men åter till ditt lilla problem, trä är ju ett levande material och kan ju röra på sig, när man dessutom tillför fukt (färg) så kan de ju göra så de reser sig, min gissning är dock att de går tillbaka bara du låter de vänta, men de är ju bara min gissning. /Daniel
pinebar: @krukan - var de svåra att såga, eller knäckte du? Jag tänker såga. Dessutom har jag nu kommit på att jag först ska lägga ytterligare ett annat golv för att öva lite mer. Det är av krossad sjösten, så det blir också lite pussel fast på ett annat vis.
Henri: [citat] Parkettbrädorna ska läggas längs med infallande ljus för att de längsgående skarvarna inte ska synas onödigt mycket. Om du efter mätning av rummets bredd ser att utrymmmet för den sista brädan blir för smalt kan du börja med att minska bredden på den första brädan för att jämna ut skillnaden,
cederbusch: Får väl svara själv eftersom ingen behagar. :) Jo du köper en elhyvel såklart så blir det plant och fint. Sagt och gjort!
Stefan N: Brunnen behövs bara bytas om den är av den äldre ej godkända modellen, 1990 är i gränslandet. Att brunnen ligger lägre är absolut inget skäl att byta, det är fullt normalt. Man lägger en slukrist av rostfritt stål ovanpå brunnen. Sen att man kan få fukt under klinkers det är också helt normalt, absolut ingen risk för mögel pga av det. Alla klinkers släpper igenom vatten, det
mutaz: Hej! Dags att lägga nytt golv..... inte så lätt i denna värld uttav miljoner olika golv och träslag....pust :S Vi har tittat lite på parkettgolv och hittat Acacia för ett bra pris och 15mm så det går att slipa i framtiden också... Vad tycker ni vilket träslag är bäst Ek eller Acacia? Vilken är hårdast? vilket träslag ska man välja och man vill ha golv som står ut i längden.
_bystrom_: [citat] Se där ja, en namne. :D Bilder kan jag givetvis ordna, det är ju dock inte slipat ännu. Tar nån bild innan helgen och lägger upp!