Vi har äntligen införskaffat laminatgolv till vår gillestuga, men börjar tveka i sista stund om vilket underlag vi skall ha. Så här ser det ut, nedifrån och upp: först är det betong, ovanpå ligger plast, sedan frigolit och högst upp är det vattenburen golvvärme ingjuten i betong. Ovanpå detta lägger vi sedan laminatet.

Nu är frågan om vad vi skall ha för underlag. Behöver vi ha åldersbeständig plast+foam/papp? eller räcker det med foam i och med att det redan ligger plast under frigoliten?

Vad jag förstår är riskerna att man vid avslag av golvvärmen annars får fukt som kryper upp i laminaten och där kan bilda mögel? Men hur stor är denna risk från några centimeter med betong?

Snabba svar uppskattas, vi tänkte börja på förmiddagen! ;)

Ingen som kan ge mig svar? Vore uppskattat.

Jag skall lägga laminat i gillestugan och behöver alltså råd om huruvida jag skall använda vanlig foam under, eller ångspärr och Lumppapp.

Så här ser lagrena ut uppifrån och ner för att förtydliga.
  • Laminat
  • ingjuten vattenburen golvvärme
  • Frigolit
  • PLAST
  • Betong
Jag får olika råd var jag än vänder mig, behöver jag verkligen oroa mig för fuktgenomträngning underifrån i och med att det ligger plast under frigoliten redan? är det inte riskfyllt att använda dubbellager med plast dessutom?

Mycket tacksam för hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.