Golv
Yrrol: Ingen som vågar sig på en kommentar? Lite brådskande så inte firman hinner göra färdigt det vattenburna med "fel" grejer,,
Yrrol: Jag har faktiskt köpt en kartong av varje nu; Logoclic vineyard Parador wine & fruits lagt ut och ja, nu har jag ju ingen belysning så får vänta till imorgon, men blev inte så mycket klokare dessvärre. paradoren ser så himla mörk och kladdig ut, Logoclicen är mer naturlig men hade velat se mer motiv, funderar på kanske ta logoclicen men såga i mindre bitar så man kan hantera de få
Hubbe2: Tack för all input. Skippar nog idén med heltäck och kollar efter andra alternativ. Typ tofflor...
AnneFi: [citat] hehe, det är väl mest möjligt att jag har fel. det kan ju ha lagts på 60-70 talet också. men det är inga problem med golvet hos mina föräldrar alls. det har till och med varit med om en översvämning.
stea: Jag har köpt ett trägolv (Obehandlat 20mm Baseko golv). Enligt leverantörens lägganvisningar lägger man först fuktspärr sedan golv papp (Jag tänkte byta den mot en tunn frigolitskiva) och sen 12 - 15 mm plywood. Man limmar och skruvar sen golvet i plywooden. Enligt tillverkaren skall det vara specialskruv ( LPSF 35 mm). Är det någon som vet vad det är för skruv. har inte fått tag på
Ergendil: [citat] Som det är nu, så är golvet så blir golvet så varmt att det är direkt obehagligt att gå på. På sommrarna brukar IKEA sälja oljad trall i 30x30 cmblock. Jag funderade på att använda sådana, dock så varnas det att oljan från dessa kan rinna ned och missfärga klinkern.
Smiggo: Väldigt tacksam för alla svar! Hoppas nu bara att jag ska hitta en bra färg och att allt blir bra =)
AndersS: Är det någon som lagt Mystyle Koronofloors högblanka laminatgolv. Ska lägga 7kvm i entredelen. http://www.mystyle-flooring.com/en#/en-new-extravagance Och Sapphire Blue Granit alt Burl Mahogany. Verkar vara nytt på Bauhaus där jag sprang på det. I visningsläggningen var det totalt omöjligt att se några skarvar, funderade ett tag på om det var fejkad visningsmaterial.
Chevrilla: Hej är helt ny här. Vi funderar på at lägga mosaikparkett i vårt nya hus. Idag ligger det heltäckningsmatta. Huset är från 1970 och det är golvvärme längs väggarna (!) men inte rakt över. Blir lite skrämd av vissa som säger at det är väldigt krångligt. Har du/ni nåt tips att ge? Måste man t ex fyllnadsspackla? Under mattan ligger spånskiva, ska man då ha masonit emellan?
peppe: alternativt be golvläggaren ta med en golvslip och grovslipa bort filtresterna. Slipper en hel del damm på det sättet.
roadrat: Håller med dig Peter. Men om man är av den oroliga typen så kan man även använda självarmerande spackel. Själv så skulle jag faktiskt bryta upp golvet och stärka upp det. Gör man något, så kan man lika gärna göra det ordentligt.
Yrrol: Det var visst lite klurig fråga ändå med tanke på att svaren skiljer sig :)
jontesjostrom: [citat] Har ventilerade lister och skulle det behövas i framtiden får man väl sätta in två tre datorfläktar som man sätter fuktighetsstyrning på.
BigGitt: Ursäkta för sprÅket. Men deras skarvar är skit. Sväller för fukten.
CCPusher: Ta gärna en närbild på hur du har skruvat :) Jag gillar golv på vägg stenhårt!
CCPusher: Det var absolut inget fel på dina tips Tippen, mer än priset ;) Till det priset får det nog vara som det är. Hade iofs en liten fundering på att göra en snikventilering med hjälp av en gammal köksfläkt, fattigdomen är som bekant alla dåliga uppfinningars moder :P
Tomas Lyckås: Har en fundering på att lägga in spontad och hyvlat lärkträd, på betonggolv med golvvärme. Enligt tillverkaren ska det behandlas med linolja en gång. Någon som har erfarenhet av detta trädslag?
vojma: Om du ska flytspackla så måste du se till att det inte finns några hål som det kan rinna ner genom. Tänk på att spacklet ska ha ungefär samma viskositet som filmjölk. När man blandar en 25kg säck brukar man få ca 13 liter massa (gäller betong), kanske lite mer när det gäller flytspackel eftersom den innehåller mer vatten. Låt oss säga att du får 15 liter/säck. För att spackla
sonnny: Japp men om det inte står något om vilken sida som ska vara vart vilket det inte gör på Byggmax "Kronospån" så är texten uppåt
Larsa: Lösningen är ju igentligen att man tar bort tröskeln innan man lägger golvet, och sen fräser en fals i tröskeln. I ditt fall kunde man ev ta bort den låga delen av tröskeln och låta golvet utgöra den biten. Som det ser ut nu är det svårt att få till det bra. En aluminiumlist (mattlist) är väl det enklaste men inte så snyggt. Annars kan man ju fundera på en silikonfog..
Johan Gunverth: [citat] Tycker man att knarrande golv är roligt är det en bra lösning. ;) eestere: Om golvet är dammsuget räcker det garanterat som rengöring. Limmet fäster bergfast i spånet ändå. Annars kan du faktiskt våttorka med en mopp som är ordentligt urvriden. Använd gärna vinterlim. Det är starkare än vanligt trälim.
Torpar Thor: Kutterspånen som ligger under golvbrädorna är nog det bästa att välja. F a hindrar de mössen eftersom gångarna rasar ihop. Då de ser fina ut och inte har packat sig verkar det vara bästa alternativet.
andreascarlsson: [citat] Håller med. Bra pris och bra service!
msvensson: Jo det fungerar nog bra, tänkte gips också för att det kanske tar upp en del rörelse i mitt gamla hus (från 1891), men kanske inte nödvändigt.
byggankan: Varför inte en heltäckningsmatta? Mycket snyggare och skönare än plastmatta och borde väl inte vara jobbigare att lägga. Har sett i alla fall ett ganska nybyggt hus på en visning som hade supersnygg heltäckningsmatta på hela övervåningen. Man tänker ju annars lätt på de hemska bruna och orangea heltäckningsmattorna från 70-talet när man nämner heltäckningsmatta.
Raceman: Som sagt, att slipa golvet när socklarna är borta ger bäst resultat.
tobbe72: Båt/lackfärgen International är slitstark och funkar säkert alldeles utmärkt till en trapp,sen är inte alkydbaserad färg på ngt sätt förbjudet,granngården vet jag säljer bla.Teknos färger. Sen finns ju alltid möjligheten att måla med en linoljefärg eller tempera.
LarsAke1200: Hej! Lyfter tråden lite. Företaget som ska göra våra golv vill använda sig av akrylfog 131 vid nåtningen. Någon som vet om det är lämpligt att använda sig av akryl 131 (se länk nedan) vid nåtning av furugolv. http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535 Hittar själv ingen info gällande detta användningsområde (nåtning) för produkten.