Jag anlitade en firma som slipade om ekparketten i huset som jag köpt. Golvet var lackat för länge sedan och rejält slitet på vissa ställen. Vi behandlade med osmo hårdvax olja och resultatet tycker jag blev bra.

Nu efter några månader har jag märkt att parketten har släppt på flera ställen, och jag funderar på vad det kan bero på..? Den har ju hållit ett bra tag innan, och nu efter slipning börjar den plötsligt släppa..

Kan det bero på att firman slipade för hårt eller fel på något sätt?
Kan det bero på att vi hårdvaxade istället för lackade som det var tidigare?
Nån annan orsak?

/Anders

Om det är stavparkett så är det inget konstigt. Helt normalt att vissa stavar reser sig i temparaturskiftningar efter en omslipning där man oljat efteråt. Lack kan bli bättre eftersom lack "limmar" ihop stavarna (lacken rinner ner i srpringor osv.).

Ok, kan man laga det där på nåt bra sätt? Typ få ner lim under staven som släppt? Använder man vanligt trälim, eller nåt annat mer snabbtorkande/lättflytande?

Har hela staven släppt? Eller har den bara böjt sig uppåt i hörnet eller dylikt?
Har hela staven släppt är det en enkel match att limma fast den igen.

Har den bara böjt sig uppåt någon milimeter är det kanske inte hela världen?

Den har böjt sig uppåt flera millimeter, man gör sig illa när man slår i tårna på dem, om man nu råkar gå så. Klart irriterande...

Har den böjt sig så mycket att du slår i tårna bör du naturligtvis åtgärda problemet. :rolleyes:

Jag har faktiskt aldrig varit med om att en stav slagit sig så mycket? Du bör kanske limma om hela staven?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.