blob
blob: Har läst att det inte är helt ovanligt att folk har heltäckningmatta i gillestugan. http://img138.imageshack.us/i/b343btrfq100h512w780mfi.jpg/ Funderar nu på det och har några frågor: Är det dumt att göra det med tanke på fukt? Kan man lägga det direkt på laminatgolv? (Se bild) Var köper man snygga heltäckningsmattor?
0 svar · 1,7k läst
S
Stefan_hallsberg: Borde fungera att dölja med klinkerolja. Dock finns det en chans att golvet blir glashalt. Så gör det med försiktighet.
1 svar · 3,8k läst
Anna_H
Anna_H: Då är det nog linoleum som är bäst. Det är mjukt och varmt. Blir repigt, men tål repor, det är självreparerande. Och det är ett naturmaterial.
1 svar · 3,4k läst
1337
1337: Ja, det kan du.
8 svar · 3,6k läst
sergeant
sergeant: Tack för svaren. Då får jag införskaffa lite vinterlim. Så får jag se till att hitta något annat att använda mitt PL400 till . Tack ///Henrik
6 svar · 3,7k läst
R
Rikardalbers: Använd grålumpapp, lämna 10mm till väggen så reser det sig inte.
4 svar · 5,4k läst
A
antsiranean: Det ser bra ut. Jag har vägt av ett golv i vår villa från -30-talet och det är ett riktigt hästjobb. För min del fungerade det att hyvla ner en del av ursprungsbjälkarna en aning, som mest 10-15mm, för att sedan sala på nya reglar på sidan om. Allt med hjälp av en rotationslaser. Styvt jobb, men bra blev det.
5 svar · 9,3k läst
Caspár
Caspár: http://www.bygghemma.se/inomhus/golv-och-kakel/laminatgolv/ Aldrig handlat där själv, men har vänner och grannar som gjort det. Alla verkar nöjda. Lycka till !
3 svar · 1,6k läst
mattiaswahlberg
mattiaswahlberg: Här är en film som innehåller små bra tips om avstånd mot väggar, var man skall skarva etc. http://www.youtube.com/watch?v=vP6n_V6zs3o
38 svar · 4,6k läst
P
p.lundgren: Jag skulle slipa och klarlackat golvet. Skarvarna och springorna skulle jag fylla igen med någon svart "fogmassa". Jag gjorde det med golvet på mitt ungdomsrum för snart 25 år sedan. Jag tror pappa kallade det för nåtmassa, tydligen något som används på t ex båtdäck. Jag skulle som sagt använda en klarlack. Men jag tror att även ett svagt gulbrunt (betsat) golv skulle vara snyggt..
9 svar · 11,0k läst
·
N
Novisfixaren: Hur tror ni vanlig oljefärg som är gjord för fasader skulle funka att måla asfaltgolvet med?
10 svar · 4,8k läst
S
sonnny: Kan någon svara på hur långa spikpluggarna bör vara?
1 svar · 1,1k läst
Raceman
Raceman: >Finns det något ställe som har plankgolv att titta på? Du bor i Stockholm? Då är det bara att ta sig till "Linoliumkompaniet" hörnet Rådmansgatan/B.Jarlsgatan, eller "Kvadratmeter" Ynglingagatan, och titta i deras utställningar.
1 svar · 2,5k läst
M
MörkÄngel: Tack så jättemycket för ett så utförligt svar! Detta ska göras asap och som du säger så får vi ju spån när vi slipar!
4 svar · 5,4k läst
Ola78
Ola78: Du använder det som flytande golv på ex betongunderlag eller brädgolv. Det kommer svikta för mycket om du lägger det bara på reglar. Du kan läsa mer om golvet här http://kampanj.byggelit.se/flytandegolv.html
1 svar · 6,4k läst
H
Henri: Jag har lagt parkett i två rum med olika längd på plankorna. Dels Byggmax längre och dels Tarketts kortare, utan att brädlängderna har gjort någon som helst skillnad i slutresultatet.
1 svar · 5,7k läst
A
andersmc: Jaha, linouleum klickgolv, inte linoleummatta. Då är man tillbaka på ruta ett igen. Ett linoleum klickgolv måste väl bestå av ungefär samma sak som vilket klickgolv som helt, förutom just själva ytskiktet, eller är det linoleum rakt igenom? Hur blir det med andningen då? Det bör andas lika bra eller dåligt som vilket annat klickgolv som helst.
6 svar · 4,6k läst
A
AKCN: Någon som vet var i södra Sverige man kan skaffa matta till trappa som sätts fast med mässings stänger. På engelska stair runner med stair rods.?
0 svar · 3,2k läst
DeEss
DeEss: Hejsan! Gerflor har ett par grå/vit-rutiga våtrumsmattor i sitt sortiment. Länk till deras katalog: http://www.gerflor.se/pdf/texline_20-sid_SE_low.pdf Sidan 18 i katalogen... mvh Daniel edit: Det var kanske inte mosaik grå/vita du menade förresten? Jag tänkte ju på dom som heter Eden som finns i White, samt Dark eller Light grey...
1 svar · 9,9k läst
J
Johan_från_lund: Jag har fått tag på lite Junckers 22 mm bok variation och lägger nu in det i ett av barnens sovrum. Jag har skeppsgolv i ek i en ram samt Stavparkett i oljad bok i mitten. MEN.... Jag saknar några få meter för att få ihop golvet. Är det någon som kan ha 5-10 meter liggande som ni kan tänka er att sälja till mig för ett pris som vi båda blir glada av? Jag hoppas slippa köpa ett helt
0 svar · 2,4k läst
_bystrom_
_bystrom_: Vad har du för typ av grund i huset - isolerad platta, oisolerad platta, krypgrund?
1 svar · 2,2k läst
_bystrom_
_bystrom_: [citat] Alldeles riktigt...väljer man massiva trägolv så får man nog leva med stegljuden. Visst kan man laborera med olika typer av remsor mellan golv/bjälke, men jag är övertygad om att kostnaden/extraarbetet vida överstiger vinsten av minskat ljud. Jag har fyllt mellanbjälklaget med lösull och det dämpar ljud riktigt bra - dock inte stegljuden. Men röster osv (som nämnts i tidigare
8 svar · 6,5k läst
E
Emilestjernlof: Hejsan! Är sugen på att lägga ett golv av härdplast och då blir det Epoxy eller Polyuretan som vi tittar på. Under golvet vill jag lägga golvvärme och då el slingor då jag inte får ha vattenburen i min fastighet. Frågan som då uppstår som ingen jag talat med lyckats svara på, är hur golvet kommer reagera när man har el slingor under? Tex kan ett golv av Epoxy eller Polyuretan bli
0 svar · 3,1k läst
F
Fixar_Krille: Bäst är att skära av foder och en bit in i karmen så att laminatgolvet kan läggas utan synlig springa.
4 svar · 5,4k läst
Kave
Kave: Mandor: Problemet är ju om cellplasten blir fuktig, då sjunker dess isolerande förmåga ganska drastiskt. Jag kikade lite på hemsidan för Cellplast graphite och såg att hållfasthetsklassningen är S70 för graphite. För Golv rekommenderar de S200 istället. Hur de får ihop detta förstår jag inte. Eller är S70 högre än S200? Jawen här på forumet anser att 5cm betong inte blir bra
3 svar · 3,0k läst
L
lakki: Tack för ditt svar. Helt rätt, det blir inte varmare. Och, visst det ser vackert ut när det varit använt med det här golvet ser inte sådär jättemycket använt ut, bara ovarsamt behandlat :) Bra att du skrev om hårdvaxsolja, har använt den på en bänkskiva förr och visst är hållbart och bra. Kan hända att det blir det som används :)... hmmm ska se. Kanske blir det en isolering av
2 svar · 5,2k läst
·
M
mikaelbe: Lade in Platon Uppvik. Tyckte det var lika bra när man ändå höll på. Likaså ventilerade golvlister.
9 svar · 15,5k läst
J
j_f_k: Jag var redan innan läggningen orolig för att golvet skulle svikta då jag vet att undergolvet är ojämnt. Har själv lagt golv i två andra rum och fått jobba ganska mycket med lumppapp i flera lager för att få det jämnt. Resultatet har dock varit perfekt med tysta och stumma golv. Jag pratade om detta med firman innan läggningen och de sa att de skulle flytspackla på de ställen det
3 svar · 25,7k läst
G
gotavi: Jag har ett pannrum där jag har tänkt att renovera väggar och golv. Golvet består av gjuten betong som är målad med någon färg som har flagat och ser helt bedrövligt ut. I golvet finns även en ingjuten golvbrunn som tar hand om det vatten som kommer ut på golvet vid service på värmesystem samt från den tvättbänk som finns i utrymmet. Jag funderar nu på att lägga klinker på
0 svar · 3,5k läst
P
pezlin: Kika på Osmo hårdvaxsolja om du vill ha ett golv som är tåligt som ett lackat golv men matt som ett oljat golv. Går att färga in med detta också. Vi har använt hårdvaxsolja i en trappa och det blev riktigt bra.
4 svar · 16,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.