2 758 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vilken olja till stavparkett
Hej.
Skall olja ett stavparkettgolv i vardagsrum, allrum och matplats, men kan inte bestämma mig för vilken sorts olja som det ska bli. Även två trappor ska oljas. Undrar om någon har erfarenhet av "vanlig" olja och det som kallas hårdvaxolja.
Har för mig att hårdvaxolja är mer slitstarkt.
Kanske ska det vara hårdvaxolja i matplatsen men inte i de andra rummen?
Vilket märke har ni använt och vad har ni för erfarenhet av det?
Villrådig
Skall olja ett stavparkettgolv i vardagsrum, allrum och matplats, men kan inte bestämma mig för vilken sorts olja som det ska bli. Även två trappor ska oljas. Undrar om någon har erfarenhet av "vanlig" olja och det som kallas hårdvaxolja.
Har för mig att hårdvaxolja är mer slitstarkt.
Kanske ska det vara hårdvaxolja i matplatsen men inte i de andra rummen?
Vilket märke har ni använt och vad har ni för erfarenhet av det?
Villrådig
Låter som en fråga för en golvslipare. Jag tror dock att val av olja i och för sig är viktigt men metoden för att lägga på den med maskin och i flera omgångar är det som avgör slutresultatet och hur "slitstartkt" det blir. Att bara pensla på och köra för hand blir aldrigt lika bra som när man polerar in den i omgångar med maskin.
Jag har testat båda och för mig finns bara ett alternativ (oavsett typ av rum): Hårdvaxolja!
Det finns säkert flera märken, men Osmos hårdvaxolja är väl den som vanligtvis brukar rekommenderas.
Med "vanlig" olja måste du ställa in dig på att underhålla golvet med regelbundna intervall. Hårdvaxolja har inte samma underhållskrav och ger precis som du säger ett bättre slitskydd.
Det finns säkert flera märken, men Osmos hårdvaxolja är väl den som vanligtvis brukar rekommenderas.
Med "vanlig" olja måste du ställa in dig på att underhålla golvet med regelbundna intervall. Hårdvaxolja har inte samma underhållskrav och ger precis som du säger ett bättre slitskydd.
Tack båda för svar. 
Då lutar det åt hårdvaxolja.
Polermaskin får det bli, om det inte görs ordenligt på en gång så går i alla fall jag och retar mig på det.
eviljava, vet du om det var någon skillnad i matthet/glanshet på hårdvaxolja och vanlig olja? Använde du Osmos hårdvaxolja?
Då lutar det åt hårdvaxolja.
Polermaskin får det bli, om det inte görs ordenligt på en gång så går i alla fall jag och retar mig på det.
eviljava, vet du om det var någon skillnad i matthet/glanshet på hårdvaxolja och vanlig olja? Använde du Osmos hårdvaxolja?
Hårdvaxolja är naturligtvis något glansigare (av naturliga skäl). Du behöver dock inte oroa dig för att golvet blir "blankt".
Det kommer alltså inte att se ut som ett lackat och bonat parkettgolv hemma hos någon gammal tant
. Personligen anser jag att blanka parkettgolv är bland de fulaste som finns.
Med hårdvaxolja får du "träkänslan", men ytan blir något glansig (ungefär som ett alldeles nyoljat golv). Man bör även vara medveten om att ett nyslipat parkettgolv som hårdvaxoljas kan bli lite halt i början.
Det bästa är kanske om du går till en välsorterad golvbutik och ber att få se ett exempel på en hårdvaxoljad yta.
Det kommer alltså inte att se ut som ett lackat och bonat parkettgolv hemma hos någon gammal tant
Med hårdvaxolja får du "träkänslan", men ytan blir något glansig (ungefär som ett alldeles nyoljat golv). Man bör även vara medveten om att ett nyslipat parkettgolv som hårdvaxoljas kan bli lite halt i början.
Det bästa är kanske om du går till en välsorterad golvbutik och ber att få se ett exempel på en hårdvaxoljad yta.
Klicka här för att svara