Har problem med att lägga min nya askparkett från Byggmax.
Enligt den medföljande instruktionen så ska man efter att man har vinklat ned fjädern i noten, knacka lite på långsidan för att de ska gå ända in och lägga sig plant.
Det stora problemet är att plankan inte lägger sig plant mot underlaget. Detta kommer resultera i att golvet kommer svikta!
Jag är 100% säker på att underlaget är plant och jag har testat med andra plankor från andra paket men samma sak uppstår.
Är det rent av skitkvalitet på Byggmax golv?? Eller någon som har något annat tips eller erfarenhet av samma problem?

/Magnus

B
du kanske ej fått ner parketten riktigt.
är det springa på långsidan?
har det samlats skräp någonstans?

byggare henke skrev:
Bra sagt!

Annars kan det vara fel på första brädan?

B
glömde det. eventuellt kan behövas läggas två-tre rader innan parketten har kommit till rätta

Av erfarenhet vet jag att man behöver lägga ganska stor kraft bakom när man pressar ner långsidan mot brädan framför. Samtidigt som man vinklar brädan ordentligt trycker man hårt hela vägen ner.

byggare henke skrev:
Hur mycket man än trycker så står lutar plankan lite uppåt och det är helt rent överallt. Blir ju lite bättre när man slår på den från sidan, men ska det inte bara vara att vinkla ned dem i varandra? Har inte lagt klickgolv förrut och jag trodde det skulle vara enkelt..

Har även kollat om problemet beror på flisor eller ojämnheter i fjäder och noten men kan ej se något uppenbart.
Menar du om det är en springa kvar mellan långsidorna? Det är det inte

Henri skrev:
Av erfarenhet vet jag att man behöver lägga ganska stor kraft bakom när man pressar ner långsidan mot brädan framför. Samtidigt som man vinklar brädan ordentligt trycker man hårt hela vägen ner.
Jag har gjort precis så men icke. Har även prövat med andra bräder som sagt

byggare henke skrev:
glömde det. eventuellt kan behövas läggas två-tre rader innan parketten har kommit till rätta
Har testat att lägga 4 rader men det sviktar i mitten

Sviktar den lagda brädan när man trycker med den nya för att få denna på plats? Kolla i så fall så att den lagda brädan ligger plant och att det inte finns någon svacka under.
Men det har du ju redan förvissat dej om.

Redigerat:
"Enligt den medföljande instruktionen så ska man efter att man har vinklat ned fjädern i noten, knacka lite på långsidan för att de ska gå ända in och lägga sig plant."

Jag har lagt ett ekgolv från Byggmax. Att knacka lite på långsidan räcker nog inte. Jag använde en smideshammare, naturligtvis med träklots mellan och då fungerade det. Jag är nöjd med golvet.

Grejen är den att detta uppstår inte bara på ett ställe, det är svårt överhuvudtaget att få dem raka. Testade nyss att sätta ihop 2 korta bitar i luften och det blir inte rakt om man inte överböjer dem några grader nedåt så det knakar lite, då blir det spikrakt.men det är ju omöjligt att göra så när de ligger på golvet. Ska pröva att lägga om allt imorgon från nya paket. Blir det inte bättre så blir det raka vägen tillbaka till Byggmax med detta skitgolv och reklamera allt

Amatörbyggaren skrev:
"Enligt den medföljande instruktionen så ska man efter att man har vinklat ned fjädern i noten, knacka lite på långsidan för att de ska gå ända in och lägga sig plant."

Jag har lagt ett ekgolv från Byggmax. Att knacka lite på långsidan räcker nog inte. Jag använde en smideshammare, naturligtvis med träklots mellan och då fungerade det. Jag är nöjd med golvet.
Jag har slagit HÅRT med en träkloss mellan

T
sonnny skrev:
Grejen är den att detta uppstår inte bara på ett ställe, det är svårt överhuvudtaget att få dem raka. Testade nyss att sätta ihop 2 korta bitar i luften och det blir inte rakt om man inte överböjer dem några grader nedåt så det knakar lite, då blir det spikrakt.men det är ju omöjligt att göra så när de ligger på golvet. Ska pröva att lägga om allt imorgon från nya paket. Blir det inte bättre så blir det raka vägen tillbaka till Byggmax med detta skitgolv och reklamera allt
Konstigt att just du ska ha problem när Byggmax har sålt detta golv i åratal och till tusentals kunder utan problem:rolleyes:

Jag glömde att nämna att det "problem" som jag hade var att få in både kort -och långsidan någorlunda samtidigt. Rummet är ca 5,10 m långt, jag skarvade ihop så att jag fick varje golvbräda 5,10 m lång och sedan knackade jag ihop den brädan mot den tidigare, det fungerade. Lite nybörjarteknik kanske, men det gick bra i alla fall

Det är inte så lätt alltid men det är en teknik sak, och brädan skall enda ner. Bockar du ner och knackar samtidigt.Sätt dig det lagda golvet presa ner och knacka. Eller sätt in ena foten på lagd bräda samtidigt som du trycker ner och knackar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.