Golv
kdagerus: Så har jag också tänkt, vad skulle ni lägga först? Klinker skall ligga som jag sa i köket men jag skall också ha samma i hall, badrum och tvättstuga. I badrumet och tvättstugan har jag tänkt att låta golvet vara lite lägre, en bra ide tycker ni? mvh/kenth
Krillew: Nja... det känns onödigt i plånboken... Men iof så kommer det både bli ljuddämpande o stabilt så det räcker. Men nån måste väl veta hur man dimensionerar detta på rätt sätt utan att det blir overkill.
meckis: Om du intr fixar underlaget kommer skarvarna släppa! Köp lumppapp eller sand o jämna av...
AskeHolst: Vi har tagit bort en vägg mellan två rum med gamla plankgolv. Väggen gick i längdriktningen så det kändes enkelt att lägga i en ny (gammal) bräda för att få ihop rummet. Men tyvärr han man lagt olika mycket under golven (de ligger på samma bjälklager), så det är en höjdskillnad på ca 6mm. Rummen var ca 3x5m, nu alltså 6x5m. Vad är den bästa lösningen? Att ta upp ena golvet
Pgdn: Hej. Vi ska få vårt Junckers 14mm golv slipat efter en lättare vattenskada. Ett bra golvföretag löser det genom försäkringen. Golvet är 4 år gammalt och oljebehandlat. Golvvärme finns. Jag har tre frågor med bilder till. #1: Vi spillde ca 6 liter vatten. Det torkades upp direkt med handdukar. Har ni någon erfarenhet att vattnet kan söka sig igenom och så småningom bilda mögel?
eviljava: Jag har tänkt om lite... Eftersom golvet i övrigt är ganska jämnt förutom på vissa ställen där jag bilat och gjutit ny betong (d.v.s. skarvarna mellan ny och gammal betong) kanske man kan strunta i flytspackel och använda "vanligt" spackel för golvbruk. D.v.s. spackel som appliceras med spackelspade. Epoxyfärgen kräver dock en ytdraghållfasthet på minst 1,5 MPa (helst mer). Spacklet
stoif: Risken är att fukt kommer upp genom betongen (och idag ser du inte det, då det avdunstar i luften), och inte kommer vidare därifrån -> du kommer få mögelpåväxt även om reglarna inte kapillärt suger. Jag skulle sikta på något annat än trä i konstruktionen, det är säkrast. Man vet aldrig om det kommer funka eller inte innan...
lkarlsson: Ska lägga lite golv med tuplex som underlag. Har dock en fråga. Har laddat ner instruktioner i från kährs med läggnings anvisning på golvet. I den står det att tuplex ska läggas med texten uppåt, men på tuplex rullen står det "this side down" det vill säga den sidan texten är på. Någon som lagt på tuplex nyligen dom vet vad som är rätt?
mr_bygg: Provade både handslägga och hammare och det är väldigt mycket lättare att slå ihop golvet med släggan, så ska man lägga ett golv från Byggmax så köp deras handslägga samtidigt som inte kostar många kronor så blir det mycket lättare.d^_^b Och deras golvläggningskit innehåller ett riktigt rejält slagjärn som var bra och ha när det blev lite trångt och man var tvungen att
1337: Jag hade punktspacklat en gång där pappen är borta och sedan dragit över allt en gång med Schönox FIN alternativt EF. Om det blir ojämnt? Det beror på den som spacklar. Det är lika stor chans att misslyckas med en tunn skrapspackling som en flytspackling om man inte har tillräckligt med vana. Vanligt spackel är mycket lättare att slipa och rätta till. Sen kan man även se det ur tid-
huggan: Hade jag tankt. Sen avjämningsmassa med golvvärme och klinkers på det.
repsej: Hej på er. Återigen sitter jag och planerar för huset som precis blivit vårt. (jippie!) Golvvärme skall vi ha i hall, kök, vardagsrum och givetvis badrummen. Nu till min fråga: Har hittat ett golv på Smee.se (Kroatien-importerat vad jag förstår det som). Dock enbart 7 mm tjockt. Är det man rekommenderar när det gäller parkett och golvvärme? Eller kan man lägga tjockare (15 mm)? Hur
SBH: kan va bra att göra trösklar mellan rummen. för att det kan glida isär om det bara är i en så smal öppning som en dörr kan vara. du tar en handsåg. och lägger sågen mot något som har rätt tjocklek. sågen skall lika hela tiden platt mot "distans biten". skall försöka hitta en youtube film om du vill.
HSV1: Där är kanske ca 15 st sådana klickar på ca 3 centimeters längd vardera; så lite mer är det men fortfarande en mindre mängd. Skönt att höra att det borde va lugnt. Är det vettigare att skrapa bort det än att låta slipen ta det?
mycke_nu: Brädorna kommer torkade från fabriken och dom skall inte få möjlighet att dra till sig fukt och svälla. Nu tror jag inte det är något problem om golvet legat torrt i ett uppvärmt rum. Ett kallt och fuktigt bygge är nog vad dom vill undvika. Jag gjorde samma misstag med ett paket Kährs (av ca 15) men märkte ingen som helst skillnad när jag lade golvet. Allt låg inomhus i ca 23 grader
SwiftD: Nu är det värsta borta i alla fall... http://www.minhembio.com/Badguy/322458/
huggan: Dom här brandsäkerhetsinspektionerna är ett skämt. Bara ännu ett sätt av lura till sig pengar. Vi hade en hos oss som filmade och inga anmärkningar. Men när vi började elda läckte skorstenen som ett såll.
Lilla_My: Vi behöver tips med vad vi ska göra med vårt golv. Golvet är original från husets byggår 1910 och varje bräda är svagt välvd. Det är framtaget under heltäckningsmatta, plastmatta och påspikad masonit och har en fin fernissad yta. Det stora problemet är att målaren inte var särskilt rädd om golvet innan masoniten skulle på utan spritt över hela golvet finns färgspill och spår
Nimajneb: I ditt läge hade jag slipat om och sedan Behandlat golvet i en lämplig nyans.
Enoksson: Jag la in nivellgolv i min lilla hall på 4kvm. Kan helt klart tänka mig att fortsätta med sådant i stora hall/köket när det ska renoveras. Nivell, 22mm golvspån, elgolvslinga, flytspackel och sedan klinkers blev det hos mig. la dubbla masonitskivor efter väggarna vid spacklingen för att sedan montera ventilerade golvlister.
Daniel78: När jag byggde bjälklaget mot murstocken så frågade jag "sotaren" som var här och gjorde brandskyddskontrollen, och med samråd med honom så lade jag bjälkarna ca 120mm från murstocken och sedan golvspånet ca 10-15mm från murstocken, och tätade med silikon mellan spånet och murstocken, sedan laminat på spånet. Enligt honom så var det inga problem med 22mm golvspån direkt mot
boinnk: [citat] Så bra :) Om någon undrar så är det Google Sketchup jag använde för att göra bilderna. Hade inte använt det förut men det tog inte så lång tid... bara någon timma för första bilden ;) Men sen går variationerna på några minuter.
stoif: Hej, vi har trägolv med golvvärme i köket, inga problem. Som nämndes behöver du nog dock shunta ned temperaturen. Vi har en uponor push, funkar helt ok.
Allmänobildad: Vi la golv i hela köket. Vi har kök på ben utan sockel så det var enda alternativet. Vill vi byta golv i köket så får vi väl helt enkelt sätta sockel under köket.
Lindgrenski: Tycker det översta är mycket snyggare, står inte ut så mycket som det andra.
skorpan2: Hej! Jag har precis köpt ett renoveringsobjekt i en fastighet från 1910. Under linoleummattorna och något typ av skivlager ligger det ett undergolv i (vad jag antar) gran. Har bara precis "kikat" in på ett par ställen men det verkar ligga i hela lägenheten. Låt oss nu säga att det är i fint skick och täcker hela min bostad, ber till gud! Är det då troligt att det är ett ganska
Helle555: Godmorgon! Jag har inte hittat något golv och vill hemskt, hemskt gärna köpa ditt:) Maila mig på helle555@hotmail.se Tack!
Alfred Jonsson: Det räcker en gång om du har gjort det bra när det var nytt. Det torkar på några timmar, du skall bara lägga tunt tunt.