Vi flyttade in i vårt hus för ett år sedan så det är inte så gammalt men vi känner att det skulle vara bra att underhållsolja golven (oljad ekparkett). I köket så har det ju kommit en hel del vatten på golvet som torkar ut så det är framförallt där vi tycker det behövs men tänker också att det kan ju inte skada att olja lite.

Nu undrar vi lite om hur vi ska göra. När jag läser om olja golv så handlar det alltid om nyslipade golv eller golv med rejält behov.

Kan man olja golvets alla synliga delar och låta t.ex. vardagsrumssoffan stå kvar? Olja så gott det går under men inte flytta på den? Vad ska man ha för olja? Ska man olja hela rummet (ca 50 kvm) med en gång eller ta det i små steg. Om man oljar allt på en gång så måste man ju gå i det man oljat för att komma åt att torka bort och det kan ju inte vara bra.

Hur länge måste man låta det vara innan man kan gå på det? Kan man olja vardagsrum och kök men inte korridoren som sitter ihop med vardagrummet eller blir det skillnader i utseendet på golvet? Det är ingen tröskel mellan. Tänker just på det att inte kunna gå på golvet och om man inte behöver ta "allt" så kan man fortfarande komma in och ut ur huset och till sovrummet om man lämnar korridoren.

A
Man bör olja in hela golvet minst en gång per år om det skall vara fint och motståndskraftigt mot vatten och andra yttre påverkningar.

Går rätt fort att göra.

Hur är det med tiden tills man kan gå på det? Och hur många gånger ska det oljas in? Räcker det med en gång? Jag och dottern reser bort i helgen så jag tänkte det var bra om sambon kunde passa på medan vi är borta.

A
Det räcker en gång om du har gjort det bra när det var nytt.

Det torkar på några timmar, du skall bara lägga tunt tunt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.