4 460 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Rörelse i laminatgolv?
Enligt instruktioner på laminatgolvet (Byggmax) ska det finnas en rörelsemarginal på ca 12mm runt om i förhållande till väggarna. Är det verkligen något som behövs? Hur stor rörlighet kan det egentligen finnas i en MDF-kärna? Och hur troligt är det att golvet "flyter" med en massa tunga möbler på, eller som i ett kök med fasta skåp o annat?
Är det nån som fått problem med sitt golv för att avstånd till vägg varit för litet? Och ja, jag undrar förstås eftersom jag nyss lagt ett med betydligt mindre marginal till bl.a. dörrkarmar och rörgenomföringar
Kjell G
Är det nån som fått problem med sitt golv för att avstånd till vägg varit för litet? Och ja, jag undrar förstås eftersom jag nyss lagt ett med betydligt mindre marginal till bl.a. dörrkarmar och rörgenomföringar
Kjell G
Kan vara så. Har lagt några tidigare som sagt utan de marginalerna för att slippa alltför grov golvlist eller speciallister. Verkar inte vara så många som haft problem heller?
Hej, tror nog att temperaturutvidgning av trä kan vara ganska starka krafter, så lättare möbler kan säkert "åka" med.
Har ngt i bakhuvudet som säger 1mm / meter (räknat på ett rimligt fall med temp diff) värst blir väl utvidgning tvärs mot fibrer. Nu var det ju MDF-kärna visserligen..
Jag har aldrig lagt 12mm, snarare 5mm. Rimligt borde väl vara att man måste ha större marginal för ett större golv, då utvidgning sker procentuellt av längd. Inget av mina golv har rests sig än iaf.
Har ngt i bakhuvudet som säger 1mm / meter (räknat på ett rimligt fall med temp diff) värst blir väl utvidgning tvärs mot fibrer. Nu var det ju MDF-kärna visserligen..
Jag har aldrig lagt 12mm, snarare 5mm. Rimligt borde väl vara att man måste ha större marginal för ett större golv, då utvidgning sker procentuellt av längd. Inget av mina golv har rests sig än iaf.
Klicka här för att svara