A
Ammeh: Ja intresse finns men jag vet inte om det är limmat eller spikat samt hur man demonterar det ...
9 svar · 1,4k läst
A
Allmänobildad: Om parketten inte knarrar någonstans så skulle jag lägga laminaten ovanpå. Då är det snabbt gjort att ta bort laminaten och slipa den om man skulle vilja ha riktigt trä nån gång i framtiden. Så resonerade jag när jag la in laminat i lägenheten.
4 svar · 4,4k läst
L
Leaff: Jag har tänkt lägga nät ja, men då kör jag med ett lager avjämningsmassa då. Tack för hjälpen.
7 svar · 1,3k läst
Byggare_Anders
Byggare_Anders: Inga golvläggare alls?
5 svar · 2,2k läst
Matti_75
Matti_75: Du kan skruva med sockelskruv för stålregel, finns både vita och gulkromade.
4 svar · 785 läst
S
svebbe: För några år sedan så höll jag på att leta efter någon typ av spackel för att fylla igen springorna i mitt trägolv. Då hittade jag att Bona har någon typ av spackel man kan lägga in i springorna. Nu blev det aldrig så att jag fyllde igen dom för det gav liv åt golvet. Bonas spackel klarar bara upp till 3mm springor
1 svar · 1,2k läst
G
golvald: Hej, Har ett limmat parkettgolv från -78 i sovrummet på övervånigen som läcker grönt finkornigt material upp genom springorna. Vet inte vad som ligger under golvet. Själva golvet är hyggligt snyggt. Inte slipbart då träkärnan är ca 5mm. Vad göra? Riva bort och lägga allt nytt eller lacka som tätning?
0 svar · 1,1k läst
A
Alex74: Hej, Vi har nu kollat upp lite mer.... EPS gick inte att använda då det inte får plats att ha tillräckligt mycket för tillräcklig isolering. Flytspackel blev för dyrt då det krävs minst 5 cm. Så nu återstår bara Nivellgolvet som det bästa alternativet. Då behöver vi förhoppningsvis inte oroa oss för ev. Fukt.
3 svar · 4,6k läst
C
Castrol: Hej undrar om någon vet vad jag kan ersätta mina golvåsar med för stålbalk. Har idag golvåsar av trä 200mm höga 60mm breda, spännvidd 3m till 4m. Huser är byggt 1943 så det är klassiska feta liggande reglar idag på cc mellan 45-60cm lite blandat. Vill ersätta dessa med stålbalkar som inte är lika höga då detta tar takhöjd i källaren Vill gärna ha en balk som bygger 100mm max,
0 svar · 1,0k läst
E
Edvuld: Hej Tyvärr hittade jag ingen vettig lösning, och har flyttat därifrån nu. Jag testade att bryta upp de skikt som lossnat, limma under och sen trycka dit dem igen. Det blir ojämnt så då måste man slipa om golvet, eller iaf de bitarna, och sedan lacka om, blev inte så jättebra. Kan nog bli mycket bättre om man slipar om hela golvet, men det är ju inte säkert. Jag testade även att dra
2 svar · 5,4k läst
·
T
torke1: Hade samma problem fast i en dörröppning. Jag limmade fast en furulist med rätt tjocklek under en vanlig dörrtröskel i ek. Sedan limmade jag på en smyglist i ek för att dölja furulisten. Är riktigt nöjd med resultatet.
3 svar · 5,0k läst
T
torke1: [citat] Gôtt att få svar från någon som testat. Du vet jag i alla fall att någon har lyckats.
8 svar · 1,7k läst
niklash
niklash: Golvvärme är ingen bra idé om det inte är isolerat golv, fuktproblem och högt energibehov. Täta brunnen och flytspackla, lägg platonmatta den blåa och sedan golvet med luftade golvlister.
1 svar · 1,8k läst
1337
1337: Visst kan det vara så. Det är inte helt ovanligt att äldre hus som genomgått flera renoveringar har fått olika lösningar för varje gång det renoverats. Senast nu i veckan var jag i en lägenhet som hade ett flytande parkettgolv ovanpå sand, köket hade undergolv av furuplank på reglar, hall, badrum och klädkammare hade undergolv av betong gjuten ovanpå sand.
1 svar · 2,8k läst
·
A
AndersS: Ska lägga in nya golv i fritidshuset och vill ha ett hållbar lösning med laminat. Pergo har 4 olika kvalitéer att välja bland och där man färgmärker dem från svart i offentlig miljö till blå för rent hemmabruk. Förutsättningarna är att det är både barn och större hundar som springer ut och in sommartid. Finns det någon som har en kunskap/erfarenhet vad som skiljer de fyra
0 svar · 929 läst
P
SBH: en sån yta gör du på en förmiddag(2-3timmar).
6 svar · 2,6k läst
Dudeish
Dudeish: Jag har precis lagt klinkers i hallen, 1,2*1,4 meters del vid dörren in. Vi har en villa från 78 så det var bara att ta bort plastmattan, såga ut spånet ( 22mm ) där klinkers skulle vara och sänka ner 15mm. Jag tog och sågade balkarna för att sedan föstärka dem där jag sågat. Efter det så la jag tillbaka spånet och la värmegolv som jag sen la flytspackel på. Hela hallen har fått
9 svar · 2,7k läst
V
DIY_freak: [citat] Skulle tro att du rent praktiskt kan få ihop golvet upp och ner. Till och med ett klickgolv där du viker ner/in de nya raderna tror jag nog skulle gå att lägga upp och ner, då det inte brukar vara några problem att lyfta lite i de redan lagda delarna. Men undrar om inte furufaneren på undersidan är väldigt mjuk och kommer att slitas ner snabbt. Det finns ju lite billigare
7 svar · 2,8k läst
A
Alfred Jonsson: Just mot betonggolv är nog det enda ställe jag skulle lägga diffusionsspärr. Det nya byggreglerna säger t.o.m att man skal ha diffusionsspärr om det är ouppvärmt på nedervåningen men man har värme på ovanvåningen som många har te,x garage.
2 svar · 7,9k läst
H
huggan: Snyggt. Ska prova.
3 svar · 8,9k läst
H
huggan: Rinkaby tar 272:- för den kasseten och 258:- för spånskiva plus plåt. Så jag hade fel. Så jag skulle nog köra på spån.
3 svar · 1,1k läst
J
Joachim Holmgren: Lycka till. /Joachim
6 svar · 4,4k läst
Misse
Misse: Allt skall bytas ut i köket, golv, tak etc och vi kommer att flytta fönster, dörrar och även flytta på både spis och diskho etc.
13 svar · 5,4k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Måla inte. Vitsen med platonmattan är väl att skapa en ventilerad spalt mellan betongen och överliggande golvskikt så att fukten från betongen har någonstans att ta vägen? Målar du så har ju fukten från betongen svårare att ventileras bort och det dyra platon-systemet kommer att fungera sämre. Färg på fukthaltig betong kommer aldrig att fästa någon längre period ändå så det
1 svar · 1,7k läst
K
kungen499: Tänkte höra om min ide att bygga golv och vägg i källaren är ok eller om jag ska göra på nåt annat sätt???? Så här ser det ut i dagsläget.. Betong platta som är ordentligt oplan med lite bulor här o där.. På den är det inte heltäckande men till stor del målat med nån typ av asfaltsbeläggning.. Två ytterväggar varpå en är det en gnutta fukt i , går ej att dränera där
0 svar · 1,2k läst
Dudeish
Dudeish: Tar inte mer än 5 minuter per dörr att kapa dem, sen 5 minuter per karm att kapa foder. snabbt och du slipper kompromissa!
4 svar · 1,1k läst
S
svebbe: Ok nu har jag en bättre bild hur det ser ut. Jag kan säga hur jag hade gjort. Jag hade rivit upp golvet, sugit ut skiten i bjälklaget, rivit bort treetexen i taket så att bjälkarna hade blivit frilagda. Fäst in en extra bjälke mellan varje nuvarande. Kortla mellan dom för att få stabilitet. Dragit nytt av det som finns i bjälklaget. ex. el för taklampor, vattenrör osv.. Bra tillfälle
18 svar · 2,0k läst
niklash
niklash: Om den vippar kan den inte sitta så hårt. Annars skulle jag lägga en liten fog på båda sidorna om tröskeln, det skulle få bort vippandet. Får du loss den, använd ett tjockare limm som fyller ut ojämnheter.
1 svar · 2,4k läst
Norrhyttan
Norrhyttan: Finns det transparenta plastgolv?
2 svar · 1,2k läst
K
kacke_: Jag hade struntat i att regla upp och lagt klinkers rakt på betongen. Du ska ju ändå inte ha golvvärme så nån isolering är inte nödvändig. Mvh Marcus
2 svar · 940 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.