hallonkräm skrev:
Jag har lagt ett golv från byggmax och aldrig mer, jag la det andra sovrummet som är lika stort på en tredjedel av tiden, och en bråkdel av ansträngningen. Jo jag kom allt på att sandpappra noten, att inte bygga enligt beskrivningen men trots detta så var det rejält mycket mer tung jobbat. Jämfört med de Kährs golv som jag har lagt i resten av huset så är bygg max en plåga att lägga. Sedan är inte skillnaden i pris så jättestor mot vad det går att hitta golv från välkända tillverkare för. Så om du inte är fakir och vill plåga dig själv, låt bli bygg max golv.
Jag inser nog att jag missat att lägga ett riktigt "klick-golv" när jag lyssnar på beskrivningarna hur jobbigt det är att lägga Byggmaxgolven:D. Men utan att ta i för mycket så skulle jag ändå vilja påstå att med en riktig handslägga och Byggmax golvläggningskit så är det inte vansinnigt jobbigt om man dessutom tar till sig alla genvägar och tips som finns kring deras golv och resultat blir bra och det är ett prisvärt golv.

Men vill man slippa ta ut sig och skaffa en rejäl handslägga för att få jobbet gjort så finns det säkert som hallonkräm påpekar golv som inte kräver samma kraft för att komma på plats. Men när min bror jämförde enplanks golv av ek mellan Kährs och Barlinek (Byggmax) så var skillnaden i pris väldigt stor och jag har svårt att se att arbetet tagit mycket mer tid om vi sluppit banka lite med släggan när vi la in golvet, men vill man ha ett väldigt lättlagt golv så kanske man inte ska välja Byggmax golv.

mr_bygg skrev:
skulle jag ändå vilja påstå att med en riktig handslägga och Byggmax golvläggningskit så är det inte vansinnigt jobbigt om man dessutom tar till sig alla genvägar och tips som finns kring deras golv
Kort och gott, med slägga och tvärsemot läggningsinstruktionen funkar byggmax golv också. ;)

Men det är väl ungefär det vi kritiker sagt hela tiden. Med undantag för det golv jag fick, som inte ens byggmax själva klarade slå ihop, ens med slägga. Fast det är klart, då gjorde ju dom enligt läggningsinstruktionen :blushing:

Redigerat:
Men av ren nyfikenhet, hur misslyckades de att slå ihop golvet? Vad var problemet?

Har lagt 12m2 av 36 (3 stav ek) nu, inga problem att slå ihop det med hammare, ska testa med handslägga i nästa rum. Inga flisor har rykt. Har inte behövt klicka ihop kortsidorna.

Sent from my LT15i using Tapatalk

FredrikR skrev:
Har lagt 12m2 av 36 (3 stav ek) nu, inga problem att slå ihop det med hammare, ska testa med handslägga i nästa rum. Inga flisor har rykt. Har inte behövt klicka ihop kortsidorna.

Om det inte var några problem med hammare, varför testa med slägga då?

Hur definierar ni "slägga"? Nog för att man får knacka rätt ordentligt för att slå ihop golvet, men mer än en plastklubba har jag aldrig behövt använda.

Ibland kan det vara jobbigt att få i sig en öl också, om man inte vill!! :Dd^_^b

thomasx skrev:
Om det inte var några problem med hammare, varför testa med slägga då?
För att se om det kan LÄTTARE? :)
Visst fan, får man slå lite, och nära väggar eller vid element där det är begränsat med utrymme får man ju veva på med hammarn, men att slå ihop 2 kortsidor där man har plats att slå har verkligen inte varit ett problem. Men som jag skrev inga stickor har rykt, men det vill ju till att läggningsverktyget inte hoppar kring.

Rum nr2 på 12m2 ska påbörjas strax. d^_^b

andersmc: Handslägga, slägghammare, på typ 1-1,5kg.

Ja, det lär ju gå lättare med slägga än med hammare, risken är väl möjligen att golvskivan far iväg väl mycket/fort med slägga om det inte är några problem med hammare.

Med ett slagjärn får du utrymme även intill vägg m.m.

Problemet består i att ett element sitter lite ivägen, så hammarslagen blir, så att säga, fjuttiga :)
Även med läggjärn.

Provade både handslägga och hammare och det är väldigt mycket lättare att slå ihop golvet med släggan, så ska man lägga ett golv från Byggmax så köp deras handslägga samtidigt som inte kostar många kronor så blir det mycket lättare.d^_^b Och deras golvläggningskit innehåller ett riktigt rejält slagjärn som var bra och ha när det blev lite trångt och man var tvungen att knacka ihop kortsidorna efter att golvet lagts dit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.