M
meckis: hej! dörrfoder är köpt på byggmax, tror dom bara har en allmogevariant!
3 svar · 15,7k läst
·
H
huggan: Ska bygga ut mitt hus och funderar på en lösning på golvbjälklaget på övervåningen. Spännvidden blir 6,5 meter och ska ha 220*45 reglar och på mitten ska jag ha en I-balk som står på två pelare i ändarna. Balken får spännvidden 3,6 meter. Var hittar jag hur mycket I-balkar klarar av att bära? Vill ju ta reda på om en 100mm balk räcker eller om jag ska ha större dimension.
0 svar · 1,6k läst
T
tank77: Ja, de allra flesta slingor är godkända att lägga på spån men det finns faktiskt några enstaka som inte är det så kolla upp noga innan så du köper rätt sort!
1 svar · 1,6k läst
S
SBH: gör du som dom enligt vad dom skriver så håller golvet längre. är alltid något skikt på golvet. måhända att det är olja från maskiner eller annat..
3 svar · 1,9k läst
Goteborg
Goteborg: Personligen tycker jag det är synd att ta bort gamla fina golv om du inte måste (ex river en vägg och får konstiga skarvar, eller skador). Har du några stor glipor någonstans? Jag hade sparat och inte byta för bytandets skull, om inte anledningen är golvvärme? Av bilden att döma ser det fint ut. Slipa och försök lacka/olja till samma kulör som de andra golven?
1 svar · 1,5k läst
·
MaZtoR
MaZtoR: Kakel är för mjukt för att ha på golv ja. Klinkers är mycket hårdare. Det går dock att ha klinkers på väggen om man nu skulle vilja det. Hur man får ett blött utseende vet jag inte. Det finns klinkerolja men jag vet inte riktigt hur det ändrar utseendet. http://flugger.se/Faerg/Inomhus/Golv/Flugger_Klinkerolja%28KLINKEOLIE%29.aspx
1 svar · 4,9k läst
P
Petronille: Furu är ju ett ganska mjukt trä, men gillar man det så kan man ju säga att det är lite av grejen. Det är levande, så visst blir det ibland märken. Jag har sett folk som blivit rekommenderade att lägga in askgolv i stället, men det ser väldigt sterilt och tråkigt ut i mina ögon. Men gillar man en steril miljö utan skavanker så är nog inte furugolv det bästa! Springor blir det ju
8 svar · 5,0k läst
Z
zsimpey: http://www.forbo-flooring.se/Konsumenter/Produkter/Plastgolv/ Finns hur mycket som helst om du orkar googla.
5 svar · 1,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vi har stengolv med tumlade kanter i köket. När golvläggaren undrade hur det skulle fogas tog vi ett snabbt beslut på 30 sekunder och bestämde oss för att inte foga alls. Vi är helnöjda såhär två år senare. Alla skräckvisioner om fogar fyllda med köttbullar och filmjölk har kommit på skam.
2 svar · 7,0k läst
·
C
Cloud: [citat] Flikar in en fråga.. Jag har precis tagit bort en gammal plastmatta i köket och det satt riktigt jäkligt, så det finns en del mattrester kvar. Hur tar jag bäst bort dem? Slipar för hand? Utrymmet är bara 8 kvadrat. Tänkte lägga ett laminat klickgolv. edit: det gamla golvet var limmat med en massa kontaktlim och det finns förstås limrester kvar över hela ytan. kan jag låta det
3 svar · 4,4k läst
Savett
Savett: Jag bor i ett modulbyggt Borohus från -91 med krypgrund. Nu ska jag lägga klinker med elvärme (qiucknet) i hallen. Planlösningen är öppen så i hall, allrum och v-rum så ligger golvet, ekparkett (15mm). I halldelen har jag således sågat ut golvet där klinkret ska ligga (tack till dig som uppfann sänksågen :D. . Därunder fanns det lumppapp som jag trodde. Men under den ligger det
0 svar · 1,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag hade ju aldrig lagt klinker direkt på spån i alla fall... men visst är det ett problem med höjderna. 6mm renoveringsgips räcker inte ens till för at förstyva en 22mm golvspån så att det garanteras hålla för klinker heller utan det är 13mm golvgips som gäller i detta fallet om man ska använda gips OCH ihop med 22mm golvspån. Dock borde det ju fungera med armerad flytspackel som
3 svar · 2,0k läst
Locke
Locke: [citat] Klinkergolvet innehåller väl inget organiskt? Det är träbeläggningen som inte tåler för hög RF. Vidare är ju temperaturgradienten gynnsam. Avtagande mättnadsånghalt nedåt i konstruktionen.
10 svar · 7,8k läst
K
kickassford: vi har en utbyggnad på betongplatta som idag är en groventre belagd med korkmatta. hade tänkt göra om det till en tvättstuga (tvättmaskin, torktumlare, tvättställ) men samtidigt ha kvar funktionen som groventre. hade först bara tänkt dra ett utanpåliggande avloppsrör men jag antar att en tvättstuga kräver golvbrunn och därtill tätskikt i åtm. golvet. rätt? min tanke var då att
0 svar · 1,3k läst
Wisentdual
Wisentdual: Ja det sticker ju faktiskt ut lite åt båda håll men det är väl iaf ytbredden/-längden som är det intressanta måttet. Det är väl solklart att sponten sticker ut nånstans... Fast har man en kärra som är exakt som skivan kan det ju vara bra att veta :) Sent from my X10i using Tapatalk
17 svar · 2,6k läst
B
Bence: [citat] Mycket möjligt du har rätt! Jag tyckte bara att jag var snabbare än instruktionen på dunken.
12 svar · 26,6k läst
nattugglan11
nattugglan11: Hej, Trägolv rör sig beroende på fuktighet i luften, på sommaren sväller golven. Det gör att mitt fiskbensgolv har en del springor på vintern, vissa ställen mer än andra. Funderade på att jag kan tvinga ihop golvet lite genom att sätta en del silicon i ytterkanterna av golvet(längst väggarna i springorna) så när golvet sväller i sommar så rör det sig "innåt" och inte utåt. Men
0 svar · 2,5k läst
T
torke1: Jajjemän!
4 svar · 2,4k läst
thomas33
thomas33: Har du golvbrädor kvar, så är Linis tips det enklaste. Se bara till att not o fjäder inte skadas i golvet som blir kvar, då du lyfter den skadade biten.
9 svar · 22,8k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag skulle nog satsa på Julas skydd. Klinga på en vinkelslip låter som något av det läskigaste man kan sätta händerna i...:wow::eek:
10 svar · 3,1k läst
A
ats: Har lagt furugolv i ett par rum i nya huset nu och börjar fundera på såpning. Golvet är ekonomisortering, obehandlad furu från Siljan. Funderar på att såpa med denna: http://www.brarental.se/gammeldags-trasapa-5l (den vita/kalkade varianten). På något ställe läser jag att man bör slipa innan såpning, även med nytt trägolv från fabrik. Vad har ni för erfarenheter ? Är slipningen
0 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: Du kan göra en egen tröskel med hjälp av två (ek)bitar som du limmar i 90 grader eller en massiv bit där du sågar bort det som måste bort undertill, sedan fräser du ut töskelformen. Jag och farsan gjorde liknade med tröskeln till badrummet "plan-lodrät-plan".
1 svar · 6,2k läst
·
E
ewan_norberg: Hej. Köper du riktig nålfiltsmatta kan du lägga den direkt på plattan heltäckande. Alternativt lägga platon/icopal och sedan ett golv på det. /Johan
1 svar · 3,9k läst
cederbusch
cederbusch: Tack för svar gaia. Är det ens görbart med träplank på en platta av det här slaget? Även med plasten? Hur är det med flytspacklingen då?
2 svar · 1,6k läst
K
Kurtivan: Ja, jag vet att det är mycket jobb att gå på knä med bandslip! När jag gjorde ena golvet så hade jag dessutom dålig belysning och tyckte jag var helt klar på kvällen när jag la mig. På morgonen i dagsljus så såg man bättre, det var bara att börja köra igen! Med den bandslip jag hade kom jag nära väggarna och behövde bara handslipa lite.
13 svar · 18,6k läst
Z
zsimpey: Det enda är väl en förhöjd fukthalt i golvet i värsta fall. Sen om det är nog för grogrund av mögel vet jag inte. Varför riskera? Sen i en krypgrund ska väl plasten ligga på marken med fall mot grunden och 100mm öppning mot grund. I en vägg ventileras ju fukt ut, och du har ett difföppet skikt som hindrar inträngning av fukt i konstruktionen, det har du inte i ett golv. Kanske
7 svar · 2,8k läst
H
Henri: Klart prisvärt att betala 8.000:- för renoveringen, vilket dock innebär mycket eget arbete. Om man ska leja bort arbetet tillkommer förstås kostnaden för ett antal hantverkstimmar.
6 svar · 2,1k läst
A
andersmc: Om golvet har tryckts ihop så kan du försöka att ånga på träet för att få det återgå till sin ursprungliga form.
3 svar · 1,5k läst
H
SBH: eventullt rost som gått igenom
1 svar · 837 läst
F
SBH: kattpiss jävligt att dölja. ni måste få bort allt som blivit "blött"
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.