Vad är detta som fanns under en gammal plastaktig golvmatta från troligen år 1952?
Det mesta åker med mattan när man river upp den men en del stannar kvar där det är som mest tjära (liknar det iaf..) under. Fick bara otäck idé om att det skulle kunna vara asbest...
Hoppas att det bara är så en linoleummatta ser ut om man drar ut den från ett gammalt golv.
Det mesta åker med mattan när man river upp den men en del stannar kvar där det är som mest tjära (liknar det iaf..) under. Fick bara otäck idé om att det skulle kunna vara asbest...
Hoppas att det bara är så en linoleummatta ser ut om man drar ut den från ett gammalt golv.
Finns flera firmor som gör analys, kostar en dryg femhundring. Snabbt svar har jag fått. Bara att googla.
Eller, hyr in ngn sanerare som slipar bort skiten åt dig, de är faktiskt inte mkt dyrare än en "vanlig" hantverkare. Och de fixar tillslutning, luftrening o allt möjligt.
Eller, hyr in ngn sanerare som slipar bort skiten åt dig, de är faktiskt inte mkt dyrare än en "vanlig" hantverkare. Och de fixar tillslutning, luftrening o allt möjligt.
Äldre plastgolv kan dessutom innehålla asbest (i form av asbestpapp på mattans undersida) eller vara limmade med asbesthaltigt lim (vanligen svart). När sådana mattor rivs frigörs stora mängder farliga asbestfibrer. Om man bor i ett hus med plastmattor inlagda mellan 1950 och 1977 bör man därför låta undersöka eventuellt asbestinnehåll innan mattorna rivs ut. Ibland kan en okulär besiktning räcka eller så skickar man in en bit golv med underliggande papp för analys. Om golvet visar sig innehålla asbest är det bästa i regel att låta mattan ligga kvar och försegla den med ett ekologiskt golvmaterial. Alternativet är att låta ett saneringsföretag riva ut mattan.
Omg!! Jag hade iaf en mask med luftfilter...
Omg!! Jag hade iaf en mask med luftfilter...
Om det är till ngn tröst så hade jag nog näsan mer i det.. Började slipa i det själv innan ngn tipsade mig om att kolla om det var asbest.
Nu ska man inte överdriva riskerna heller, det är faktiskt _mest_ ett arbetsmiljöproblem. Självklart ska man undvika risker av detta slag om man kan, men nu tror jag inte det du gjort är att jämföra med arbetarna på eternitfabriken i Limhamn (eller var det nu var).
Nu ska man inte överdriva riskerna heller, det är faktiskt _mest_ ett arbetsmiljöproblem. Självklart ska man undvika risker av detta slag om man kan, men nu tror jag inte det du gjort är att jämföra med arbetarna på eternitfabriken i Limhamn (eller var det nu var).
Borde detta inte täckas av hemförsäkringen och den tilläggsförsäkring man har för bostadsrätter? Med tanke på att jag i god tro bara skulle renovera och helt plötsligt står jag med asbest exponerat i lägenheten?
Försäkringen gäller för skada på eller förlust av försäkrad egendom genom plötslig och oförutsedd händelse
Högsta ersättningsbelopp för skada orsakad genom plötslig och oförutsedd händelse
200 000 kronor
Jag har Folksam...
Försäkringen gäller för skada på eller förlust av försäkrad egendom genom plötslig och oförutsedd händelse
Högsta ersättningsbelopp för skada orsakad genom plötslig och oförutsedd händelse
200 000 kronor
Jag har Folksam...
Menar du att det är en oförutsedd händelse att du under en planerad renovering stöter på asbest i ett hus som byggts under en tidsperiod när asbest var vanligt förekommande?DanielF skrev:Borde detta inte täckas av hemförsäkringen och den tilläggsförsäkring man har för bostadsrätter? Med tanke på att jag i god tro bara skulle renovera och helt plötsligt står jag med asbest exponerat i lägenheten?
200 000 kronor
Jag har Folksam...
Även om så skulle vara fallet (vilket det naturligtvis inte är), kommer inte asbesten att utgöra någon fara så länge du inte slipar i det och det kan nog knappast kallas för "oförutsedd händelse".
Asbest är ett byggmaterial (om än förbjudet nu), inte en olyckshändelse.
Redigerat:
Nu blir jag också lite orolig.
Jag rev ut en plastmatta från 1962 i våras och limmet på undersidan såg ut ungefär så där.
Den cancer jag ådrog mig vid jobbtillfället får jag väl leva med men hur är det med resterna som sitter kvar?
Jag slipade bort de värsta åsarna av limmet för att lägga en ekparkett direkt på undergolvet. Bör jag vara orolig för att jag har spritt en massa asbestfibrer i hela huset nu? Och finns det kanske extra mycket asbest i just det rummet som "pyser" fram ur springan golv/vägg?
Det är ju lillpojkens rum och jag vill ju helst inte ge honom en lungcancer innan han flyttar hemifrån.
Jag rev ut en plastmatta från 1962 i våras och limmet på undersidan såg ut ungefär så där.
Den cancer jag ådrog mig vid jobbtillfället får jag väl leva med men hur är det med resterna som sitter kvar?
Jag slipade bort de värsta åsarna av limmet för att lägga en ekparkett direkt på undergolvet. Bör jag vara orolig för att jag har spritt en massa asbestfibrer i hela huset nu? Och finns det kanske extra mycket asbest i just det rummet som "pyser" fram ur springan golv/vägg?
Det är ju lillpojkens rum och jag vill ju helst inte ge honom en lungcancer innan han flyttar hemifrån.
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
OM det finns/fanns asbest under gamla mattan så kommer det inte pysa fram om du bara dammsuger väl innan du lägger in nya golvet.
För att asbest skall bli farligt måste det virvla omkring fritt dagligen.
För att asbest skall bli farligt måste det virvla omkring fritt dagligen.
Funderar på att åka dit och täcka rummen med plast, sen med öppna fönster och luftfiltermask skrapa bort resterna och dumpa i en sopsäck. Det lär ju inte bli lika mycket damm av att skrapa som att slipa. Låter det som en smart lösning eller är det förenat med fara för ens hälsa?
Jag kan ju även fukta golvet så det inte dammar?
Jag kan ju även fukta golvet så det inte dammar?
Svårt att svara på. Det är RISKER som kan visa sig om 40 år. Svårt att säga om det då var att du bodde precis bredvid en trafikerad väg med hög partikelhalt i luft, att du rökt i 25 av dessa 40 år, att du vuxit upp i hus med radonhaltig mark, eller att du bara oturligen fått en cellförändring, etc etc.
OM det är asbest finns särskilda krav på hantering; dubbla tjocka (inte de vanliga svarta) säckar och återvinningscentral där jag bor.
Har du tiden, ta ett prov och skicka in (jag har fått svar snabbt). Om det är asbest, fundera på att ta in en person á 8h eller vad det kan ta, eller gör det själv om du skyddar dig (lite tips: kolla efter P2 klassificering på filter till mask, finns engångsoveraller hos Classe för en hundring, latexhandskar etc) och känner dig ok med det.
Det dammar inte lika mkt att att skrapa, dessutom är asbestfibrerna nog hyfsat bra bundna av limmet.
OM det är asbest finns särskilda krav på hantering; dubbla tjocka (inte de vanliga svarta) säckar och återvinningscentral där jag bor.
Har du tiden, ta ett prov och skicka in (jag har fått svar snabbt). Om det är asbest, fundera på att ta in en person á 8h eller vad det kan ta, eller gör det själv om du skyddar dig (lite tips: kolla efter P2 klassificering på filter till mask, finns engångsoveraller hos Classe för en hundring, latexhandskar etc) och känner dig ok med det.
Det dammar inte lika mkt att att skrapa, dessutom är asbestfibrerna nog hyfsat bra bundna av limmet.
Den här frågan borde klistras för den dyker upp med jämna mellanrum.
Själv så gick jag lös på det hela med värmepistol och golvskrapa, bägge från Biltema.
Tyckte det gick bra men var ack så tråkigt.
ALLA rum vi donat i hitills har haft detta men nu vet jag att där inte finns mer
Vet inget om asbest och vad man egentligen hade det till men detta var mjukt och asbest är så vitt jag förstått hårt och användes till att armera takpannor och bromsbelägg så vad det skulle ha i en matta att göra förstår jag inte?
Själv så gick jag lös på det hela med värmepistol och golvskrapa, bägge från Biltema.
Tyckte det gick bra men var ack så tråkigt.
ALLA rum vi donat i hitills har haft detta men nu vet jag att där inte finns mer
Vet inget om asbest och vad man egentligen hade det till men detta var mjukt och asbest är så vitt jag förstått hårt och användes till att armera takpannor och bromsbelägg så vad det skulle ha i en matta att göra förstår jag inte?
Asbest är en fiber som är så vass att kroppen har svårt att ta hand om den. Att vara utsatt för asbest damm i luften ngn dag eller två borde inte utgöra ngn fara, då hade en hel generation slagits ut.....
Hanteras med varsamhet, men det är inte en gas eller ett gift, utan det är dammet man skall vara försiktig med.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370701,18.134653
Hanteras med varsamhet, men det är inte en gas eller ett gift, utan det är dammet man skall vara försiktig med.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370701,18.134653