Hej

Jag håller på och förbereder för att lägga golv på ovanvåningen som är under totalrenovering. Först kommer jag att lägga golvspån med golvvärme och sedan någon form av laminatgolv.

Frågan är hur jag ska göra mot murstocken? Det ska ju vara minst 100 mm avstånd till brännbart material, men då blir det ju en glipa på 100 mm ...

Jag har funderat lite på om man kan lägga någon form av skiva alternativt mura en "sockel" längst ned men murstocken, som består av putsad tegel, har ingen "kant" som man skulle kunna ta stöd mot.

Detta borde vara ett jättevanligt "problem" men jag har inte hittat någonting om detta trots mycket letande. Så finns här någon vänlig själ med förslag på lösning av mitt problem så skulle jag bli jätteglad!

Mvh Magnus

Det ska vara 100 mm icke brännbart i golvbjälklaget. Trägolv får du lägga mot murstock men helst inte ändträ. Annars är det snyggt med en kant i t.ex tegel. Kan du inte palla med tegel i bjälklaget så du får en kant mot murstocken?

Nja, det svåra är att det inte finns något som stöttar underifrån. Murstocken är helt "rak" där den går igenom mellanbjälklaget. Taket på bottenvåningen "hänger i luften" längst in mot murstocken och det känns inte som om man skulle kunna nyttja taket på bv för supporta golvet på plan 2. Bifogd bild kanske hjälper lite för att förstå mitt bekymmer.

• 20120217_175511.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag byggde bjälklaget mot murstocken så frågade jag "sotaren" som var här och gjorde brandskyddskontrollen, och med samråd med honom så lade jag bjälkarna ca 120mm från murstocken och sedan golvspånet ca 10-15mm från murstocken, och tätade med silikon mellan spånet och murstocken, sedan laminat på spånet.

Enligt honom så var det inga problem med 22mm golvspån direkt mot murstocken, men om det var i mitt specifika fall eller generellt vågar jag inte svara på, det lär ju ha att göra med konstruktionen på murstocken och vad man eldar antar jag.

Min murstock är rätt tjock, en helsten tjock mot den kanal som det eldas i, och jag eldar primärt med pellets med en rökgastemperatur på under 200 grader, så murstocken blir aldrig mer än ca 30-35 grader varm på utsidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.