Vi renoverar ett hus, golvet är lagt av tidigare ägare och ser väl inte jättekul ut vid dörrarna...
Hur löser vi detta smidigast? Känner mig inte så sugen att byta ut hela dörrkarmen, det är samma problem på i stort sätt alla dörrar i huset 🫠 kanske går att sätta dit ny tröskel bara ?
Tänkte man bara kunde sätta dit en nivålist, och det skulle fungera på utsidan
Men där dörren går är det bara 1 cm mellan golv och dörr, så finns inte så mycket utrymme där..
En tanke var att köpa en smal klacklist att sätta på den sidan där dörren är och en nivålist på andra sidan.
Det är 11,5 cm på det bredaste stället (mellan de olika golven alltså)
Men innan vi börjar köpa in grejer tänker jag att jag hör med er ! Får alltid så fina tips och råd ✨️
Hur löser vi detta smidigast? Känner mig inte så sugen att byta ut hela dörrkarmen, det är samma problem på i stort sätt alla dörrar i huset 🫠 kanske går att sätta dit ny tröskel bara ?
Men där dörren går är det bara 1 cm mellan golv och dörr, så finns inte så mycket utrymme där..
En tanke var att köpa en smal klacklist att sätta på den sidan där dörren är och en nivålist på andra sidan.
Men innan vi börjar köpa in grejer tänker jag att jag hör med er ! Får alltid så fina tips och råd ✨️
Det du beskriver är så klart ett alternativ, men kanske inte det snyggaste. Hur stor höjdskillnad är det på golvet och tröskeln där dörren är idag? Ett snyggare alternativ är att man tar bort nuvarande tröskel och tillverkar en ny som är 11,5 cm bred där man (fräser) sågar ut på undersidan så att golvet får plats under. Snyggast är om tröskeln linjerar med fodret (om det då täcker springorna)Nathalie Quist skrev:
Vi renoverar ett hus, golvet är lagt av tidigare ägare och ser väl inte jättekul ut vid dörrarna...
Finns även färdiga tröskelplattor på 12 cm om den skulle få plats under dörren.
På ena sidan är det knappt 1 cm i höjdskillnad golv- dörrkarmen. På andra sidan skulle jag säga att dom går i linje, bara att det är ett mellanrumT Tompafix skrev:Det du beskriver är så klart ett alternativ, men kanske inte det snyggaste. Hur stor höjdskillnad är det på golvet och tröskeln där dörren är idag? Ett snyggare alternativ är att man tar bort nuvarande tröskel och tillverkar en ny som är 11,5 cm bred där man (fräser) sågar ut på undersidan så att golvet får plats under. Snyggast är om tröskeln linjerar med fodret (om det då täcker springorna)
Finns även färdiga tröskelplattor på 12 cm om den skulle få plats under dörren.
Okej, Eftersom ni har 1 cm upp till dörren , så får kanske en tröskelplatta plats, då den är 9 mm tjocklek och ni fortfarande kan stänga dörren. Om ni vill vara på säkra sidan så kan ni hyvla ner den några mm. Beror så klart lite på vad ni har för tillgång till verktyg.
Ja men tröskelplatta låter nog bäst tror jag. Blir nog snyggast med ett enhetligt resultat!T Tompafix skrev:
Ni kan använda den gamla tröskeln som mall för det ni ska kapa bort, Enligt denna bild menar jag att ni ska sätta tröskelplattan. Man får lägga något som stöd under där den gamla tröskeln satt, t.ex. en bit golv.Nathalie Quist skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara