Lång historia kort, vårt golv behövdes slipas om då man på ett ställe behövde lägga in nytt golv (ett försäkringsärende) och företaget som var här slipade golvet 2 gånger (pga att man valde fel färg på betsen första gången). Man "vattenpoppade" golvet innan man betsade och sedan är det behandlat med någon slags "överlack" som skall göra det tåligt. Men längs flera ställen ser det ut så här:
Ojämn yta på betsat ekplankgolv, behandlat med lack. Böljande mönster syns, vilket orsakar oro om golvets jämnhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall det verkligen vara så ojämnt? Vad beror det på och hur åtgärdar man detta? Behöver man göra om golvet igen eller går det att bättra?

Golvet är från Junckers, 20,5 mm om jag kommer ihåg rätt och ett ekplank och betsat med Bona Craft Oil (tror nyansen heter "clay")
 
På bilden tycker iallafall jag att det är svårt att se något fel, kan du prova ta någon från en annan vinkel och någon längre ifrå
 
D Du och 19till skrev:
På bilden tycker iallafall jag att det är svårt att se något fel, kan du prova ta någon från en annan vinkel och någon längre ifrå
På vissa ställen längs kanterna på varje planka är det ljusa partier. Vet inte om det syns tydligare här?

Träplankor i mörkt material med ljusa partier längs kanterna, vilket ger ett blekt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade jag inte vetat bättre så hade jag sagt att det blivit blekt av något just längst kanterna (och där vi ser detta är det alltså på båda kanterna).

Mörkt trägolv med ljusa partier längs kanterna på plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ljusa partier längs kanterna på en mörk träplanka med synlig ådring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rester av den gamla lacken som hindrade betsen att tränga in. Tyvärr finns det inte något annat att göra än att slipa om igen.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Det är rester av den gamla lacken som hindrade betsen att tränga in. Tyvärr finns det inte något annat att göra än att slipa om igen.
Golvet är slipat två gånger och det var helt ”rent”. Det var betsat i samma färg innan och vi såg själva att all färg var borta. Men det ser ju ut som om betsen inte fäst ordentligt eller att det kommit någon kemikalie som så att säga förstört. Men oavsett, skall man acceptera att det ser ut så här? Golvföretaget verkar anse att de är klara så jag vet inte vad vi skall göra. Att slipa igen går inte för det är redan nu glipor mellan golv och golvlister på ca 5 mm, stenskivan vid vår öppna spis sticker upp 5 mm på sina ställen. De hade inte tillåtelse att slipa två gånger men de köpte fel bets och insåg själva att det blev fel och slipade då om en gång till.
 
Misse Misse skrev:
Golvet är slipat två gånger och det var helt ”rent”. Det var betsat i samma färg innan och vi såg själva att all färg var borta. Men det ser ju ut som om betsen inte fäst ordentligt eller att det kommit någon kemikalie som så att säga förstört. Men oavsett, skall man acceptera att det ser ut så här? Golvföretaget verkar anse att de är klara så jag vet inte vad vi skall göra. Att slipa igen går inte för det är redan nu glipor mellan golv och golvlister på ca 5 mm, stenskivan vid vår öppna spis sticker upp 5 mm på sina ställen. De hade inte tillåtelse att slipa två gånger men de köpte fel bets och insåg själva att det blev fel och slipade då om en gång till.
Om du ska acceptera är upp till dig själv. Är det väldigt störande då får du ta tag i problemet. Det bör inte behöva slipas så väldigt djupt för att få bort betsen. Men för att få bort dessa delar där betsen inte trängdes i kan det bli lite mer
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Om du ska acceptera är upp till dig själv. Är det väldigt störande då får du ta tag i problemet. Det bör inte behöva slipas så väldigt djupt för att få bort betsen. Men för att få bort dessa delar där betsen inte trängdes i kan det bli lite mer
För att golvet slipades behövde vi tömma hela lägenheten på möbler och flytta till hotell (försäkringsbolaget betalade för 80 m2, vi för resten). De sade att det inte gick att slipa ”lokalt”. De har bytt vissa plankor och där är det inte bra heller (undrar om inte limmet under släppt). Jag menar på att de förstört här även genom att slipa två gånger (de har även repat stengolvet i hissen vilket bostadsrättsföreningen nu kräver att vi betalar). Hade vi haft råd hade vi bytt golvet men det kostar nog 500 kSEK om vi skall ha samma golv så känns rätt hopplöst. Skall i alla fall kontakta tillverkaren av golvet (Junckers) och fråga om deras åsikt.
 
J J Vos skrev:
Det är rester av den gamla lacken som hindrade betsen att tränga in. Tyvärr finns det inte något annat att göra än att slipa om igen.
Du har rätt och jag hade fel. De ljusa partierna är exakt där man ser att det inte är helt slipat (förstår dock inte varför det blir ljust där). Känns så bra att ha bildbevis (det var min pappa som hade noterat att det inte var helt renslipat efter att de betsat första gången med fel bets, en bets som hade blivit så svart att man inte ens såg trät enligt vad vi fått till oss). Då vet vi i alla fall varför det ser ut som det gör. Går det att göra om ”lokalt”, eller behöver allt göras om?
 
  • Ljust vardagsrum med stora fönster, ljus trägolv, köksö täckt med färgförpackningar och röd förlängningssladd på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Misse Misse skrev:
Du har rätt och jag hade fel. De ljusa partierna är exakt där man ser att det inte är helt slipat (förstår dock inte varför det blir ljust där). Känns så bra att ha bildbevis (det var min pappa som hade noterat att det inte var helt renslipat efter att de betsat första gången med fel bets, en bets som hade blivit så svart att man inte ens såg trät enligt vad vi fått till oss). Då vet vi i alla fall varför det ser ut som det gör. Går det att göra om ”lokalt”, eller behöver allt göras om?
Med Bona craft går det i princip att göra något lokalt. Risken är att det blir skillnad i glans pga att det är olikt slipat Det ska isf göras av någon med tålamod och precision. Det kan även vara möjligt att maskera problemet med lite olja som du penslar med en väldigt liten pensel. Då tar det kanske mycket lång tid innan det blir torrt, men kan vara värt att testa.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Med Bona craft går det i princip att göra något lokalt. Risken är att det blir skillnad i glans pga att det är olikt slipat Det ska isf göras av någon med tålamod och precision. Det kan även vara möjligt att maskera problemet med lite olja som du penslar med en väldigt liten pensel. Då tar det kanske mycket lång tid innan det blir torrt, men kan vara värt att testa.
Du är en klippa! Fungerar detta även om det är någon annan ytbehandling ovanpå betsen (skall vara något 2-komponentsprodukt- vet inte vilken)?
 
Misse Misse skrev:
Du är en klippa! Fungerar detta även om det är någon annan ytbehandling ovanpå betsen (skall vara något 2-komponentsprodukt- vet inte vilken)?
Enligt bona kan man även lägga till denna 2 komp olja i underhållsolja om man vill bättra på kulören. Du vill nog ha en liten skvätt av oljan som golvet är behandlat med. Testa först på ett ställe som inte syns så mycket och låt det torka ordentligt. Troligen kommer du att få en glansigare yta just där du lägger oljan. Det försvinner ofta med tiden.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Enligt bona kan man även lägga till denna 2 komp olja i underhållsolja om man vill bättra på kulören. Du vill nog ha en liten skvätt av oljan som golvet är behandlat med. Testa först på ett ställe som inte syns så mycket och låt det torka ordentligt. Troligen kommer du att få en glansigare yta just där du lägger oljan. Det försvinner ofta med tiden.
Tusen tusen tack! Vi skall så klart ta upp detta med företaget som slipat och betsat golvet - så bra att veta vad det i alla fall beror på (och att man normalt sett skall slipa hela golvet och inte lämna rester som man gjort i det här fallet).
 
Vi är nu i alla fall överens om att det inte skall se ut så - det är en bra start. Frågan är dock verkligen hur vi åtgärdar? Man pratade om att göra om men då behöver vi flytta ur lägenheten en gång till och det är ju inte så lockande. Kan ett "proffs" bättra på ett bra sätt? I så fall kanske vi kan försöka få en ekonomisk kompensation och se om någon kan göra så att det ser snyggare ut?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.