Hej!
Har ett gästhus som för länge sedan var en gammal svinstia (vad vi fått höra). Nu vill jag göra om golvet i sovrummet då det inte gav någon rustik känsla, så jag har tagit bort det klickgolvet som låg där, och under finns ett gjutet golv.
Skulle gärna vilja behålla det gjutna golvet (det kommer passa bra med de vitputsade väggarna och brädtaket), men det är lite väl grovt för att kunna städa etc., så därför är min plan att gjuta på extra lager betong.

Nu till mina funderinga:
- Kan/bör jag använda finbetong för ändamålet?
- Rummet är ca 3x5m stort och jag planerar lägga på 25-30mm betong på det befintliga utan armera (golvet är fint utan sprickor) - fungerar det tror ni?
- Klarar man att göra det själv om man är någorlunda händig? Min största oro är att hinna blanda all betong och få ut det i tid (ca 40 säckar). Kommer såklart ha hjälp av ytterligare 2-3 personer under gjutningen och se till att hyra/låna en betongblandare/visp.
- Att jag ska städa golvet noga innan förstår jag, och även vattna på dagen innan. Men behöver jag någon primer för att få nya betongen stta fästa? Eller är det dömt att misslyckas?
- Klarar man glätta golvet för hand efteråt, eller måsta jag hyra helikopter? Har aldrig gjort detta moment innan. Golvet behöver inte alls vara perfekt efteråt, lite skavanker kanske bara blir charmigt, och det kommer även ligga matta på relativt stor del av bolvet. Tänkte bara behandla golvet med Betsil eller liknande efteråt.
- Behöver jag även slipa golvet för att få en fin yta, eller räcker det att glätta det?

Eller är ett alternativ bara att slipa befintligt golv, vad tror ni? Det finns ganska mycket ojämnheter, så det blir såklart en del att slipa.Men igen, det måste inte vara perfekt. Men det får inte finnas massa porer/håligheter spm gör att det inte går att städa. Vill helst inte behöve hyra en slip en dag bara för att testa hur resultatet blir...

Gjutet betonggolv med synliga ojämnheter och skrapmärken i ett rum. Golvet är tänkt att bearbetas för att få en jämn och lättstädad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grov yta av ett gjutet betonggolv med tydliga ojämnheter och texturer diskuteras inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läs på om flytspackel så kommer du klara d galant.

Kör industriflyt så kan du ha det som ytskikt.

T Tjrex skrev:
Läs på om flytspackel så kommer du klara d galant.
Jag vet vad flytspackel är och har tidigare använt det. Nackdelen är att det blir en yta med stora färgskiftningar beroende på exakt mängd vatten man hade vid just den spannens tillblandning, iaf enligt mig och om jag inte gjort fel. Därmed måste jag troligen måla ytan.
Jag skulle vilja ha den råa ytan med små färgskiftningar av betong om ni förstår vad jag menar.

Stefan N Stefan N skrev:
Kör industriflyt så kan du ha det som ytskikt.
Ska kolla mer på det, men är det likt betong i utseende?

Behöver du höjden med en pågjutning? Annars är ju ett alternativ att hyra en betongslip?

mexitegel mexitegel skrev:
Behöver du höjden med en pågjutning? Annars är ju ett alternativ att hyra en betongslip?
Tack för svar alla ovan!

Behöver egentligen inte höjden, så bara slipa vore ett alternativ. Men kan man se på den befintliga betongen om man tror att det blir bra att slipa denna? Finns risk att den är dåligt vibrerad så det finns porer, eller det är ingen risk. Vill helst inte hyra en betongslip bara för att testa, men det kanske man måste. Eller finns det något att montera på vinkelslip eller eccentetslip som jag redan har?

mexitegel mexitegel skrev:
En vanlig betongskivs typ denna så kan du ju testa, men det dammar…
Tack! Har beställt en skiva nu.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.