Tjena! Har ett golv på cirka 50kvadrat som det ligger Höganäsklinkers på, sedan 1980-talet. Ligger troligen direkt på betongen. Jag vill riva upp och lägga parkett? Hur lång tid tror ni det tar att bila det?
Sedan är det väl fogrester kvar under? Hur får jag bort dem? Känns så övermäktigt.

kan du inte ha kvar klinkern under parketten ?

L
Kan du inte bara ta och lägga golvunderlag direkt över klinkersen och sedan ditt parkettgolv, på det.

• Gilla
KML88
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
kan du inte ha kvar klinkern under parketten ?
Har tänkt på det. Tack för förslaget. Jo
men det är ju flera rum i huset och då blir det höjdskillnader tänker jag? Även höjdskillnader då mot altandörr och ytterdörr? Kan det inte ställa till det?

L Lived skrev:
Kan du inte bara ta och lägga golvunderlag direkt över klinkersen och sedan ditt parkettgolv, på det.
Har tänkt på det. Tack för förslaget. Jo
men det är ju flera rum i huset och då blir det höjdskillnader tänker jag? Även höjdskillnader då mot altandörr och ytterdörr? Kan det inte ställa till det?

Bilmaskin och en bred mejsel tar bort mycket.
Har du ett mindre utrymme kan du testa där först.

G Grod4n skrev:
Bilmaskin och en bred mejsel tar bort mycket.
Har du ett mindre utrymme kan du testa där först.
Jag har tyvärr inte det. Kör man igång är det all in som gäller.

Bila bort, behövs ingen stor maskin men gärna ett långt spett, så du kan stå rak, som är 5-7cm brett.

Sen kan fräsa bort fixet med en betongfräs men då får du flytspackla efteråt, eller slipa bort med typ HTC Dianova båda kräver ordentliga dammsugare modell större

Är det flera rum så skulle det kanske gå med en Flex betongslip, kräver också bra dammsugare.
Då kan du sprätta ett rum, fräsa och göra klart sen ta nästa rum.

Ett riktigt hästjobb som kommer ta tid och damma hur du än gör....

Lägga direkt på vore enklast.
Antingen så tar du ut dörrkarmarna, gör klart och ställer tillbaka dom ev krävs lite kapning någonstans.
Kapa dörrbladen och lägga på ny ek på tröskeln, om det behövs, kan också vara en variant.

Köp en bräda eller ett paket och provlägg och flytta runt lite så ser du hur det funkar.

• Gilla
KML88
  • Laddar…
nino nino skrev:
Bila bort, behövs ingen stor maskin men gärna ett långt spett, så du kan stå rak, som är 5-7cm brett.

Sen kan fräsa bort fixet med en betongfräs men då får du flytspackla efteråt, eller slipa bort med typ HTC Dianova båda kräver ordentliga dammsugare modell större

Är det flera rum så skulle det kanske gå med en Flex betongslip, kräver också bra dammsugare.

Antingen så tar du ut dörrkarmarna, gör klart och ställer tillbaka dom ev krävs lite kapning någonstans.
Kapa dörrbladen och lägga på ny ek på tröskeln, om det behövs, kan också vara en variant.

Köp en bräda eller ett paket och provlägg och flytta runt lite så ser du hur det funkar.
Grymt bra tips. Tack. Får nog bli att lägga ovanpå! 🙏

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
nino nino skrev:

Behöver jag ha fuktspärr?

Nej det behövs bara i badrum

K KML88 skrev:
Behöver jag ha fuktspärr?
Inte fuktspärr, men eventuellt diffusionstät underlagsfoam beroende på omständigheterna.
Är det en källare med oisolerad platta så är det direkt olämpligt med parkett.
Läs i golvtillverkarens anvisningar vad de rekomenderar för underlag i olika situationer!

nino nino skrev:
Nej det behövs bara i badrum
Menar snarare för fukt åt andra hållet. Från betongplatta.

K KML88 skrev:
Menar snarare för fukt åt andra hållet. Från betongplatta.
Ja jag inser att jag svarade tokigt 🙂
Svaret ovanför är nog rätt, fråga tillverkaren

• Gilla
KML88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.