Hej. Skulle testa en annan matta på golvet, skurade golvet och tejpade en extremt massa matt tejp, inte den vanliga gula utan en billig klibbig sak, som väntat så vart vi inte nöjda med val och nu när jag ska ta bort mattan så sitter klistret kvar på golvet, klibbigt och svårt att få bort med ljummet vatten och diskmedel, då limet bara blir klubbiga klumpar efter mycket gnuggande, några tips utan att förgifta hus och djur.

A ankan678 skrev:
Hej. Skulle testa en annan matta på golvet, skurade golvet och tejpade en extremt massa matt tejp, inte den vanliga gula utan en billig klibbig sak, som väntat så vart vi inte nöjda med val och nu när jag ska ta bort mattan så sitter klistret kvar på golvet, klibbigt och svårt att få bort med ljummet vatten och diskmedel, då limet bara blir klubbiga klumpar efter mycket gnuggande, några tips utan att förgifta hus och djur.
Prova med vanlig matolja.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Smält smör använder vi

Kemiskt ren bensin.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Bensin, t röd, lacknadta thinner etc är inget allternativ som jag skrev, det är stor yta och jag tänker inte förgifta husdjuren

Hur ska det du tvättar bort limmet med skada nå djur? Skulle tro att aceton löser bäst men det kan ju å andra sidan lösa mer saker än limmet så man får ju testa sig fram......

Kemisk ren bensin. Det påverkar enbart limmet och lämnar övriga material oskadade.

Klart att om djuren är där och slickar golvet just när fu tvättar så är det kanske inte så nyttigt. Men lite av finessen med flyktiga lösningsmedel är att de avdunstar, blir inget kvar på ytan. T -röd är jag lite fundersam över. Själva spriten dunstar, men denatueringsmedlet (det som skall smaka så illa att man inte dricker det), är jag osäker på om den är flyktig.

T-rödens smakämnen blir kvar i viss omfattning om man inte tvättar rent efteråt. Fast de är inte giftiga utan ska bara förhindra att man dricker giftet etanol.

är nog en ickefråga för t-röd och lacknafta och dylikt fungerar dåligt som klisterrengöring. Kemisk bensin, aceton eller förtunning är väl det som löser klet utan problem.

KMI- Häftremover. Använder tex till glasburkar som jag vill ha bort etiketten på. En del plast funkar det för bra på…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.