5 685 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Fuktisoleringsmatta på källargolv
Jag renoverar ett källarrum till min 19-årige son. Betongsulan känns torr och planen är att lägga en fuktisoleringsmatta under parkett-, pergo- heltäcknings- eller linoleummatta.
Fuktisoleringsmatta får inte bubbla eller vara för hård att jobba med.
1) Vilken typ bör jag ha och vem säljer en prisvärd matta?
2) Lägger man en isolering innan golvet för att förhindra "klickljud" när man går på det?
3) skall mattan gå upp en bit på väggarna?
Fuktisoleringsmatta får inte bubbla eller vara för hård att jobba med.
1) Vilken typ bör jag ha och vem säljer en prisvärd matta?
2) Lägger man en isolering innan golvet för att förhindra "klickljud" när man går på det?
3) skall mattan gå upp en bit på väggarna?
Hej,
Att göra detta rätt är en hel vetenskap. Jag skulle rekommendera dig att söka tex på platonmatta eller bara "platon" så kommer få då massvis av hjälpfull information.
Platonmatta, eller liknande är den matta de flesta använder mot betonggolv då de inte har några mätbara problem med fukt. Finns att köpa i stort sett överallt där de säljer byggsaker.
Mvh
Stefan
Att göra detta rätt är en hel vetenskap. Jag skulle rekommendera dig att söka tex på platonmatta eller bara "platon" så kommer få då massvis av hjälpfull information.
Platonmatta, eller liknande är den matta de flesta använder mot betonggolv då de inte har några mätbara problem med fukt. Finns att köpa i stort sett överallt där de säljer byggsaker.
Mvh
Stefan
Jo, jag har läst på. Och funnit flera olika svar. Jag hoppades att en fråga här skulle kunna få bilden att klarna, eller rättare sagt tillvägagångssättet för just mitt källarrum.
Platon blå känner jag till. En vän sa att jag lika gärna kan köpa ett billigare alternativ i lågprisbyggkedjorna. I stället för att ha färdiga "uppvik" skulle jag kunna vika mattan så att den går upp på väggen ung. 5 cm i stället. Fungerar det lika bra? Någon som gjort så här?
Platon blå känner jag till. En vän sa att jag lika gärna kan köpa ett billigare alternativ i lågprisbyggkedjorna. I stället för att ha färdiga "uppvik" skulle jag kunna vika mattan så att den går upp på väggen ung. 5 cm i stället. Fungerar det lika bra? Någon som gjort så här?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
1. Jag tror att Byggmax har en egen billigare kopia av Platonmatta.
2. Platon har något som liknar markduk som man lägger under för att slippa klapperljud.
3. Finns olika modeller och teorier; Uppvik, speciell kantlist eller bara lämna någon centimeters marginal vid väggen.
2. Platon har något som liknar markduk som man lägger under för att slippa klapperljud.
3. Finns olika modeller och teorier; Uppvik, speciell kantlist eller bara lämna någon centimeters marginal vid väggen.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Posta gärna framgången i projektet i denna tråd
Klicka här för att svara