8 488 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Hur slipa/foga ett eget skeppsgolv?
Har idag ett brädgolv från 50-talet som ska målas. Det är olika stora glipor mellan brädorna (0-5mm) och det ska fogas i springorna med mörk fog och brädorna ska bli vita.
Kommer att fräsa ur springorna till någorlunda samma bredd, men sen vet jag inte hur jag ska göra.
Slipa golvet först, måla och foga i efterhand? Vill som sagt ha den mörka fogen synlig, men känns som att det kan bli kladdigt att foga och inte slipa det efteråt. Hur gör jag?
Kommer att fräsa ur springorna till någorlunda samma bredd, men sen vet jag inte hur jag ska göra.
Slipa golvet först, måla och foga i efterhand? Vill som sagt ha den mörka fogen synlig, men känns som att det kan bli kladdigt att foga och inte slipa det efteråt. Hur gör jag?
Hallo.
Väldigt bra fråga.
Normalt så gör man som du skriver > Slipa>måla>foga. Men fogningen kan bli svår om inte brädorna är helt jämna och fina. Du måste maskera varje sida av fogen med maskeringstejp. Foga, och inte lägga i för mycket. Efterdra med finger eller verktyg. Och kom ihåg att trycka HÅRT så att ingen fog går upp över tejphöjden. Gör den det så kommer fogen sticka upp lite efter du tagit bort tejpen.
Alternativet att slipa efter fogningen är gjord tror jag inte på. Då måste du precisions-slipa så att du inte misshandlar fogen. Det är svårt, tror fogen kommer bli skadad, repad eller till och med förstörd.
Du kan inte fota en golvet? En överblicksbild och en närbild?
Mvh
Stefan
Väldigt bra fråga.
Normalt så gör man som du skriver > Slipa>måla>foga. Men fogningen kan bli svår om inte brädorna är helt jämna och fina. Du måste maskera varje sida av fogen med maskeringstejp. Foga, och inte lägga i för mycket. Efterdra med finger eller verktyg. Och kom ihåg att trycka HÅRT så att ingen fog går upp över tejphöjden. Gör den det så kommer fogen sticka upp lite efter du tagit bort tejpen.
Alternativet att slipa efter fogningen är gjord tror jag inte på. Då måste du precisions-slipa så att du inte misshandlar fogen. Det är svårt, tror fogen kommer bli skadad, repad eller till och med förstörd.
Mvh
Stefan
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Använder du äkta slipbar nåtningsmassa (typ Bostik Simson eller Sikaflex 290) borde den enklaste proceduren vara följande:
Fräs ut spåren till samma bredd och prima ytan samt applicera nåtningstejp eller bottningslist (nåtningsmassan skall endast haka mot sidorna, ej botten på spåret). Nåta hela golvet och slipa allt efter att massan torkat. Maskeringstejpa sedan av nåterna och måla golvet.
Här är en bra guide för Tec7 som är lite billigare än de ovanstående:
http://www.novatech.nu/Files/Filer/...nvisning_fuging_natning_Tec 7_SE_20130125.pdf
Fräs ut spåren till samma bredd och prima ytan samt applicera nåtningstejp eller bottningslist (nåtningsmassan skall endast haka mot sidorna, ej botten på spåret). Nåta hela golvet och slipa allt efter att massan torkat. Maskeringstejpa sedan av nåterna och måla golvet.
Här är en bra guide för Tec7 som är lite billigare än de ovanstående:
http://www.novatech.nu/Files/Filer/...nvisning_fuging_natning_Tec 7_SE_20130125.pdf
Redigerat:
Helt fel det du ger som råd !Stew skrev:Hallo.
Väldigt bra fråga.
Mvh
Stefan
Om man skall göra det riktigt skall man:
1. Fräsa ur för fogen
2. Prima i nåten
3. Lägga nåtningstejp i botten för att få maximal rörelsemån i fogen när träet krymper och sväller. Massan får egentligen inte ha fäste i botten utan skall fästa i sidorna på nåten.
4. Spruta i fogmassa och pressa ner med spackel, Dvs man kommer att få massor av massa utanför nåten.
5. Slipa hela golvet
Problemet är att TS vill ha ett målat golv vilket inte går ihop med en riktig utförd nåtning. Att försöka göra ett snyggt skeppsgolv utan att slipa det som sista moment är svårt, om inte omöjligt.
Redigerat:
Jag uppfattade det inte som att TS ville göra någon nåtning, utan bara ville använda en mörk fog.oceanis skrev:Helt fel det du ger som råd !
Om man skall göra det riktigt skall man:
1. Fräsa ur för fogen
2. Prima i nåten
3. Lägga nåtningstejp i botten för att få maximal rörelsemån i fogen när träet krymper och sväller. Massan får egentligen inte ha fäste i botten utan skall fästa i sidorna på nåten.
4. Spruta i fogmassa och pressa ner med spackel, Dvs man kommer att få massor av massa utanför nåten.
5. Slipa hela golvet
Problemet är att TS vill ha ett målat golv vilket inte går ihop med en riktig utförd nåtning. Att försöka göra ett snyggt skeppsgolv utan att slipa det som sista moment är svårt, om inte omöjligt.
TS anger inte att han vill göra en riktig nåtning, så att säga att jag har helt fel är väl att ta i.
Det var inte illa menat. Men om det skall hålla för rörelser i träet under årstiderna så får det inte fästa i botten av nåten.Och att få till det snyggt utan att slipa är mycket svårt så slipning är nästan ett krav som sista moment när massan är lagd. Har egen erfarenhet av mycket teakdäcksarbete genom åren så jag kan inte mer än ge råd från den erfarenheten.Stew skrev:
Du har betydligt mycket bättre koll än migoceanis skrev:Det var inte illa menat. Men om det skall hålla för rörelser i träet under årstiderna så får det inte fästa i botten av nåten.Och att få till det snyggt utan att slipa är mycket svårt så slipning är nästan ett krav som sista moment när massan är lagd. Har egen erfarenhet av mycket teakdäcksarbete genom åren så jag kan inte mer än ge råd från den erfarenheten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden