4 449 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Plankgolv på betongplatta med golvvärme
I en ny tillbyggnad har jag ingjuten golvvärme, för att ansluta stilmässigt till resten av huset skulle jag vilja ha ett massivt plankgolv på plattan. Efter att ha läst en del inlägg på forumet inser jag att det inte är helt enkelt. Det verkar finnas två invändningar, dels rör sig golvet av fuktvariationer och dels blir det värmetrögt. Nu behöver jag kloka råd från er:
I GBRs handbok om trägolv och golvvärme säger man (s 14) att
"Massiva trägolv kan skruvas eller spikas på plywood, som läggs flytande mot grålumppappen
och ångspärren. Denna konstruktion ger en bygghöjd på 28 43 mm (beakta
dock att detta kan ge upphov till mycket höga framledningstemperaturer, vilket leder
till stora krav på värmeisolering för att inte få stora förluster neråt). Ett annat alternativ
är att lägga med byglar på en 1,8 mm stegljudsdämpande matta. Denna konstruktion
ger en bygghöjd på 15 respektive 23 mm"
Det första alternativet är inte aktuellt då det blir en alldeles för hög bygghöjd, men hur gör jag alt 2 med byglarna?
Ska jag istället gå på en enklare parkettlösning?
I GBRs handbok om trägolv och golvvärme säger man (s 14) att
"Massiva trägolv kan skruvas eller spikas på plywood, som läggs flytande mot grålumppappen
och ångspärren. Denna konstruktion ger en bygghöjd på 28 43 mm (beakta
dock att detta kan ge upphov till mycket höga framledningstemperaturer, vilket leder
till stora krav på värmeisolering för att inte få stora förluster neråt). Ett annat alternativ
är att lägga med byglar på en 1,8 mm stegljudsdämpande matta. Denna konstruktion
ger en bygghöjd på 15 respektive 23 mm"
Det första alternativet är inte aktuellt då det blir en alldeles för hög bygghöjd, men hur gör jag alt 2 med byglarna?
Ska jag istället gå på en enklare parkettlösning?
Glest med svar...
Nåja, min lösning blev i alla fall att frångå min tanke om plankgolv, ett fint parkettgolv med generös bredd från Rappgo ger en tillräckligt genuin känsla hoppas jag. Bygelläggning verkar vara knepigt och tillhandahålls bara av vissa golvfabrikat, flera tillfrågade har avrått mig från att ge mig på bygelläggning.
Nåja, min lösning blev i alla fall att frångå min tanke om plankgolv, ett fint parkettgolv med generös bredd från Rappgo ger en tillräckligt genuin känsla hoppas jag. Bygelläggning verkar vara knepigt och tillhandahålls bara av vissa golvfabrikat, flera tillfrågade har avrått mig från att ge mig på bygelläggning.
Var också och kollade på golv från Rappgo idag och fastnade för ett av deras ekgolv.
Läggningen på det verkade inte vara helt omöjlig. I vilken butik har du kollat på dem? Prata med Linoleumkompaniet. De är väldigt kunniga.
Läggningen på det verkade inte vara helt omöjlig. I vilken butik har du kollat på dem? Prata med Linoleumkompaniet. De är väldigt kunniga.
Jag har lagt massivt golv på platta med ingjuten golvvärme. Jag använde Elastilon strong som bygger 3 mm plus fuktspärren. Vet att en del här på forumet inte gillar det men jag är helnöjd.
Nackdelar: Dyrt, svårt att byta ut golvbräda i framtiden om så behövs.
Fördelar: Snabb och enkel läggning, tillåter golvet att röra sig.
Nackdelar: Dyrt, svårt att byta ut golvbräda i framtiden om så behövs.
Fördelar: Snabb och enkel läggning, tillåter golvet att röra sig.
Klicka här för att svara