25 416 läst ·
30 svar
25k läst
30 svar
Katastrof, fogen missfärgad...
Sida 1 av 3
Hej, fogade igår och fogen har iof bara torkat i 12 timmar men jag tror det är katastrofvarning på gång! Första gången man fogar själv så väljer man riktigt mörk fog och läser noga på tillverkarens Casco´s förpackning. De rekomenderade att man våtade fogen med vattenspruta för att få hårdare fog. På morgonen ser men vita fläckar som man tror är någon form av kalk men inser efter lite googling att troligen har pigmentet förvunnit för att jag blött lite för mycket.
Jag har redan gjort en åtgärdsplan:
1. Vänta tills fogen torkat.
2. Eventuellt skrubba fogen med borste och vatten.
3. Lägga klinkerolja på fogen då jag hört att det gör den mörkare.
4. Flytta!
Någon som kan hjälpa mig? Jag har ingen erfarenhet av detta problem...

Jag har redan gjort en åtgärdsplan:
1. Vänta tills fogen torkat.
2. Eventuellt skrubba fogen med borste och vatten.
3. Lägga klinkerolja på fogen då jag hört att det gör den mörkare.
4. Flytta!
Någon som kan hjälpa mig? Jag har ingen erfarenhet av detta problem...
Visst är det förargligt, men jag skulle vänta och låta det bero ett tag...efter en vecka tänker du förhoppningsvis inte på det längre. Känner mycket väl till problemet och man är förbannad dagarna efter när man inte gör annat än glor på fogarna, men sedan så återgår man till normalt beteende igen och då märker man knappt fogarna.
Gå på fogen med smutsiga skor....fylla i färgen med mjuk blyerts.....
Inte vet jag .....men förstår dig. Är det inte riktigt så alltid när man själv gör ett jobb man vill att det skall vara 110% bra! Sänk ribban till 99,9%!
Lycka till!
Inte vet jag .....men förstår dig. Är det inte riktigt så alltid när man själv gör ett jobb man vill att det skall vara 110% bra! Sänk ribban till 99,9%!
Lycka till!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Googla lite till och du inser att "missfärgad fog" är det sökbegrepp som får flest träffar på byggahus.se 
Googla (eller sök här) på "missfärgad fog" och "syra" och du får nästan lika många träffar med samma svar: syra av golvet för att ta bort kalkavlagringarna.
Tror inte på allt som skrivs på nätet. Att man kan tvätta ur pigmentet ur en klinkerfog är en myt.
Snyggt med mörk fog till mörka plattor. Det var länge sedan man såg det. Sedan Timell klantade sig för tio år sedan har ljusa fogar/mörka plattor varit en trend.
Googla (eller sök här) på "missfärgad fog" och "syra" och du får nästan lika många träffar med samma svar: syra av golvet för att ta bort kalkavlagringarna.
Tror inte på allt som skrivs på nätet. Att man kan tvätta ur pigmentet ur en klinkerfog är en myt.
Snyggt med mörk fog till mörka plattor. Det var länge sedan man såg det. Sedan Timell klantade sig för tio år sedan har ljusa fogar/mörka plattor varit en trend.
Redigerat:
Skönt att veta att det bara är kalk och inte avsaknad av piggment. Däremot gjorde jag en annan sak. Jag tog en stor klump av torkad fog ur hinken och ritade på fogen med den. Sen tog jag mitt pekfinger och slipade ut allt tills det blev betongfärgat damm i hela fogen. Jag gjorde detta på all fog för att få samma resultat. Sen tvätta jag rent plattor och fog.
Det är helt klart bättre nu... sen om det håller i längden vet jag inte men då finns ju alltid syra.

Det är helt klart bättre nu... sen om det håller i längden vet jag inte men då finns ju alltid syra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Se där! Alla metoder utom de dåliga är ju bra. 
Damma i fogbruk och svampa lätt precis som du gjort bättrar på fogarna.
/Kent
/Kent
Hur har det gått? Sitter i samma sits, mörkgråa (betonliknande plattor). Fogen var tänkt i samma nyans så att den knappt syntes. Nu sitter vi med en ljusgrå fog. Det ser för bedrövligt ut.
Hur löste du det?
Någon i ett forum skrev "Klinkkerrent från Höganäs löste problemet för mig. Gjorde att fogen fick samma nyans överallt. Dock så blev den lite ljusare än den skulle varit från början"
Ljusare vill jag absolut inte få det!!
Hur löste du det?
Någon i ett forum skrev "Klinkkerrent från Höganäs löste problemet för mig. Gjorde att fogen fick samma nyans överallt. Dock så blev den lite ljusare än den skulle varit från början"
Ljusare vill jag absolut inte få det!!
Hej
Gör en rätt så bra "bump" på den här tråden då jag sökt mig runt på nätet med liknande problem. Mina fogar blev exakt likadana som ovan. Men folk har aldrig återkommit med någon lösning. Jag försökte med klinkerrent om och om igen, var och köpte fogrent m.m. men inget har fungerat.
Då fick jag tipset om att mätta fogen ordentligt med "kinesisk träolja". Jag har bifogat bilder då det faktiskt har blivit bra!
Om ni skall göra liknande så räkna med att man får gå över fogarna 2-3 gånger. Jag har gått två gånger och tänker gå en gång till ikväll.
Före:
http://imageshack.us/photo/my-images/444/zoomo.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/714/golvfre.jpg/
Efter:
http://imageshack.us/photo/my-images/202/golvefter.jpg/
Mvh
Gör en rätt så bra "bump" på den här tråden då jag sökt mig runt på nätet med liknande problem. Mina fogar blev exakt likadana som ovan. Men folk har aldrig återkommit med någon lösning. Jag försökte med klinkerrent om och om igen, var och köpte fogrent m.m. men inget har fungerat.
Då fick jag tipset om att mätta fogen ordentligt med "kinesisk träolja". Jag har bifogat bilder då det faktiskt har blivit bra!
Om ni skall göra liknande så räkna med att man får gå över fogarna 2-3 gånger. Jag har gått två gånger och tänker gå en gång till ikväll.
Före:
http://imageshack.us/photo/my-images/444/zoomo.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/714/golvfre.jpg/
Efter:
http://imageshack.us/photo/my-images/202/golvefter.jpg/
Mvh
Produkter som diskuteras: "klinkerrent"
Paket för rena fogar
Fogrengöringsmedel + fogborste
399 kr inkl moms
461 kr
Läs mer
Jag har nyligen fogat ljusa plattor med antracit fog, fick tipset av säljaren att vara försiktig med vattnet när jag torkade av fogningen, just för att vattnet kan laka ur pigmenten. Han har gett mig många bra tips, verkar kunna så gott som allt och kör också eget som konsult. Så han är en av få som jag litar på.
Jag sprayade med försiktigt med vatten efter dryga 12h och det har blivit supersnygga fogar. Jag var lite rädd att det skulle se konstigt och rutigt ut, men det blev snyggare än jag trodde och ger en djup-effekt på väggen med de svarta fogarna mot det ljusa kaklet.
Ni som säger att det är kalk, varifrån menar ni att kalket skulle komma? Vattnet eller fogbruket? Om fogbruket, vad är då skillnaden mellan att kalket kommer fram och att pigmenten lakar ur, det blir ju liksom samma sak i praktiken?
Jag sprayade med försiktigt med vatten efter dryga 12h och det har blivit supersnygga fogar. Jag var lite rädd att det skulle se konstigt och rutigt ut, men det blev snyggare än jag trodde och ger en djup-effekt på väggen med de svarta fogarna mot det ljusa kaklet.
Ni som säger att det är kalk, varifrån menar ni att kalket skulle komma? Vattnet eller fogbruket? Om fogbruket, vad är då skillnaden mellan att kalket kommer fram och att pigmenten lakar ur, det blir ju liksom samma sak i praktiken?
För hundrade gången, man kan inte tvätta ur pigmentet utan på dom ställen som blir ljusare så har det tillförts mer vatten. Ju mer fukt desto ljusare fog.
Svart fog samt antracitfog är ett otyg och väldigt svårt att få jämn och mörk. Enda fogen som håller vad den lovar är PCI:s Geofog. Blir jämn och kulörriktig samt står emot smuts.
Svart fog samt antracitfog är ett otyg och väldigt svårt att få jämn och mörk. Enda fogen som håller vad den lovar är PCI:s Geofog. Blir jämn och kulörriktig samt står emot smuts.