14 221 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Rabatt/pruta på storköp av dyrt golv
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Kan inte referera till lagrum men jag känner också igen detta.mexitegel skrev:Du får gärna hänvisa till var i lagen detta skulle stå, att en företagare inte får sätta hur höga priser som helst och att det inte skulle gå att hantera i ett avtal mellan tillverkare och återförsäljare.
Jag är ingen expert på ämnet, men det låter för mig märkligt att det skulle finnas hinder för att styra prissättningen på sin egen produkt... Marknadsekonomi du vet![]()
Som jag förstår det så ligger problematiken i att en leverantör inte får reglera vilka avtal en återförsäljare får sluta.
När du eller jag eller Bolaget AB köper något från en ÅF ingår vi ett avtal - och priset är en av de saker som det står oss fritt att bestämma över.
Om en tillverkare vill styra priset så kan han göra detta, men han måste isf skippa ÅF ledet.
Sen så fungerar det inte alltid i praktiken...
Vad det gäller GB:s skyltar så kan du lita på dem, då de räknas som prisinformation till konsument, men däremot så kommer du aldrig hitta annat än rekommenderade ca priser (om ens det) på GB:s site då GB inte styr prissättningen hos sina franchisetagare.
Redigerat:
Det är en intressant frågeställning även om den är OT
. Om det är lagligt eller ej vet jag inte men ryktet säger i vart fall att Apple rätt duktiga på att hålla sina ÅF i öronen kring det här. Hur de gör, det ska jag låta vara osagt 
Förlåt OT men vad jag förstått hanterar Apple eventuella prissäkningar genom att ge ÅF så låga marginaler att det inte finns något utrymme att sänka priserna.mexitegel skrev:
Jag tror dock att 120 kvm á 1 000 kr är en tillräckligt bra affär för ÅF för att de ska kunna ge en rabatt på 25%. I alla fall utanför storstadsområdena tror jag inte att så många som köper så stora volymer av ett så dyrt golv. Tittar man på tex på alla nybyggen i Umeå verkar istället "300kr/kvm ekparkett eller motsvarande" vara standard i alla hus som byggs.
Lycka till!
/Krille
Konstigt är att samma golv som säljs för 900kr/kvm (bästa nätpris) säljs för 55 pund + VAT = 687 kr per kvm i UK. Och då pratar vi som svenska Kährs...
. Känns för jävligt om man måste beställa svenskt golv från Storbritannien (om det ens funkar med frakt...)
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Kolla vad norrlands guld kostar i tyskland.Starmac skrev:
Sverige är ett svindyrt land att leva i
Klicka här för att svara