Vi ska lägga klinkers (med golvvärme) och undrar om vi måste bort med dethär skiktet? Vi har dragit bort plastmattan men kvar är det som ett tunt skikt av något som är i princip omöjligt att få bort, det sitter som sten.. Vi har prövat lägga en blöt handduk under natten, klottersanerings medel, såpa osv men endå så är det jättesvårt att få bort.
När vi kör med värmepistol så blir det gummiliknade men endå svårt att få bort. Om vi måste bort med det, vad använder man då?
När vi kör med värmepistol så blir det gummiliknade men endå svårt att få bort. Om vi måste bort med det, vad använder man då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar va poppis det där 
Har haft sån klet i samtliga rum här och jag använde värmepistol plus golvskrapa för att få bort det.
Tidsödande men fungerar.
Kan finnas lite asbestvarning på det med.
Syns lite dåligt men är det betonggolv du har?
Har haft sån klet i samtliga rum här och jag använde värmepistol plus golvskrapa för att få bort det.
Tidsödande men fungerar.
Kan finnas lite asbestvarning på det med.
Syns lite dåligt men är det betonggolv du har?
Köpte en ångare ( tapebortagare ) och värmde bort motsvarande lim på en dag ånga en stund och dra av
Var visserligen 5 kvm golv, lite värre mot 20 kvm
http://www.jula.se/search-result/?q=TAPETBORTTAGARE MED ÅNGA
Med vänlig hälsning,
Joachim
Var visserligen 5 kvm golv, lite värre mot 20 kvm
http://www.jula.se/search-result/?q=TAPETBORTTAGARE MED ÅNGA
Med vänlig hälsning,
Joachim
Du får nog använda starkare lösningsmedel.Gissar att det är en rest av limmet som höll platsmattan, då borde det gå att lösa upp. Thinner eller ngt starkare. Det är nog lämpligt att ha andningsmask eller mycket välventillerat när du gör de för det luktar...
Ingenting, kanske, eller så fäster inte fixen och plattorna ligger löst på ett mjukt/flexibelt underlag, kanske.Nimajneb skrev:
De flesta av oss tar nog för givet att det måste bort för att det ska bli bra, men det vore intressant att få höra om någon testat och hur det gick.
Jag gissar att det är lim + del av plastmattan som är kvar på golvet.
Är det samma som här så är det asfalt/tjära-liknande nånting skitjävlamög.
Golvskrapa från Biltema fixar det.
Och har du bara såna småfläckar som det ser ut som på bilden är det snabbt avklarat.
Går både med och utan värmepistol.
Mitt gick bort med värmepistol och spackelspade med.
Man får känna sig fram lite.
Hade varit glad om det bara var 20 kvadrat här och så små fläckar.
Hade hela golvet i princip i alla betonggolvsrum jag varit på hitills så runt 70 kvadrat hittills , det tar sin tid
Golvskrapa från Biltema fixar det.
Och har du bara såna småfläckar som det ser ut som på bilden är det snabbt avklarat.
Går både med och utan värmepistol.
Mitt gick bort med värmepistol och spackelspade med.
Man får känna sig fram lite.
Hade varit glad om det bara var 20 kvadrat här och så små fläckar.
Hade hela golvet i princip i alla betonggolvsrum jag varit på hitills så runt 70 kvadrat hittills , det tar sin tid
Fläcken är det som TS redan fått bort, resten av golvet är homogent täckt av lim och golvmatterest, skulle jag tro.Blindnit skrev:
Finns många trådar om detta.
Läste de flesta och testade ett antal metoder, både lösningsmedel och skrapor. Biltemas tapetskrapa med långt skaft fungerade bäst (men jobbigt är det). Billiga utbytbara skär. Dock är skrapan egentligen för vek för jobbet, överfallet som håller skären böjer sig. Men den är billig, man kan köpa flera!
Läste de flesta och testade ett antal metoder, både lösningsmedel och skrapor. Biltemas tapetskrapa med långt skaft fungerade bäst (men jobbigt är det). Billiga utbytbara skär. Dock är skrapan egentligen för vek för jobbet, överfallet som håller skären böjer sig. Men den är billig, man kan köpa flera!
Hade själv samma problem i källaren, det gick inte att få bort för hand.
Jag hyrde en HTC betonggolvslip med saneringsskär, tog ca 2 timmar för 35kvm, glöm inte dammsugaren!
kostnad ca 1500kr för slip + dammsugare 1 dag, men kolla priset innan du hyr, hyrfirmorna ta lite olika betalt för diamantskär.
Lite snopet om du testar att lägga värme +klinker om skiten släpper så småningom.
Genvägar blir ofta senvägar..
Har du 60tals hus bör man kanske beakta aspestrisken i limresterna..
Lycka till.
Jag hyrde en HTC betonggolvslip med saneringsskär, tog ca 2 timmar för 35kvm, glöm inte dammsugaren!
kostnad ca 1500kr för slip + dammsugare 1 dag, men kolla priset innan du hyr, hyrfirmorna ta lite olika betalt för diamantskär.
Lite snopet om du testar att lägga värme +klinker om skiten släpper så småningom.
Genvägar blir ofta senvägar..
Har du 60tals hus bör man kanske beakta aspestrisken i limresterna..
Lycka till.
Jag tror så här, att många tänker, Åka till nån hyrfirma för proffs i ett industriområde och hyra nån konstig maskin, det känns främmande och smått otäckt, och jobbigt, nej, jag testar lite aceton och en biltemaskrapa.
Men om man tar sig över den tröskeln, så kommer man efteråt att tänka, Fasiken vad smidigt det gick, tog bara 2 timmar, och allt jag behövde göra var att hyra den här supermaskinen från cramo. Och det var inte sista gången man hyrde nåt där
Rätt verktyg gör jobben mycket roligare och mycket enklare och är nästan alltid värda sina extra pengar.
Men om man tar sig över den tröskeln, så kommer man efteråt att tänka, Fasiken vad smidigt det gick, tog bara 2 timmar, och allt jag behövde göra var att hyra den här supermaskinen från cramo. Och det var inte sista gången man hyrde nåt där
Rätt verktyg gör jobben mycket roligare och mycket enklare och är nästan alltid värda sina extra pengar.