Har nyligen köpt ett gammalt hus som har trägolv i många utrymmen. Tidigare ägare har verkligen vanvårdat dessa så det är färgfläckar, fettfläckare, brännmärken etc över hela golven. Jag har beslutsångest över vad jag vill göra med dessa trägolv och vill bo in mig innan jag gör något förhastat. Kan jag slipa av dem och lämna dem obehandlade tills vidare eller måste jag behandla dem med något för att inte förstöra dem? Tacksam för goda råd då Google gör mig än mer förvirrad!

Det går att ha obehandlat men det är som nämnt obehandlat. Oskyddad mot allt. Med stor risk att du tvingas slipa om allt igen

Vas funderar du mellan. Kanske kan vara till hjälp. Är det behandlingen eller trägolv vs annat sorts golv.

Tack för svar! Kanske kan ha det så en kort period iaf tills jag beslutat vad jag ska göra. Förutom att det ser hemskt ut så ger det stickor i fötterna, väldigt sugen på att börja slipa!

Vet inte om jag vill luta det, betsa och lacka det eller om jag vill ha det målat. Försöker få ihop det bra då det ligger i stora delar av huset.

Ja slipa är kul. Snabbt resultat. Har hyrt på ramirent. Hämtar fredag morgon o lämnsr måndag morgon. Betslar 1 dygn men får 3.

Har bara betsat mindre ytor och tycker det lätt blir olika nyanser. Lack kan ge lite trist gul ton tycker jag. Men lack är ju hårdast slitskikt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.