3 237 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Några funderingar om montering av massivt trägolv.
Nu ska vi snart lägga in ett massivt trägolv på övervåningen, golvet är redan inköpt och har legat på strö i garaget i 3-4 månader.
Jag minns inte om det är ett gran- eller furugolv, om det över huvud taget har någon betydelse vid montering, men det är i alla fall 22 mm tjockt och c:a 120 mm breda plankor.
Jag har en billig analog hygrometer från jula/biltema (minns inte) och den mäter i dagsläget den relativa luftfuktigheten i garaget till 55% (temp c:a 10°C) på övervåningen 35% (temp c:a 20°C).
Hur gör jag nu när det är dags att lägga in golvet?
Jag minns inte om det är ett gran- eller furugolv, om det över huvud taget har någon betydelse vid montering, men det är i alla fall 22 mm tjockt och c:a 120 mm breda plankor.
Jag har en billig analog hygrometer från jula/biltema (minns inte) och den mäter i dagsläget den relativa luftfuktigheten i garaget till 55% (temp c:a 10°C) på övervåningen 35% (temp c:a 20°C).
Hur gör jag nu när det är dags att lägga in golvet?
- Kan man såga till planka för planka och montera direkt eller behöver trät ligga inomhus några timmar för att uppnå samma temperatur som omgivningen?
- Jag har inte mätt luftfuktigheten somartid på övervåningen, men eftersom det blir ganska varmt där uppe så tänker jag att den kanske kan jämföras med luftfuktigheten jag har i garaget nu så jag kan montera golvet utan glipor emellan plankorna.... rätt tänkt?!?
- Jag tänker dra i skruvarna i 45 graders vinkel alldeles ovanför sponten, men undrar om jag bör förborra innan (att det tar längre tid spelar mig absolut ingen roll)?
- Bör jag lägga något på golvreglarna innan jag lägger golvet för att minska risken för knarr i golvet?
* Temperaturen har ingen betydelse, (däremot fuktkvot).
* Då bräderna högst sannolikt har högre fuktkvot nu än vad de kommer att ha inomhus på vintern, så ska du inte ha någon glipa alls mellan brädorna. Snarare bör du försöka pressa ihop dem så mycket det bara går. (Om man antar att brädernas fuktkvot anpassat sig till 55% RH så lär det inte bli så mycket fuktigare inne på sommaren. Alltså behövs ingen svällmån, utan bräderna kommer att krympa när de torkar på vintern.)
* I ändträ bör du förborra/försänka, ev också för övrigt. Det beror lite på vilka skruv du använder. Tror det ska finnas superduper proffsskruv som inte ska behöva förborrning/försänkning. Prova att skruva fast några sämre bitar av golvbrädorna på lite olika sätt. Ju mer testskruvning du gör desto säkrare vet du hur skruv och brädor beter sig tillsammans.
* Gissningsvis bör vanlig lumppapp minska risken för framtida golvknarr. (Lumppapp är ju relativt billigt, och jobbet att fästa remsor på reglarna inte alltför betungande, så det kan kanske vara värt att helgardera.)
* Då bräderna högst sannolikt har högre fuktkvot nu än vad de kommer att ha inomhus på vintern, så ska du inte ha någon glipa alls mellan brädorna. Snarare bör du försöka pressa ihop dem så mycket det bara går. (Om man antar att brädernas fuktkvot anpassat sig till 55% RH så lär det inte bli så mycket fuktigare inne på sommaren. Alltså behövs ingen svällmån, utan bräderna kommer att krympa när de torkar på vintern.)
* I ändträ bör du förborra/försänka, ev också för övrigt. Det beror lite på vilka skruv du använder. Tror det ska finnas superduper proffsskruv som inte ska behöva förborrning/försänkning. Prova att skruva fast några sämre bitar av golvbrädorna på lite olika sätt. Ju mer testskruvning du gör desto säkrare vet du hur skruv och brädor beter sig tillsammans.
* Gissningsvis bör vanlig lumppapp minska risken för framtida golvknarr. (Lumppapp är ju relativt billigt, och jobbet att fästa remsor på reglarna inte alltför betungande, så det kan kanske vara värt att helgardera.)
Har funderat lite på hur mycket fukt som trä tar åt sig beroende på temperatur/relativ luftfuktighet.
Om jag läser ditt (Oldboy) svar rätt så är fuktkvoten i trä direkt beroende av den relativa luftfuktigheten, har jag förstått det rätt?
Är fuktkvoten i trä densamma om den ligger i ett rum med 55% RH vid 10°C som om det ligger i ett rum med 55% RH vid 20°C?
Om jag läser ditt (Oldboy) svar rätt så är fuktkvoten i trä direkt beroende av den relativa luftfuktigheten, har jag förstått det rätt?
Är fuktkvoten i trä densamma om den ligger i ett rum med 55% RH vid 10°C som om det ligger i ett rum med 55% RH vid 20°C?
Ja.
Orsaken till att temperatur och luftfuktighet ibland "blandas ihop" är för att RH minskar om temp på befintlig luft höjs. T ex uteluft med RH 100% och temp 0C som tas in i ett hus (tilluft) värms till 20C och då minskar RH, (har ingen tabell el formel så en mkt grov gissning ger kanske sisådär 60% RH). RH Relative Humidity.
Sedan så tar det tid för fukthalten i en bräda, (el något annat hygroskopiskt material), att jämnas ut med luftens RH. Tänk ved. Även om man fäller ett träd under rätt tid på året, dvs på vintern (= minimalt med sav), så är färskt trä för fuktigt för att elda med. Därför kapar och klyver man det och låter det ligga och torka, helst minst ett år. Ju kortare vedträn och ju mer finklyvet desto snabbare torkar träet, dvs dess fukthalt jämnas ut till luftens RH.
Tror det ska finnas fuktkvotmätare att köpa också. Då kan du med hyfsad precision mäta fuktkvoten i dina golvbrädor.
Tack för svar.
Det blir nog till att börja lägga golv i helgen som kommer.
Angående lumppappen som mellanlägg.... tror ni att det är noga med att man väljer just lumppapp?
Jag upptäckte precis att jag inte har någon lumppapp kvar, men däremot så har jag några kvadrat tätskiktsfolie sedan badrumsbygget som jag inte vet vad jag ska göra med.
Går det lika bra att använda tätskiktsfolien som mellanlägg för att eliminera golvknarr tror ni?
Det blir nog till att börja lägga golv i helgen som kommer.
Angående lumppappen som mellanlägg.... tror ni att det är noga med att man väljer just lumppapp?
Jag upptäckte precis att jag inte har någon lumppapp kvar, men däremot så har jag några kvadrat tätskiktsfolie sedan badrumsbygget som jag inte vet vad jag ska göra med.
Går det lika bra att använda tätskiktsfolien som mellanlägg för att eliminera golvknarr tror ni?
Har inte en susning.
Knarr uppstår mellan två mer el mindre hårda ytor som glider mot varandra. Lumppapp är det klassiska mellanlägget som såvitt jag vet fungerar, och den är ju relativt tjock och mjuk. Det vore kanske lite trist att chansa och sedan få knarr?
Klicka här för att svara