Byggahus.se

Fukt och dålig lukt från vårt 70-talshus

1k läst  6 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Efter att ha följt många trådar kring att lösa fukt och lukt från golvkonstruktioner med platta på mark tänkte jag nu passa på att starta en egen. Med hopp om att få hjälp från er alla duktiga hobby- och proffsbyggare.

Vi har nyligen köpte ett radhus från 1970 med platta på mark. Fukt och dålig lukt i golvkonstruktionen visste vi om och har därför rivit större delen av golven för att lägga nytt. Med önskan om att inte låta renoveringen sticka iväg allt för mycket kommer vi göra en hel del själva och har några frågor kring ventilerade golv, likt Nivellsystemet.

Vi planerar att utgå från Nivellsystemets princip och använda lite av deras material, men inte fullt ut.

1. Kan vi behålla befintliga reglar där inte parketten är limmad om vi byter ut träklossarna mot gummidistanser eller Nivells plastskruvar? På så sätt har vi ett regelsystem som är i våg direkt.

2. I de rum där vi planerar bygga med Nivells reglar, kan man inte låta reglarnas ändar gå ända in i väggen? Enligt Nivells beskrivningar skall det först byggas en ram och därefter skall inga reglars ändar vara i kontakt med någon annan regel/vägg.

3. Den fläkt vi fått hjälp att installera på vinden suger bra men endast genom rörets öppning som når luftspalten i mitten av huset. Räcker det, eller bör vi från den öppningen dra rör till olika delar av huset?

Tack för hjälp!

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Vad det gäller den mekaniska frånluften så borde det räcka om den bara suger ut luft ur huset men ni måste se till att ha jämnt utspridda tilluftsdon. Tilluftsdon brukar man räkna ett per 25kvm golvyta eller minst ett per rum, utom kök och badrum.

Det viktiga vad det gäller en Nivell konstuktion är att inget organiskt ska kunna ha direktkontakt med något fuktigt. Alltså väggarna får inte ha kontakt med trä eftersom fukt från plattan kan vandra upp i väggen.
    Angående att spara befintliga reglar s beror det ju på om de är fästa i väggar och om du kan få tillräckligt luftflöde under dem...

Det finns ju även Platon och Jape t.ex. som är lite billigare än Nivell men förutsätter ju att plattan är rak förstås.
    Materialet för Nivell är ju ändå inte SÅ dyrt så varför chansa, är det inte bättre att göra det "rätt" från början?

3. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar.

Du har rätt i att det skall göras rätt från början. Håller med.

Det handlar mest om att försöka spara pengar. Och tid. Två saker som just nu inte verkar finnas i allt för stora mängder...

Bra tanke med att inte låta reglarna fästas i väggen eftersom fukt ev kan transporteras där.

Annan fundering: lika väl som att använda Nivells plastskruvar som distanser mellan platta och regel så kan man väl ha plastklossar/kilar? Eller trä så länge något oorganiskt material skiljer dem från

4. T
    Medlem Nivå 1
    Oj. Det kom iväg för tidigt...

...plattan?

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ja, det är väl bara det att det går enklare att justera in reglarna med skruven.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Till mexitegel:

Min tanke var att utgå från de befintliga reglarna som redan har rätt höjd. Vid behov kan man kanske sedan "koppla" bort dem från väggen utan att ändra regelns nivåer. På sätt slipper man arbeta lika mycket med vattenpass fram och tillbaka under arbetet, ett arbete som jag av erfarenhet vet är riktigt tidskrävande (för en hobbybyggare i alla fall...)

7. T
    Medlem Nivå 1
    Vad det gäller den mekaniska frånluften så borde det räcka om den bara suger ut luft ur huset men ni måste se till att ha jämnt utspridda tilluftsdon. Tilluftsdon brukar man räkna ett per 25kvm golvyta eller minst ett per rum, utom kök och badrum.

anders07 - Jag var nog otydlig i min beskrivning. Vi har en mekanisk frånluft som går ned under golvet i utrymmet mellan betongplatta och regelkonstruktion. Min fundering var om det räcker att den suger från EN punkt eller om man bör fördela uppsugningsytan med hjälp av rör ut under golvet, likt Nivell gör?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka