Hej!

Jag skulle behöva byta några klinkers-plattor i vår tvättstuga. Jag har plattorna från den förra ägaren men vet ej hur jag ska gå tillväga. Jag har tänkt laga hålen på bilden. Har aldrig gjort detta förut. Vad behöver jag och hur gör jag för att få bort de gamla bitarna som är trasiga och vad behöver jag för att lägga dit de nya? Mycket frågor men också mycket tacksam för hjälp!!

lMQ8PfR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrapa ur fogen runt plattorna för att minska risken att dom som ska vara kvar går sönder.
Sen tar du en liten bilmejsel eller liknande och knackar in under dom som ska bort.
Skrapa rent allt gammalt fix (fästbruk) och tvätta rent.
Nu kan du lägga dit dom nya med fix sen efter ett par dygn fogar du med klinkerfog.
I normala fall ska det vara tätskikt på golv i tvättstuga men det ser tveksamt ut i ditt fall om det finns.

• Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Hur får jag bort fogen (för att lossa klinker-plattan) på bästa sätt utan att paja närliggande klinker-platta? Hamra med ett stämjärn? Har provat lite med det, det är ju stenhårt =), finns det något bättre sätt?

hammare och liten skuvmejsel? + något att skrapa med - klassikern är ett böjt filskaft (alltså, om man tar av handtaget på en fil och sedan böjer den delen av filen som sitter i handtaget).

• Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Krossa plattan bara

• Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Krossa plattan: Hur gör jag det på bästa sätt så att inte något annat oönskat går sönder?

Hammare brukar gå bra, knacka på den tills den spricker sen tar du en färgskrapa och skrapar bort fixet

• Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.