Golv
Villa vista: Kommer se konstigt ut. Men det är du som skall ha det så gör vad du känner.
KnockOnWood: Tja, om det är rätt eller fel med ångspärren lär du nog få mer än ett svar på :) Men om nu golvet varit belagt med plastmatta sedan tidigare, så lär väl en ångspärr göra varken till eller från. Plastmattan i sig är ju "helt" ångtät redan. Som jag tycker är alltså den "extra" ångspärren ett onödigt tillägg.
tsoender: En fråga till: När jag slipat golvet och ska på med olja måste jag polera med maskin då eller kan man göra det för hand?
Emelie Karlsson: [bild] cykloramavägg [bild] övriga utrymme för hall, kök etc
Belic: Tack så mycket Corre! Ska höra med firman om vad dom tycker :)
Kloge: https://www.flashback.org/t1279384 Finns yrkesmän som svarar på allt
DennisCA: Jag kollade igår med listen och tycker att det här kommer inte att bli bra, på båda ställerna möts listen mot ett hörn, så jag skulle behöva såga ut en fyrkating bit ur listen istället för en rakt kapning, och det på båda sidorna. Det blir lätt för svårt för mig utan fula glapp. Jag vet inte riktigt hur jag borde göra nu, kanske jag borde ta bort golvlisterna vid väggarna och
phantom_pixie: Letar också höga lister, med de udda måtten av 290 mm och 330 mm. Någon som har några tips? :screwy:
lilla frugan: hittade ett slätt fint furu/gran?golv under plastmatta från 70-talet! Men hur vet man om det går att göra fint eller om man bara ska vara tacksam över att man har ett bra underlag för ett nytt golv? [bild] edit: golvmattan från 70tal, huset från slutet av 20talet så hur gammalt trägolvet är är ju svårt att svara på :-)
anders07: Rekommendationen är väl också att ha ångspärr mellan betong och trä...? Jag flytspacklade först, plast, grålumpapp, sen lade jag 10 mm spånskiva som jag slog fast med spikplugg (ca. 10 st per skiva) och så limmade jag stavparketten på det.
gelle: [citat] Vi har faktiskt precis gjort en kovändning och kommer att välja ett parkettgolv i ek istället. Ett en-stav. Det fanns flera anledningar egentligen. Dels så säger vänner med detta golv att smutsen syns tydligare. Det är också lättare att få fläckar. Som småbarnsfamilj så är vi pragmatiska. Och det avgörande för oss var att vi ville inte ha en vit trapp, utan hellre en
Larsa: Skönt att vi kunde hjälpa till :p Borde funka kanon...
Helioz: [citat] Tar bort ojämnheter, löst material, cementhud, fett, smuts, olja samt jämnar ur suget vilket ger ett bättre resultat vid målningen. Ditt golv ser väldigt ojämnt, flammigt och skitit ut så slipning är ett måste.
RoBo: Nedanstående hämtat från Kährs läggningsbeskrivningar. I HusAMA98, MD framgår: Vid golvläggning på • platta på mark • bjälklag över varmt eller fuktigt utrymme (pannrum, tvättstuga) • över kryprumsgrund • varma golv (golvvärme) • lättbetongbjälklag SKALL golvkonstruktionen förses med ångspärr.
annaochkalle: Drömmer om ett trägolv med breda plankor med utseende som ett klassiskt skurgolv. Tyvärr är underhåll inte vår familjs starka sida och av den anledningen måste vi välja nåt annat. Vi planerar att lägga golvet i hela huset förutom entrén och badrummen. Är ute efter tips. Har du förslag att komma med på ett golv som är lika snyggt men kräver minimalt med underhåll? Tack!
chaos: Intressant, primer och flexfix , kan du berätta vad du köpt och på vilken bygghandel ? Har själv frågat på kakelbutiker och där var man väldigt konservativa med tips - endast golvgips eller förstärka golvbjälklaget till cc30 dög. Själv tänkte jag lägga c:a 1 m2 klinker under en braskamin och tycker båda dessa förslag är overkill.
mikaelbe: Jag använde en smalare mejsel förut, men det funkade lika dåligt. Har tagit bort ungefär samma typ av klinkers från vår entre förut och det gick som en dans med den maskinen. Skumt. Kanske får prova en kraftigare maskin och spetsmejsel.
zanoj: Hej Jag har nyligen satt upp en vägg hemma. Nu när jag går på övervåningen känns det konstigt där jag satt upp väggen. Dessutom verkar det som golvet ger lite vika. Är detta möjligt ? Reglarna sitter cc 60 och det är 22mm spånskivor. Väggen ligger nästan mitt imellan reglarna, väggen har 70 reglar med isolering och osb plus gips på. Väggen är ca 340 cm lång med en dörr.
myrstack: Nu har du ju valt lösning redan men en slipsats ligger ofta mellan flytspackling och finbetong i pris men har lite av de bra egenskaperna från flytspacklet som tex uttorkningshastigheten och en viss självutjämningsförmåga.
davveno1: Hej! Ska lägga ny plastmatta i köket men då jag tittar under den gamla ojämna mattan finner jag brädor som verkar ha slått sig en aning och ser vågiga ut. Vad för board eller skiva ska jag lägga på? Vill såklart bygga så lite på höjden som möjligt.
Forbo: Det sägs att man inte ska blanda... men det är inga problem när det inte är ett badrum/våtrum, kör du på!:-)
AnneFi: [citat] Vi har ju redan gjort detta jobbet och är inte så sugna på att förstöra det. Vår källare är fräsch, nyrenoverade och en del av vårt hus så därför valde vi att renovera den.
Stina71: Behöver råd från golvkunniga. Bor i hus från slutet av 1800-talet. För ca fem år sedan la vi in ett nytt parkettgolv på det gamla trägolvet, ovanför torpargrund. Det har nu visat sig att killen som la in golvet har lagt en tuplexplast under parketten. Istället för foam. Dvs en plast med två skikt och som har små frigolitkulor mellan plastskikten. Har hört att denna plast främst är
thomas33: På parkettgolv fungerar en våt duk och strykjärn. Kanske idé att testa på en liten yta och inte ha för mycket värme.
Bödde: Det löser inte höjdproblemet, men det finns kanonbra golvfärg till betonggolv. Det blir "avtorkningsbart" och jättefint, och det är enkelt att måla. Dock, en hake kan vara att ert nuvarande golv flagar, det ser ut så på bilderna... Om så är fallet måste allt löst bort först. Om detta känns som ett allternativ råder jag er att köpa kvalitétsfärg, det lönar sig i längden!