Ville spara tid och få det snyggt hemma så jag anlita hantverkare för att fästa golvlister i lägenheten. Men de blev inte som jag förväntat mig, skruvar som sticker ut på vissa platser, luftfickor mellan vägg och list, ojämna hörn. Kan jag reklamera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Att väggarna är ojämna kan man kanske inte klandra hantverkaren för men det där var inte snyggt...
Hörnet ser ju rent för jäkligt ut och skruvarna ska försänkas och täckas med t.ex. latex!
Jag skulle definitivt reklamera för så där ska man inte förvänta sig att det ska se ut...
Hörnet ser ju rent för jäkligt ut och skruvarna ska försänkas och täckas med t.ex. latex!
Jag skulle definitivt reklamera för så där ska man inte förvänta sig att det ska se ut...
Det är nya bredspacklade väggar. Så de är raka.anders07 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag tror iofs att när de fäster med vilackad skruv, så är det inte meningen att man skall dölja skruvarna. Perfsonligen skulle jag aldrig välja att ha synliga skruvar påen list sådär.
Men det är ju en hel del extra arbete. Här hemma gör jag så här: Jag drar som sagt i skruven, spacklar över den (med vanligt snickerispackel), låter torka, slipar. och så en extra omgång färg på hela listen (köper aldrig färdiglackad golvlist). Det för med sig att man måste lägga maskeringstape på golvet osv. och så kan man fixa ev. misslyckanden som hörnet vi ser, med latex, innan målning.
Att bara fylla i med latex kan se bra ut just när det är gjort, men latex som inte målas över gulnar.
Men det är ju en hel del extra arbete. Här hemma gör jag så här: Jag drar som sagt i skruven, spacklar över den (med vanligt snickerispackel), låter torka, slipar. och så en extra omgång färg på hela listen (köper aldrig färdiglackad golvlist). Det för med sig att man måste lägga maskeringstape på golvet osv. och så kan man fixa ev. misslyckanden som hörnet vi ser, med latex, innan målning.
Att bara fylla i med latex kan se bra ut just när det är gjort, men latex som inte målas över gulnar.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Om man tittar på bilderna så ser det ut som listen glipar från väggen även där det sitter skruv. Kan vara så att det inte finns något för skruven att fästa i, om syllen är låg. Det skulel också kunna förklara att de inte lyckats försänka skruven.
Vet inte hur proffsen gör då, hemma har jag på någon vägg med det problemet limmat listen. Då sättter jag en regel med dubbelhäftande tejp på golvet nära väggen. Stöttar regeln med tvärställda stumpar, även de med dubbelhäftande tejp på typ var 40 - 60 cm. Sedan kilar jag klossar mellan regeln och listen som skall limmas, så den kommer i spänn under torktiden.
Vet inte hur proffsen gör då, hemma har jag på någon vägg med det problemet limmat listen. Då sättter jag en regel med dubbelhäftande tejp på golvet nära väggen. Stöttar regeln med tvärställda stumpar, även de med dubbelhäftande tejp på typ var 40 - 60 cm. Sedan kilar jag klossar mellan regeln och listen som skall limmas, så den kommer i spänn under torktiden.
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Jag har bett dom komma och titta på det. Återkommer när jag fått svar.