Hej på er!
Jag håller på att bygga stall. Funderar nu på vilket golv jag vill ha i sadelkammaren.
Jag vill helst slippa klinkers, står inte ut med ljudet av dem och tycker det är kallt och otrevligt.
Visst jätteenkla att hålla rena men jag gillar dem bara inte :-)
Så jag är på jakt efter ett golv som tål att man klafsar in med blöta ridstövlar där det också kan sitta fast småstenar i sulan. Vill helst att det ska hålla i några år...

Vad tror ni? Måste jag krypa till korset och lägga in klinkers...

Ha en jättefin kväll

//Annelie

Hej på dig själv Annelie!

Är stallet nybyggt?
Är det i så fall byggt på en betongplatta?

Sadelkammaren är ju ett "ekonomiutrymme" och behöver inte skilja sig så mycket från stallet i övrigt.
Så varför inte helt enkelt ha samma golv som i övriga stallet? Dvs betong.
Där i stallgången klafsar du ju in med samma blöta ridstövlar, eller hur?
Någon klinker behövs väl inte i ett stall, det verkar vara ett modernt påfund.
Eller är det inte tillräckligt "fint" med betong :cool:

Ja det är nygjuten betong. Dock gjordes den inte tokslät just för att det är ett stall. Dvs på vintern kommer hästarna att ha broddar vilket innebär att vi har det betydligt mer "grovt" än ex ett garagegolv. Detta är inget problem i stallgången för där sopar man med en rejäl sop rakt ut genom dörren. I sadelkammaren blir det svårt dels för att det finns en dörrkarm och då utrymmet är mycket mindre än en hel stallgång. Så skulle jag exvis lägga klinkers så måste det först flytspacklas. Problemet är ju också att jag hatar hårda material. Visst i boxar och på stallgång. Men i sadelkammaren skulle jag vilja ha ett mer, för oss människor, "varmare och mjukare" material... :-)

En granne till mig har lagt klinker i sadelkammaren, och det ser lite "för fint" ut i mina ögon.
Och det är väl så du känner det också låter det som.

I mitt stall är betonggolvet i "djurutrymmena" grovt kvastade, men i sadelkammaren är det slätt glättad betong.
Dock tror jag inte att man behöver flytspackla för att lägga klinker. Golvet är väl ändå jämnt även om ytan är grov?

Andra alternativ är att lägga trätrall i sektioner, så det går att lyfta upp för rengöring/städning någon gång.
Eller sådana här golvplattor, som finns att köpa över allt. Denna är från Jula
374033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.