19 191 läst ·
10 svar
19k läst
10 svar
Golv i hyresrätt - lister?
Tjena allihopa!
Grabb på 19 bast som fått sin första hyresrätt, onödigt att lägga pengar på kan tyckas men svårt att låta bli!
jag skulle vilja lägga golv i min lya, hade tänkt mig något klick golv i låtsas-parkett, typ Ikea fast gärna från annan tillverkare. Golvet idag är laminat matta som gör mig svårt deprimerad! Problemet är att då det är hyresrätt och helt nya tapeter så känns det inte så lockande att slita loss alla golvlister. Det jag undrar är om någon har någon fiffig lösning på det problemet, lägga golv utan nya lister dvs. Resultatet behöver inte vara perfekt, allt är bättre än nuvarande skick.. Låt kreativiteten flöda och tack på förhand.
Grabb på 19 bast som fått sin första hyresrätt, onödigt att lägga pengar på kan tyckas men svårt att låta bli!
jag skulle vilja lägga golv i min lya, hade tänkt mig något klick golv i låtsas-parkett, typ Ikea fast gärna från annan tillverkare. Golvet idag är laminat matta som gör mig svårt deprimerad! Problemet är att då det är hyresrätt och helt nya tapeter så känns det inte så lockande att slita loss alla golvlister. Det jag undrar är om någon har någon fiffig lösning på det problemet, lägga golv utan nya lister dvs. Resultatet behöver inte vara perfekt, allt är bättre än nuvarande skick.. Låt kreativiteten flöda och tack på förhand.
För att inte åka på skadeståndsersättning vid avflyttning så ska du först och främst inhämta hyresvärdens tillstånd att göra de åtgärder du önskar.
Om du får tillstånd men gör en "icke fackmannamässig" installation kan du också bli skadeståndsskyldig vid avflyttning.
så
1. Tillstånd från hyresvärden
2. Har du kunskaper att göra en fackmannamässig installation?

Om du får tillstånd men gör en "icke fackmannamässig" installation kan du också bli skadeståndsskyldig vid avflyttning.
så
1. Tillstånd från hyresvärden
2. Har du kunskaper att göra en fackmannamässig installation?
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Lite som roland53 säger - om värden inte godkänner din "installation" när det är dags för dig att flytta ut, eller om den på något sätt är ivägen för underhållsarbeten som värden planerar att göra, så blir du ålagd att återställa till ursprungsskick, mao plocka bort golvet. Tips är att kolla om de kan byta matta för dig eller när/om det annars är planerat att göras, så får du härda ut tills det är klart.
Men annars, den lata metoden - lägg golvet enligt tillverkarens rekommendationer och sätt en kvartslist utanför din nuvarande list för att dölja glipan. Så gör ju många kommunala bolag själva (döljer med kvartslist).
Men annars, den lata metoden - lägg golvet enligt tillverkarens rekommendationer och sätt en kvartslist utanför din nuvarande list för att dölja glipan. Så gör ju många kommunala bolag själva (döljer med kvartslist).
Du behöver inget tillstånd från värden så länge du kan återställa lägenheten. Sätt 1/4-list (ser ut som 1/4 cirkel i profil) mot befintliga lister. Limma eller spika dem i ditt nya golv. Spikar du så använd kort spik som inte går igenom parketten.
När du flyttar så säger du till den nya hyresgästen: "Jag måste egentligen ta bort det här golvet, men om du vill slippa det fula golvet under så kan jag lämna det åt dig.". Har du tur så kanske du till och med kan få en femhundring för det.
När du flyttar så säger du till den nya hyresgästen: "Jag måste egentligen ta bort det här golvet, men om du vill slippa det fula golvet under så kan jag lämna det åt dig.". Har du tur så kanske du till och med kan få en femhundring för det.
Tackar ödmjukast för svaren!
Pratade med hyresvärden och var inte tal om någon ny matta på väldigt länge. Oförståeligt hur man kan lägga in en brun jävla plastmatta i en annars fin lägenhet! Hur som haver, han sa även att jag får lägga in golv om jag återställer det, precis som ni påpekade. Vilket inte blir något problem om jag använder Nyfnikens förslag. Sedan i egenskap av elektriker med tummen en bit från mitten av handen kommer det självklart vara fackamannamässigt utfört, så kommer inte bli tal om att ta bort något golv hur som

Om någon har tips om bra golv samt skydd att ha under golvet tar jag gärna emot tips!
Pratade med hyresvärden och var inte tal om någon ny matta på väldigt länge. Oförståeligt hur man kan lägga in en brun jävla plastmatta i en annars fin lägenhet! Hur som haver, han sa även att jag får lägga in golv om jag återställer det, precis som ni påpekade. Vilket inte blir något problem om jag använder Nyfnikens förslag. Sedan i egenskap av elektriker med tummen en bit från mitten av handen kommer det självklart vara fackamannamässigt utfört, så kommer inte bli tal om att ta bort något golv hur som
Om någon har tips om bra golv samt skydd att ha under golvet tar jag gärna emot tips!
Under golvet lägger du foam. Titta på Byggmax m.fl. Det är skumgummi på rulle, typ 3 mm tjock. Det skyddar mattan, tar delvis upp ojämnheter och dämpar stegljud.
Det svåra är att få det snyggt vid dörröppningarna.
Det svåra är att få det snyggt vid dörröppningarna.
Du bör kunna kräva ett besked av hyresvärden om när mattan installerades.Ottovz skrev:
Om lägenheten har förhandlingsordning med Hyresgästföreningen finns också avtalat när golv mattor skall bytas.
Ganska normalt är ca 18 år.
Om mattan då är typ 9 år så borde du kunna förhandla med hyresvärden att ni tar halva kostnaden var, eller pro rata beräknad på aktuell ålder.
Hej igen!
Hur som haver är allt material utom lister införskaffat nu, valet föll på Pergo Classic ek silver. Tittade på ikeas golv som väl såg ok ut men efter historierna man läst om varierande kvalité och att de är jobbigare att lägga så blev det pergo.
Ringde och frågade och det var 7 år sedan. Frågade aldrig om att delad kostnad, men om jag ska betala en hantverkare för att lägga golv hade jag velat ha parkett, men känns som mycket pengar att slänga på en hyresrätt man inte lär vara kvar i mer än 2-3år till
Suttit och tittat på lite lister, det jag hittar är typ nivålister som stämmer in på din beskrivning, är det det du syftar på eller är jag helt fel ute? Har du en länk är jag tacksam!
Hur som haver är allt material utom lister införskaffat nu, valet föll på Pergo Classic ek silver. Tittade på ikeas golv som väl såg ok ut men efter historierna man läst om varierande kvalité och att de är jobbigare att lägga så blev det pergo.
Det finns ofta begagnade parkettgolv ute på blocket för en spottstyver vilket kan vara lämpligt i en hyresrätt. 90% av utseendet till 10% av kostnaden + arbetet att plocka upp golvet och frakta hem det. Du kanske till och med kan få golvet i utbyte mot några nya eluttag?
Klicka här för att svara