Någon som känner igen denna typ av gammal plast-/linoleummatta?
Låg tidigare i ett kök.
Ålder? Asbest?
Dålig bild, jag vet..

Tror ni att mattan var en enhet eller som i rutor?
Den ser rutig ut på bilden, men vet inte om den var uppdelad i rutor eller bara såg ut så till utseendet.
Jag kommer inte ihåg, eftersom jag personligen inte var med och rev ut den.

Under denna matta fanns iallafall gammal lumppapp,
men tänker att det väl borde ha varit något mer skikt?
Eller kan denna matta ha legat lös/eller limmad, direkt på lumppapp?
Lumppappen var fastspikad i det underliggande trägolvet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur många trådar om asbest har du startat?

Vet inte, men jag har väl rätt att fråga?!

Ingen är tvingad till att svara, om den inte vill eller har kunskap i frågan.

I ett hus av äldre modell dyker det upp nya funderingar allteftersom.
Jag ser inget konstigt i att då ställa nya frågor.
Den som vill svarar, de andra låter bli.

Observera att jag även frågar om helt andra saker än asbest.

Det kan ju inte vara limmat på papp. Sånt gör man inte.
Och var verkligen pappen spikad? Är du säker på att det inte var masonit under mattan?
Bättre bilder skulle nog underlätta bedömningen. Försök att fota utan reflexer (och skuggor från fotografen).

Men utan att värdera din fråga i sig skulle jag vilja fråga:
Varför flyttar du inte?

Stina71 skrev:
Vet inte, men jag har väl rätt att fråga?!...
Ja visst, men även Kloge har rätt att fråga.

Jag tycker inte att du ska vara så orolig för asbest. Rökning skadar fler människor.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
KnockOnWood, hur menar du då att de olika lagren skulle ha legat?
Plast-/linoleummatta, masonit, lumpapp och sen det gamla trägolvet underst?
Lumpappen under masoniten, närmast trägolvet?
Förstår isåfall inte riktigt vitsen med lumpappen..
Vad skulle den då fylla för funktion?
Kommer iallafall ihåg hundratals och åter hundratals spikar i det underliggande gamla trägolvet.
Har för mig att det var lumpappen som var fastspikad, men kan självklart komma ihåg fel.
Vi började iallafall först jobbet med att försöka dra ur spikarna, med tanken att vi sen skulle slipa det gamla trägolvet.
Men, vi gav upp efter ett tag och slog ner spikarna istället.

Varför jag inte jag flyttar. Enkelt att besvara:
För att jag älskar mitt hus och vill bo kvar.

Stina71 skrev:
KnockOnWood, hur menar du då att de olika lagren skulle ha legat?
Plast-/linoleummatta, masonit, lumpapp och sen det gamla trägolvet underst?
Lumpappen under masoniten, närmast trägolvet?...
Ja, vad vet vi?
Det är ditt golv och det borde inte vara så svårt att ta reda på.

Stina71 skrev:
...
Varför jag inte jag flyttar. Enkelt att besvara:
För att jag älskar mitt hus och vill bo kvar.
Så bra att du hittat ditt drömhus!
Men då tycker jag faktiskt att du skall sluta leta efter, och misstänka, fel över allt.
Passa på och njut i stället :)

Golvet är redan utrivet, ända ner till gammalt trägolv.
Så, det är svårt att ta reda på, typ omöjligt.
Detta gjordes för sex år sedan.
Efter det slängdes det på en ny parkett, som jag nu planerar att byta ut mot ett nytt trägolv.

Med anledning av att jag ska börja riva i golvet igen försöker jag memorera vilka material som fanns där tidigare.
Vi hade nämligen noll kunskap om mattor och asbest då, och rev ut dem utan att vara försiktiga.
Rev vi loss asbestfibrer finns de med stor sannolikhet kvar under parketten som ska bort nu.
Vi sanerade aldrig, tror knappt det dammsögs ens..
Men, jag vet INTE om tidigare matta, lim, papp osv innehöll asbest.
Finns heller ingenting kvar att testa.
Bara viss papp som golvläggaren slarvat med att ta bort.

Därför frågade jag.
Ifall någon skulle känna igen mattan som sådan.
Om den hade ett "typiskt" utseenden.

När du KnockOnWood pratade om masonit.
Hur brukade man använda det under golv? Plastmattan fastlimmad direkt på masonit?
Tänker du att alla spikar vi försökte dra ur berodde på spikad masonit, snarare än spikad lumppapp?

Ja, det är ett drömhus.
Och, tro det eller ej, jag njuter!
Även fast jag har frågor och funderingar.
Är inte särskilt orolig utan mer ute efter att veta vad jag håller på med och "göra rätt" framöver.
Mycket blev fel i samband med renovering av huset för femsex år sedan och det vill jag undvika framöver.

O
Det är bra å vara noggrann när man håller på och renoverar, det är bra att tänka på att saker kan innehålla asbest. Men det känns som att rädslan för asbest tar överhanden. Det finns så mycket farligare saker här i världen. Ett tips, eftersom du är väldigt orolig för asbest, att nu när du håller på och river använd mask... Det är nog bra oavsett när man håller på och river och det dammar, för inget damm är hälsosamt.
Men för din egen skull, försök att inte oroa dig så mycket!
Det är nästan så jag blir orolig för din skull....

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Det är bra å vara noggrann när man håller på och renoverar, det är bra att tänka på att saker kan innehålla asbest. Men det känns som att rädslan för asbest tar överhanden. Det finns så mycket farligare saker här i världen. Ett tips, eftersom du är väldigt orolig för asbest, att nu när du håller på och river använd mask... Det är nog bra oavsett när man håller på och river och det dammar, för inget damm är hälsosamt.
Men för din egen skull, försök att inte oroa dig så mycket!
Det är nästan så jag blir orolig för din skull....
Håller med!
Förmodligen sliter oron mer på hälsan än dom små mängder asbest man kan få i sig under en husrenovering.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Oro är inte bra, jag är fullt medveten om detta.
Tack för omtanken, men min oro är dock inget åt att oroa sig för. :)

Såg däremot en annan tråd för ett tag sedan som skrivits av någon som själv berättade att han/hon höll på att "gå i bitar" av asbestoro. Ver inte om ni såg den. Personen berättade att detta höll på att knäcka henne/honom ifråga psykiskt. Ja, det hela drog iväg något enormt i tråden. Någon skrev då i tråden att det kanske var jag som skrev, under ett annat namn. Jag tog ganska illa upp av detta, det var INTE jag, och faktiskt, jag tar till mig information och goda råd jag får här och är INTE hysterisk. Eftersöker helt enkelt bara konstruktiva svar för att lära mig mera och för att agera så klokt som möjligt.

O
Stina71 skrev:
Oro är inte bra, jag är fullt medveten om detta.
Tack för omtanken, men min oro är dock inget åt att oroa sig för. :)

Såg däremot en annan tråd för ett tag sedan som skrivits av någon som själv berättade att han/hon höll på att "gå i bitar" av asbestoro. Ver inte om ni såg den. Personen berättade att detta höll på att knäcka henne/honom ifråga psykiskt. Ja, det hela drog iväg något enormt i tråden. Någon skrev då i tråden att det kanske var jag som skrev, under ett annat namn. Jag tog ganska illa upp av detta, det var INTE jag, och faktiskt, jag tar till mig information och goda råd jag får här och är INTE hysterisk. Eftersöker helt enkelt bara konstruktiva svar för att lära mig mera och för att agera så klokt som möjligt.
Jo den tråden minns jag.. vart det inte trollvarning på den tråden?

Jag förstår att du tog illa vid dig å bli jämförd med ett troll ;)
Du får se det positiva i det... Du är kändis... förvisso bara i Byggahus världen, men det är inte illa det! Det är den ändå världen jag känner till :p

Du är duktig på att ta till dig information, alltså väldigt långt från den galenpannan.... Även om du är högst verklig så tror jag att många tyvärr har funderar på om du är ett troll... Jag erkänner, jag har nog gjort det ibland...
Det blir lätt så när man ställer så många frågor om samma sak egentligen....
Vi är nog många som har pikat dig lite ibland, visst lite bjuder du kanske på det eftersom det är så många liknande frågor. Men om du är orolig och fundersam så är det bättre och fråga! Jag har varit där själv och skickat små pikningar till dig, det är inte rätt... så om du tagit illa vid dig så ber jag om ursäkt!

Stå på dig, så ingen annan står på dig!
Men samtidigt, du behöver inte oroa dig så mycket för asbest! Så vida du inte tänkte börja jobba som asbest sanerare och samtidigt bli storrökare ;)
De flesta som dog av asbest, var de som hade jobbat med det hela dagarna utan någon skyddsmask...
Men för hälsans skull så köp gärna en mask... t.ex den här: http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-540005/
Alltid bra å ha när man håller på å renovera... för det är mycket damm som rivs upp...
(själv är jag så korkad att knappt har skyddsglasögon när man håller på med vinkelslipen....)
Man ska vara försiktig! Det är bra att du är försiktigt!

Bygg lugnt! å riv massa!

Odjuret, tack för ett trevligt svar! :)

Nej, jag är verkligen inget troll, men kan förstå om någon misstänkt det.
Jag har ställt massor av frågor om asbest, och kommer säkert att ställa flera.
Men, jag har även ställt helt andra typer av frågor.
Utan någon som helst koppling till asbest.
Jag är helt enkelt i behov av goda råd kring frågor som dyker upp då man lever i en äldre fastighet.
Många asbestfrågor har det blivit, är fullt medveten om det, men som tur är är ingen tvingad att besvara mina frågor.
De som gör det, och som ger mig konstruktiva svar, är jag dock mycket tacksam över!

Pikar är tråkiga. Ger inget gott. Leder bara till att man tappar energi.
Så, hoppas slippa det framöver!

Må så gott!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.