Byggahus.se

Sprickor i nytt betonggolv?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej! Har gjutet ny betongplatta + pågjutning 25mm med elslinga.Nu har pågjutningen spruckit.Vad är fel?

2. A
    Medlem Nivå 10

Re: Sprickor i nytt betonggolv?

Mycket då? Täckte du efter gjutningen så att det torkade låååångsamt?

3. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Ni har väl inte startat golvvärmen för tidigt? ???

4. H
    Medlem Nivå 1

Vi har nog vattnat för dåligt. Det ska läggas klinker på,behöver man laga sprickorna eller flytspackla?

5. A
    Medlem Nivå 10

Beror på hur stora de är. Typ: Kan man trilla ned i dem? ;)

6. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12

Låter som krympsprickor. Om du inte skall ha målat betonggolv så är det bara att låtsas att de inte finns.

Dvs lägg din klinker utan att spackla sprickorna 8) 8)

7. A
    Medlem Nivå 1
    Dem inläggen i den här tråden jag syftar på kan omöjligen rubriceras som ett förslag öht.
    Man förväntar sig ändå lite högre kvalité på inläggen, inte alltid folk har tid och pengar för någon annans dryga humor etc.

Jag kan väldigt lite om betong, men dock innebär det inte att jag kan bidra med ett lika bra svar som en 10 årig golvläggare hade givit om mina källor är trovärdiga.

Vad är fel?
    Det kan finnas olika orsaker, några har redan nämnts. Ett annat är att det bildats luftfickor under gjutningen som kan bidra till försämrad hållfasthet.

Lokalisera och identifiera felen till att börja med kanske. Är det vilande eller aktiva sprickor?

Några vilande sprickor är ingen större fara, men om de lämnas utan reparation, så kan sprickorna bilda kanaler för fukt genomträngning, vilket kan leda till framtida skador om fukten inte har någonstans att dunsta ifrån.

Men är sprickorna aktiva, visar de en viss rörelse i riktning, bredd eller djup under en uppmätt tidsperiod. Om sprickorna är vilande, förblir de oförändrade. Det finns dock inga "bra" sprickor, bara bättre utfall och förutsättningar.

Flytspackel är ett bra alternativ ifall sprickorna inte är genomgående och mäter inom maximala tjockleken Flytspacklet sig självt klarar av, samtidigt så torkar det fort.

Rugga dock upp sprickorna innan du bestämmer dig att fylla dem, något tydligen alla gör så fyllningen fäster. Men alla typer av sprickor har sitt egna mest effektiva sätt. Så lite mer info om sprickorna hade gjort det lättare att identifiera rätt lösning.

8. S
    Anonym
    är nog lite frustrerad när han inte får svar på sitt inlägg. dock verkar han god grund till att fixa sin egen platta

9. A
    Medlem Nivå 1
    Jag har ju inte det! Hela poängen är att folk som använder ett forum korrekt och använder sökfältet hittar fån som trollar på vartenda tråd med dumma och meningslösa inlägg vilket gör att trådarna förlorar värde.

Inte så svårt att hålla med det argumentet.

10. C
    Medlem · Nivå 11
    Men vad är vitsen med att dra fram en drygt 10 år gammal tråd och börja diskutera det med TS. Tror du han fortfarande väntar på bättre svar eller vad?

• Laddar…
  11. I
    Medlem Nivå 6
    Nu kanske TS kan svara på om sprickorna var aktiva eller inte. :)

• Laddar…
  12. A
    Medlem Nivå 1
    Du förstår fortfarande inte, ingen skada skedd.
    Jag har i det här fallet skummat och sökt genom alla relevanta forumstrådar och många saknar svar öht, andra trådar bestod av flera, denna tråd är en av dem som bestod av flera responser.

Så man tänker äntligen någon som ställde exakt samma fråga jag sökte svar på och medans man scrollar nedför tråden så kan man inte missta sig från dem inkonsistenta svaren! Man blir till en punkt irriterad för det finns nämligen FLER MÄNNISKOR än just TS som söker dom svaren, när sedan en tråd har t.ex 10 responser men ingen besvarar eller projekterar den verkliga lösningen till hans problem så skapas det en viss frustration av innehållet som olyckligtvis smittat tråden.

• Laddar…
  13. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag har raderat ett riktigt otrevligt inlägg i den här tråden samt några följdinlägg.

Här i Byggahus forum är vi trevliga mot varandra och diskuterar sakligt.

14. C
    Medlem · Nivå 11
    Kan du precisera vilket av dom 10 år gamla svaren som är så urbota dumt, att du vräker ur dig en massa skit över forum och dess deltagare.
    Varför struntar du inte i som du tycker dumma svar bara, och går vidare

15. A
    Medlem Nivå 1
    Citerade precis ett. Nu lyder jag ditt förslag och går vidare.