Tja har en enplans villa på betongplatta byggd 1963..
Sitter med funderingar på att lägga golvvärme i hela huset men vet inte
riktigt hur detta ska göras på bästa sätt..

Har bilat upp allt golv i badrummet och isolerade 450mm och gjöt nytt med golvvärme men detta
va alldeles för mycket jobb för min smak så önskar eventuellt lägga allt på befintligt..

När jag bilade upp golvet så fick jag se att den är mellan 35-40cm tjock..
Först var det fin sand och plast på det som första lagret betong är gjutet på ca25cm
sen på det ligger det 5cm träulit och sen ca 10cm betong på träuliten

Är detta nått att jobba med eller är jag tvungen att bila ur hela skiten

MVH

Hur var det med fukt när du bilade upp? Var träulliten torr? Strikt sett skall man inte gjuta in organiska material i betong på det viset.

Hur jämn var betongen under träulliten?

det va väldigt torrt! betongen va ganska så ojämt gjuten men väldigt tjock överallt..

Är inte träulit behandlat för att det ska funka att gjuta in? har för mig jag hört att vissa använder det än idag

Det finns system där man lägger spårade EPS skivor på befintligt golv. Tex:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...ystem/Pa-barande-golv/LK-Sparskiva-XPS-30-50/

Det kommer dock ta en del takhöjd.

Ev kan du bila bort de översta 10cm betong och ta bort träulliten och sedan gjuta med EPS betong, lägga på golvvärmeslangen och flytspackla över den. EPS betong isolerar ca hälften av EPS skivor så det blir inte så mycket isolering och därmed högre värmeförlust.

Man gjuter direkt på Träullit när dessa ligger i form men då oftast för mellanbjälklag där Träulliten sen kommer att ses underifrån som en del av taket. Bla så är det bullerreducerande i dessa applikationerna.

I ditt fall har man ju lagt plast på sandbädd innan man gjöt första betonglagret. Plasten är ju till för att förhindra markfukten att stiga uppåt i betongkonstruktionen dvs på samma sätt som ett antal lager cellplast gör idag. Cellplasten är ju mycket bättre men det system du har var ju ett för den tiden ett bra försök till att hindra markfukten att stiga uppåt.

Om din konstruktion var torr och fin när du bilade i det rummet du jobbade med får man väl anta att den är torr och fin i övriga rum också. Sen beror det naturligtvis på var ditt hus finns och hur grundläggningen ser ut för övrigt. Men golvvärmen kommer att, under tiden du håller värme i golvet, pressa ner ev fukt neråt så det innebär då att det blir ännu torrare än det är idag. Risken som finns, även om den ofta är omtvistad, är att när du eventuellt stänger värmen så kommer plattan att kylas snabbare än underliggande jord som då är varm och fuktig och teoretiskt kan börja kondensera på den snabbare avsvalnade plattan (omvänd fuktvandring). Men då ska man komma ihåg att du har plasten som en effektiv broms under din platta.

Så visst finns det vissa risker, men jag personligen skulle inte vara speciellt orolig för detta om plattan är torr och fin idag. Då skulle jag låtit flytspackla in golvvärmeslingor och i möjligaste mån haft ett diffusionsöppet golv av tex klinker.
Alternativet att bara bila bort översta lagret och köra med frigolit eller EPS samt ett lager flytspackel över slingorna.

Hm tack för ett utförligt svar! Tänkte att jag ev skulle kunna nalla lite av takhöjden då den ändå är 2.50..
Så cellplast skivor med spår för golvvärme blir nog bra.. Flytspackla över eller lägga golv direkt på det är jag lite kluven om :S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.