Hej!
Har en ekparkett limmad på betonggolv. Den låg där när vi köpte lite men tror den är gjord nån 2000- 2003.

Problemet är att den rest sig på ett ställe något så in i h-vete. Jag har sågat bort kring väggar så att golvet fått extra spelutrymme men det kanske inte spelar någon roll eftersom golvet inte är flytande.

Mina frågor:
Måste jag låta någon bryta bort hela parketten. (Har förstått att det finns många på forumet som ivrar för att riva upp golv vid problem) Eller kan man låta någon duktig hantverkare plocka upp ett mindre område och fuska bort lite material?

Vad skulle.det kosta på ett ungefär att få det åtgärdat av en hantverkare? Rummet är ca fem x fem meter.

J

Är parketten verkligen limmad på betongen?

Ja är ganska säker på det. Låter det konstigt? Jag trodde att man alltid limmade eller spikade fast äkta parkett.

Men den reser sig inte efter 10 år utan anledning. Låter som om det finns fukt inblandad i problemet.
Är du säker på att det inte är ett vattenläckage någonstans som fuktar upp betongen och parketten?

Säker kan jag inte vara men tror inte att det är fukt inblandat (förutom den ökande luftfuktigjeten under vissa årstider. Jag bor på tredje våningen och området där parketten rest sig ligger längst bort i lgh i förhållande till kök och badrum. Det skulle vara om det kommer fukt utifrån på nåt mystiskt vis.

Det som kan vara en förklaring till varför det sker är att det släppt lite i taget. Området har alltid knakat när man gått där och skadan har blivit värre och värre varje år men värst om sensommaren och hösten för att sen gå tillbaka lite under vinter och vår.

Dessutom ligger parketten på ett ställe där det tidigare gått en vägg som bilats bort så misstänker att underlaget inte riktigt är jämnt.

Redigerat:
Limmad parkett på betong är inget konstigt.
Det går att ta bort de skadade delarna och limma dit ny parkett, slipa om hela golvet och ytbehandla.
Visst kan de vara ojämt underlag som orsakat skada men du bör nog kolla fuktkovten i trät för säkerhets skull.
Billiga fuktkvotsmätare finns att köpa på t.ex. Clas Olsson eller Jula som funkar. Vilken % mätaren visar spelar mindre roll, jämför i stället vad den visa på det skada stället med andra platser i rummer. Det bör vara samma värde +/- 1% annars har du nog problem med fukt.

Okej! Bra förslag det ska jag göra.

Där ser man... Jobbat som snickare i 20 år men har aldrig stött på de :)
Kul att de finns nåt man inte vet hehe...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.