2 684 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Grangolv 13 % ej spårat undertill
Jag ska anlita en firma som ska lägga in ett massivt obehandlat grangolv i mitt hus. Fukthalten ligger på 13 % i golvet.
1. Har förstått att massiva trägolv bör ha en fukthalt på 8 % vid läggning, därför antar jag att det måste ligga inomhus och få den halten innan det läggs. Hur lång tid tror ni detta tar?
2. Golvet är inte spårat undertill. Har märkt att vissa massiva trägolv är det medan andra inte är det. Han som säljer golvet säger att det är en fördel då man då kan välja vilken sida man vill ha upp. Vad säger ni, vad är nackdelen med att inte ha spår undertill?
3. Worst case scenario, vad kan hända om man struntar i torktider och spårning?
Tack för hjälpen
1. Har förstått att massiva trägolv bör ha en fukthalt på 8 % vid läggning, därför antar jag att det måste ligga inomhus och få den halten innan det läggs. Hur lång tid tror ni detta tar?
2. Golvet är inte spårat undertill. Har märkt att vissa massiva trägolv är det medan andra inte är det. Han som säljer golvet säger att det är en fördel då man då kan välja vilken sida man vill ha upp. Vad säger ni, vad är nackdelen med att inte ha spår undertill?
3. Worst case scenario, vad kan hända om man struntar i torktider och spårning?
Tack för hjälpen
Det värsta som kan hända om du struntar i torktiden är att det blir större springor mellan brädorna när de till sist torkar. Det värsta som kan hända om du struntar i spårningen är att brädorna slår sig när de torkar. Det borde de i så fall redan ha gjort i ett tidigare skede av torkningen.
Brädorna "böjer sig" på tvären. Om kärnsidan ligger uppåt blir ovansidan kullrig. Om kärnsidan ligger nedåt blir ovansidan skålad. Skulle det inträffa kan det åtgärdas med en slipning av golvet om man stör sig på det. Jag har inte helt och hållet koll, men jag tror att det är ett kvalitetsmärke om spåren inte behövs.
Hur lång tid det tar beror på hur golvbrädorna förvaras och hur tjocka de är. Brädorna torkar snabbare vid låg luftfuktighet, högre temperatur hjälper också till men lnte lika mycket som torr luft. Snabbast går det nog om brädorna läggs ut på golvet utan att fästas, sen är det bara att vänta tills de torkat. Det tar förmodligen några veckor eller så, mät fuktkvoten så att det är torrt nog. För torrt blir det inte på månader.
Men varför köpa fuktig gran? Det tar bara någon dag extra i en virkestork på sågverket att få ner fuktkvoten från 13 till 8%.
Men varför köpa fuktig gran? Det tar bara någon dag extra i en virkestork på sågverket att få ner fuktkvoten från 13 till 8%.
Klicka här för att svara