Hallå!
Ska byta golv och kan inte bestämma mig. Har svårt att se vad som kommer bli snyggast och hoppas att någon här kan komma med lite råd..
Har en "halv öppen" planlösning. det är en halv vägg mellan kök och vardagsrum och en öppen gång mellan. Så det är ändå avdelat men man ser igenom.
I kök och hall ligger ett enligt mig fult klinker som också är trasigt på sina ställen. Tycker inte heller att det är praktiskt eller skönt, så vi vill inte ha klinker igen. I vardagsrummet ligger ett ljust ek laminat sen förra ägaren som är ganska nytt och vi gillar det.
Frågan är vad som blir snyggast att ersätta klinker golvet med, eller ska jag byta allt? Känner inte för att byta allt för golvet är ändå fint och sen vill jag inte lägga för mycket pengar då det kommer bli hus om något år, men man vill ju ändå göra fint.
De golv jag funderat på är:
Laminat i grått klinkerstil - men är rädd att det blir för mörkt då utrymmena är ganska små och lite dåligt med ljusinsläpp.
Laminat liknande det i vardagsrum - men är rädd att det ändå blir så stor skillnad så det ser dumt ut.
Laminat i mörkare färg - för att bryta av, men ser det plottrigt ut?
Någon som har andra tips eller råd? Se bifogade bilder och planlösning.
Tacksam för alla synpunkter
Ska byta golv och kan inte bestämma mig. Har svårt att se vad som kommer bli snyggast och hoppas att någon här kan komma med lite råd..
Har en "halv öppen" planlösning. det är en halv vägg mellan kök och vardagsrum och en öppen gång mellan. Så det är ändå avdelat men man ser igenom.
I kök och hall ligger ett enligt mig fult klinker som också är trasigt på sina ställen. Tycker inte heller att det är praktiskt eller skönt, så vi vill inte ha klinker igen. I vardagsrummet ligger ett ljust ek laminat sen förra ägaren som är ganska nytt och vi gillar det.
Frågan är vad som blir snyggast att ersätta klinker golvet med, eller ska jag byta allt? Känner inte för att byta allt för golvet är ändå fint och sen vill jag inte lägga för mycket pengar då det kommer bli hus om något år, men man vill ju ändå göra fint.
De golv jag funderat på är:
Laminat i grått klinkerstil - men är rädd att det blir för mörkt då utrymmena är ganska små och lite dåligt med ljusinsläpp.
Laminat liknande det i vardagsrum - men är rädd att det ändå blir så stor skillnad så det ser dumt ut.
Laminat i mörkare färg - för att bryta av, men ser det plottrigt ut?
Någon som har andra tips eller råd? Se bifogade bilder och planlösning.
Tacksam för alla synpunkter
Jag skulle lägga mörkgrå linoleumplattor. Det är riktigt snyggt mot det ekfärgade golvet. Och linoleum är ett tåligt material som funkar bra i hallen.
Håller med föregående, bryt av med något. Att hitta något som liknar resterande golv är omöjligt, det blir en liten nyansskillnad hur du än gör och det stör. Linoleumplattor funkar bra och är enkla att lägga.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För att inte stämma in i konsensuskören 
Vardagsrumsgolvet ser ut som vanligt eklaminat.
Jag skulle nog letat upp ett laminatgolv så likt det befintliga som möjligt och lagt det.
Ek är ju ek, och skillnaden behöver knappt bli märkbar.
Det finns ju hur många fabrikat som helst att välja på, så åk runt till byggmarknaderna och rekognoscera!
Vardagsrumsgolvet ser ut som vanligt eklaminat.
Jag skulle nog letat upp ett laminatgolv så likt det befintliga som möjligt och lagt det.
Ek är ju ek, och skillnaden behöver knappt bli märkbar.
Det finns ju hur många fabrikat som helst att välja på, så åk runt till byggmarknaderna och rekognoscera!
Jag är ju en kompulsiv laminathatare så inte det jag säger på för stort allvar, men jag hade hivat ut hela golvet och ersatt det med ett ljust trägolv för att motverka att det är mörkt. T.ex ask eller vitpigmenterad ek.
Vill du prompt ha kvar laminatet så kan en ljus linoleummatta fungera i köket.
Vill du prompt ha kvar laminatet så kan en ljus linoleummatta fungera i köket.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, laminatgolvet är nog bland det mest stryktåliga som finns.jimbomas skrev:
Ska´ll du ha något tåligare så får du ta klinker (vilket du vill bli av med).
Linoleum, som vissa här rekommenderar, är mycket ömtåligare.
Ok! Var in i en butik efter jobbet idag och kikade på linoleumplattor, det är ett alternativ men jag kommer få jobba med att övertala chefen här hemma i så fall.
Annars hittade jag ett billigt parti med Tarkett Nordic Stones, liknande det på bilden, med bruksklass 32. Det bör väl vara hållbart nog för hall och kök? Ord. pris ca 400kr/kmv fanns nu för 250.
Tycker också det borde gå bra ihop med ek golvet i vardagsrummet.
Annars hittade jag ett billigt parti med Tarkett Nordic Stones, liknande det på bilden, med bruksklass 32. Det bör väl vara hållbart nog för hall och kök? Ord. pris ca 400kr/kmv fanns nu för 250.
Tycker också det borde gå bra ihop med ek golvet i vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara