Byggahus.se
Hej.

Ska lägga nytt golv i hela kåken totalt 200kvm. Men ska till en början lägga 140kvm. Har kollat runt lite och fastnat för k rautas golv https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/golv-och-kakel/trägolv-14mm-mattlackad-ek-3-stav för 189kr /kvm.

Hur är detta i kvalité? Att lägga osv?

Frågade även om det gick göra lite på priset när man ska shoppa den mängden. Men det gick inte sa dem, vilket jag personligen tycker är märkligt. Har fått ner golv från 600kr/kvm till 250kr/kvm.

Någon som kan tipsa om andra inköpsställen annars funderar jag stark på att shoppa detta i veckan.

Mvh
 
Jag har precis lagt 20 m2 av detta golv. Det var helt ok. Klickade i lätt och var lätt att lägga. Fick någon bit som jag fick kassera, då det saknades trämaterial under ytskiktet, men jag hade så det räckte ändå. Jag tror det är lättare att pruta på ett golv för 600 kr än 189.
Hur det klarar slitage, vet jag ej, då det bara legat ett par dagar.
 
Krilleman
Är inte detta golv samma testvinnande golv (barlinek) som saluförs på byggmax fast då för 239:-?

Då kan du nog glömma att pruta...
 
Ok, verkar fint och simpelt att lägga.

Har lagt en hel del golv förr men ska i daxläget lägga detta över ett gammalt plankgolv som i sin tur är slipat och omlackat några gånger. Men känner att det har gjort sitt då det är sedan 1937.

Enl både XL-bygg, Beijer och K-rauta ska det inte vara några problem att lägga direkt på med foam mellan, om det då inte svackar för mycket som de säger. Har mätt med rätskiva och det gamla golvet verkar faktiskt vara rakt.

Men vilken foam ska man välja? 1,2mm, 2mm eller 3mm?

Kan man förvara golvet i garaget? (isolerat garage dock utan påslagen värme) och lägga in i huset i omgångar för att få det rumstempererat. Någon som vet detta?

/Micke
 
Ingen?
 
Du kan förvara det i garaget men du måste ta in det i rumsvärme och låta det ligga i den värmen så länge som tillverkaren anvisar.
 
verktygsgurun skrev:
Du kan förvara det i garaget men du måste ta in det i rumsvärme och låta det ligga i den värmen så länge som tillverkaren anvisar.
Ok. Det va vad de sa dör med men man vill ju alltid dubbelkolla.

Finns det någon rekomendation på vilken tjocklek man ska ha på underlags foamen?

Hur gör man om man har en liten buktning uppåt på något ställe på det gamla trägolvet? Funkar en elhyvel till detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.