Jag håller på och gör i ordning min tvättstuga i källaren och har haft en firma som hjälp mig byta avloppsrören i plattan, gjutit igen och sen flytspacklat. Nu är dags för mig att lägga klinker på golvet.

Jag har själv aldrig flytspacklat och vet inte riktigt vilket resultat man kan vänta sig. Hantverkarna har i mitt fall lämnat rätt ordentliga kullar och "vallar" i golvet.
Jag har sett att man kan efterspackla med handspacklet LIP 245, men det är så himla dyrt och nåt jag helst vill slippa göra.

Jag tror att det ser värre ut på bilden än det är i verkligheten, jag har satt en bygglampa för att få till släpljus så det lättare går att se.
Vad tror ni, är det ett normalt resultat och bara att sätta igång att klinkra eller bör jag klaga? Chefen var här igår och inspekterade men hade inga anmärkningar och jag tänkte inte på det förrän idag när jag råkade få släpljus mot golvet, även om jag faktiskt känt av ojämnheterna genom mina skor när jag tidigare har gått på golvet.

DSC_0359.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Vad i helvete:wow: Ser ju för fan ut som en harvad åker ju:x Vad är det för klåpare du har hittat? Min mormor som är dement hade flytspacklat bättre..........

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
HAHA!
Jag tolkar det som att mitt golv inte har det slutresultat man normalt sett förväntar sig efter en professionell flytspackling...
Frågan är om det kommer påverka möjligheten att lägga klinker i rummet i negativ riktning eller om det löser sig av sig självt när man kör med 10mm tandning?

Såhär ser det ut i angränsande rum, fd pannrum:
DSC_0361.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Nä långt ifrån !

T
10 mm tandkam räcker inte långt i ditt fall, du får nog dra ut fixet med en kratta om du ska få det bra:x

Klåparna har ju haft alldeles för tjockt spackel........

Vad heter firman förresten?

En sak till, är källargolvet isolerat? Om inte så kan man inte flyta med vanligt flytspackel då det inte tål fukt.

Redigerat:
Källargolvet är inte isolerat. Original från 1935, 4-5cm betong på sandbädd.

Det flytspackel som använts heter Mapei Uniplan Eco. Jag är inte säker på att det är ett för tjockt lager som lagts på, bruksanvisningen säger upp till 50mm per lager och jag uppskattar skikttjockleken i min källare till 20-30mm, max.

Jag kan inte se att det i spacklets produktbeskrivning nämns något om att man inte får ha det på oisolerat källargolv:

http://www.mapei.com/public/SE/products/Uniplan%20eco_se.pdf

Jag avvaktar med att skriva ut firmans namn, jag vill prata med dem först och höra om de anser att det är utfört korrekt eller om en justering kan komma att behövas.

Jag tror tank77 menar för tjock konsistens, inte för tjockt lager. Det där verkar ju som sagt inte kunnat flyta ut så bra.

Be dem komma tillbaka och fråga hur de ska fixa det?
Det där ser ju ut som skit, inte ens när jag flytspacklade själv första gången blev det sådär..

Ditt underlag är inte klart för att lägga klinkers på, det är för ojämnt. Dom som spacklade har inte kunskapen för detta jobb.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Hur var det med att man inte ska flytspackla om golvet är oisolerat? Hur skulle man gjort annars eller vilken annan produkt än vanligt flytspackel borde användas?

T
TrumJalle skrev:
Tack för alla svar!
Hur var det med att man inte ska flytspackla om golvet är oisolerat? Hur skulle man gjort annars eller vilken annan produkt än vanligt flytspackel borde användas?
Flytspackel som tål fukt är bra mycket dyrare. Ärligt talat så tror jag inte att dina hantverkare ens är medvetna om detta. Framför allt har dom inte kunskapen att flyta.

Men om man läser denna tråd kan ditt flytspackel mycket väl tåla tillskjutande fukt:

http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/61819-flytspackel-eller-avjamningsmassa-2.html

Men dra åt h***ete, alltså!?! Jag måste ärligt erkänna att jag trodde att du var ironisk i första inlägget!?! Det där är ju så tragiskt dåligt gjort att det inte ens är roligt. Jag skulle nog hålla inne med betalningen...

Finns det något fall till brunn? Det är svårt att se på bild men jag betvivlar att de ens har försökt få till nåt

Annars liknar sörjan mer gröt än golv.

S
Jag måste erkänna att de är rätt duktiga på att vara klåpare. Asså de måste blandat spacklet trögflytande som bara den, den kastat in det med skyffel och stängt dörren och sagt "Vi åker hem, det flyter nog ut om vi ger det 24 timmar."

Du borde kräva skadestånd, nytt material och pengar för att hyra in en annan firma som fixar ett nytt golv till dig. Hoppas verkligen inte att du betalt dessa nötter.

Det ser för jävligt ut!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.