I delar av min källare är golvet täckt med gröna vinlyplattor, 30cm x 30cm. Dessa har antagligen legat där sedan 60-eller 70-talet, kanske sedan huset byggdes 1966.

I förrådet har jag hittat en kartong med överblivna plattor. De kommer från Holmsund och har namnet Vibest. Namnet antyder att det handlar om asbestförstärkt vinyl. Jag är nu nyfiken på om så är fallet eller ej? Plattorna är hårda när man trycker något vasst mot dem, men relativt böjliga. Jag har inte vågat böja så mycket att jag riskerar knäcka plattan i händelse av att det är asbest i dem.

Är det någon som känner till produkten Vibest och vet vad den bestod av?

DSC_0425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högst sannolikt vinylasbest.

Nu har jag tidsbestämt golvet lite snävare. Holmsund AB köptes av SCA 1967. 1973 såldes plastgolvstillverkningen till Centogruppen AB. Någon gång mellan 1967 och 1973 är golvet tillverkat. (Källa: Wikipedia)

Med tanke på produktens namn ( VInylasBEST ) och tiden för dess tillverkning, så kan man nog sluta sig till att den innehåller asbest. Går ju inte att säga 100% såklart, om du förstås inte skickar plattan för analys, eller kontaktar SCA för att höra om de har någon produktspec för plattan i arkivet.

Jag ska kontakta SCA och se om de kan svara. Tills vidare utgår jag från att det är asbest i plattorna. Just nu finns inga planer på att röra dem, så det är inte akut. Så länge de bara ligger på sin plats utgör de väl ingen fara?

Någon gång i framtiden kommer jag att behöva öppna källargolvet för att byta avloppsstammar. Då måste plattorna avlägsnas korrekt. De sitter med svartlim, som också kan vara asbesthaltigt.

peroande skrev:
Så länge de bara ligger på sin plats utgör de väl ingen fara?
Nej, ingen fara alls

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.