2 115 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hur jämnar jag golvet?
Hej alla!
Har ett gammalt kök som jag håller på att göra om lite. Allt ska i princip göras förutom utbyte av inredningen och vitvaror.
I ett hörn där spisen står har det någon gång gjutits en platta på ca. 1,5 kvm. Undergolvet är fint och ska behållas och en del av plattan har bilats bort för att komma ner i nivå 1-2 cm under trägolvet.
Då det är bilat på plattan är den väldigt gropig och ojämn.
Frågan är hur jag ska göra för att jämna till plattan innan ev. klinker ska läggas där
Kan man flytspackla eller vad är att föredra?
Har ett gammalt kök som jag håller på att göra om lite. Allt ska i princip göras förutom utbyte av inredningen och vitvaror.
I ett hörn där spisen står har det någon gång gjutits en platta på ca. 1,5 kvm. Undergolvet är fint och ska behållas och en del av plattan har bilats bort för att komma ner i nivå 1-2 cm under trägolvet.
Då det är bilat på plattan är den väldigt gropig och ojämn.
Frågan är hur jag ska göra för att jämna till plattan innan ev. klinker ska läggas där
Kan man flytspackla eller vad är att föredra?
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Bilder är bra, men flytspackla brukar vara en bra metod
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Ska man ha större än mosaik tycker jag allt det är viktigt speciellt om det är 300 mm eller större
Tack för svar.
Handspackla känns spontant enklare än att flytspackla?
Jag har dock stora nivåskillnader (1 dm) längs kanter där plattan gått sönder. Dessa kommer inte kunna flytspacklas antar jag. Ska jag gjuta i dessa hålrum eller skulle jag kunna spackla dessa med golvspackel?
Kan ordna en bild ikväll så blir det hela lite tydligare.
Jag har dock stora nivåskillnader (1 dm) längs kanter där plattan gått sönder. Dessa kommer inte kunna flytspacklas antar jag. Ska jag gjuta i dessa hålrum eller skulle jag kunna spackla dessa med golvspackel?
Så stora håligheter bör du nog gjuta igen. Det kommer dessutom ta väldigt lång tid för det att torka om du ska flytspackla detta. Sen kommer det att sjunka ihop.gazak skrev:Tack för svar.
Flytspackel sjunker inte ihopa när det torkar men man kan bara flyta typ 5 cm åt gången om man ska följa tillverkarnas rekommendationer men jag har flytit 10 cm håligheter utan problem och det är torrt dagen efter.falkn skrev:
Fast det är ju bara användbart på små ytor eftersom flytspackel är rätt så dyrt.
Klicka här för att svara