nino skrev:
Tack för förtroendet Anders M :)

Kan inte svara på om det håller... Men det gör det nog
Du gör en egen konstruktion som du själv får ta ansvar för, nu är väl det värsta som kan hända att fogarna spricker och att plattorna lossnar.
22 mm golvspån limmat och skruvat I reglar och även limmade i varandras sponter och på det min 12 mm spackel med armering eller en 12mm golvgips limmad med tex Ardex S48, då har du en konstruktion som kommer hålla och som är utprovad.

I din konstruktion så ligger ju 22orna i fack, skulle iaf satsa på att limma en golvgips med S48 över hela ytan tvärs reglarna, då binder du ihop allt. S48 är ett förhållandevis dyrt fix/lim men det är riktigt bra, kostar nog närmare 100kr/kg och det går ca 1.4-1.8kg/kvm
Tackar för svaret. Om nu en forumgud rekommenderar en annan forumgud så litar jag på det svaret :) så jag satsar på det jag tänkt men ser till att jag kör med Ardex S48 om jag nu kan hitta det nånstans här, verkar svårt.

lungor skrev:
@arneri68 Trevligt att höra en vittnesskildring från verkligheten där det funkar. Två frågor bara:
1. Vad hade du för dimension på reglarna som du satte på sidan av bjälklaget och la golvspånet på?
2, Hade du nån liten luftspalt mellan golvspånet och reglarna eller var det exakta mått och i princip presspassning?
1. Minnet är inte helt klart, men jag har för mig att det var typ 21 breda och 60 höga. Med lim och skruv mot bjälklaget sitter de bra.
2. Passningen var så bra jag kunde få den typ 1 mm glapp i sidled. Tror inte att det har någon större betydelse för styvheten om du har ett glapp på 2-3 mm eller perfekt passning.

Om du även har golvgips ovanpå lär det bli riktigt starkt.

• Gilla
lungor
  • Laddar…
Skit i spånet och kör med eps-betong sen flyttspackla. Då får du exakta höjden du vill ha och väldigt bra konstruktion. Dock lite dyrt med eps. Fast det är ju bara om du skulle få för dig att spackla. Vet inte om det går att limma gips på eps

Har för mig att det är min 20mm spackel över golvbjälkarna när man kör med EPS, men det kanske funkar.

Men det är lika där, ska man göra en "riktig" utprovad konstruktion så ska man följa anvisningarna på epscements hemsida. Det är inte bara att plasta och tjoffa i eps...

Finns andra produkter än S48 som är nästan :) lika bra kolla på Ardex.se vilken säljare som har ditt område och ring han så kan du säkert få tips på var du hittar en affär eller ännu bättre en plattsättare som använder deras produkter så får du säkert köpa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.