5 496 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Erfarenheter av massivt ekgolv
raka kanter på ekgolvet å inte ändspont?Thomas_Blekinge skrev:
Det golv vi kikat på kommer att vara spontant, även i ändarna. Det ska skruvas dolt, i sponten, och de säljer särskilda skruvar anpassade till golvet och ska enligt uppgift funka till golvspånskivan.Thomas_Blekinge skrev:
Fick tag i en golvläggare idag som kommer hit och kikar på jobbet imorgon, det blir intressant att höra vad han säger. Han lät i alla fall betydligt mer välvilligt inställd till golvet än vår byggare.
Tack för alla synpunkter så här långt!
inte många byggare gillar golvläggningTwinsen skrev:Det golv vi kikat på kommer att vara spontant, även i ändarna. Det ska skruvas dolt, i sponten, och de säljer särskilda skruvar anpassade till golvet och ska enligt uppgift funka till golvspånskivan.
Fick tag i en golvläggare idag som kommer hit och kikar på jobbet imorgon, det blir intressant att höra vad han säger. Han lät i alla fall betydligt mer välvilligt inställd till golvet än vår byggare.
Tack för alla synpunkter så här långt!
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Jag hade snarare lagt golvet flytande med limning mellan plankrona. Man slipper de stora springorna på vintern samt eventuella sprickor från skruvarna.
Jag håller inte med om det förträffliga med flytande golv. Det fladdrar och låter mer när folk går på det. Precisionen blir också lägre på ett flytande golv då det rör på sig medan det läggs. Kilarna håller inte flaket på plats lika bra som skruv.Thomas_Blekinge skrev:
Moderna trägolv brukar vara ordentligt torra och krymper inte mycket. Att det kommer bli några stora springor är inte troligt. 114 mm breda brädor är ganska smalt. Gissar på springor på ca 0,5 mm under senvintern.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Du kanske har rätt, arneri68. Jag lade ett massivt furugolv från Dalafloda med 125 mm bredd och där var det rätt stora springor varje vår. Nu vet jag inte hur mycket ek sväller/krymper under året men det är ju en egenskap av själva träet oberoende hur modernt det är. Det moderna är väl bara att det är förtorkat i fabrik så man kan lägga det när som helst direkt ur förpackningen. Träets rörelsemönster ändras väl inte av det? Eller har jag missat något?
Ek och furu har krymper/sväller lika vid lika fuktkvot, http://www.svenskttra.se/om_tra_1/tra-och-fukt/traets-fuktrorelserThomas_Blekinge skrev:
Om ditt golv aldrig går ihop riktigt någon gång under ett år beror det på att det inte var tillräckligt torrt vid läggning. Inomhusfuktigheten brukar vara som lägst under februari-april och då krymper golvet som mest. Vi får inte större springor än 1 mm i vårat golv med 160 tiljor när det är som torrast.
Vi har även stavparket (68 mm breda) samt ett kilat furugolv med 300 mm breda plank att jämföra krympningen under året.
Klicka här för att svara