Hej! Jag har fått ett furugolv inlagt i min lägenhet som en byggfirma har limmat mot betongen, Nu tänkte jag fästa golvsocklarna själv, men har nu märkt att golvet ligger ojämnt och sviktar något vid väggkanten. Vad tycker ni att jag har rätt att förvänta mig av byggföretaget? Är det ok att det lämnar ett golv som inte ligger jämnt (de har slipat golvet)?
Ge gärna tips på hur jag ska fästa listerna på det ojämna golvet. Min tanke är att trycka ned listerna mot golvet för att försöka jämna ut golvet och fästa med Pro1 lim och kilformad listspik i väggen som är byggd i lättbetong.
Ge gärna tips på hur jag ska fästa listerna på det ojämna golvet. Min tanke är att trycka ned listerna mot golvet för att försöka jämna ut golvet och fästa med Pro1 lim och kilformad listspik i väggen som är byggd i lättbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "listspik"
Listspik
Listspikar är mindre spikar som används för att fästa lister eller smala bitar av trä. De har oftast en tunnare design för att minimera skador på listerna och förhindra splittring av träet.
Läs mer
De borde ha sett till att golvet var helt plant innan de började lägga furugolvet tycker jag. I annat fall så bör man ju spackla upp betongen först. Det är ju inte bara listen som kommer glipa, även ev. möbler kommer stå snett, osv.
Fy satan! Gör om, gör rätt. Klart du ska reklamera!
Alltså normerna hur mycket det får va ojämnt e ganska mycket tyvärr, frågan mig int varför! Men tror det e +-3mm per meter (6mm) så troligtvis klara dom sig även om man sku vilja ge dom en redig p-ngspark!
Näh, fullt så hemska är inte AMA98. +-3 mm gäller över 2 meters mätlängd. I detta fall talar vi om en puckel och då kan regeln +-1,2 mm på 25 cm appliceras. Över 1 meter gäller +-2 mm.mångstekta skrev:
Visst borde de kontrollerat undergolvets bucklighet innan, samt den slutgiltiga leveransen.
Tack för alla sakkunniga svar! Problemet finns i alla rum, framförallt är det tiljorna som sitter längs väggarna som "fjädrar" lite uppåt kanterna. bifogar en annan bild där det diffar på 5mm mellan den högsta och lägsta punkten på en längd av 1m. På bilden jag tidigare postade mätte jag en glipa på 6mm mellan 45cm.
Jag upplevde att golvläggaren la snabbt och slarvigt(han la golvet själv, 60m2 på 3 dagar) och de har redan varit här och reparerat golvet under en dag, eftersom han bla skadat golvet med hammaren som han slog ihop tiljorna med. Vi har fått 1000 spänn i kompensation för att han bla kladdat lim på möbler som vi ställt undan på balkongen. Men nu när jag ska sätta listerna känns det som vi borde få mer kompensation eller att de åtgärdar problemet. Så med 5-6mm diff borde jag reklamera?
Jag upplevde att golvläggaren la snabbt och slarvigt(han la golvet själv, 60m2 på 3 dagar) och de har redan varit här och reparerat golvet under en dag, eftersom han bla skadat golvet med hammaren som han slog ihop tiljorna med. Vi har fått 1000 spänn i kompensation för att han bla kladdat lim på möbler som vi ställt undan på balkongen. Men nu när jag ska sätta listerna känns det som vi borde få mer kompensation eller att de åtgärdar problemet. Så med 5-6mm diff borde jag reklamera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tror tyvärr inte att det gått att göra så mycket bättre. Byggaren borde kanske ha varnat dig innan han la det. Bättre kunde det säkert blivit om golvbrädorna fått ligga och aklimatisera sig några dagar. Samt att man hållit golvet i kläm, medans limmet härdade. Allt är självklart en kostnadsfråga.
Jag skulle gjort som du är inne på själv. Skaffa en lite kraftigare list, kläm ned så gått det går. Fyll resterande glipor med spackel/silikon/latex av rätt färg.
Men det skadar givetvis inte att prata med byggaren. Kanske är han mån om att du som kund ska vara nöjd, och kompenserar dig på något sätt.
Jag skulle gjort som du är inne på själv. Skaffa en lite kraftigare list, kläm ned så gått det går. Fyll resterande glipor med spackel/silikon/latex av rätt färg.
Men det skadar givetvis inte att prata med byggaren. Kanske är han mån om att du som kund ska vara nöjd, och kompenserar dig på något sätt.
Tack AG. Tiljorna fick acklimatisera sig i nära 3 månader i lägenheten så det har inte att göra med det. Men jag tror att det är som du säger att han borde ha lagt en tyngd på medan de härdade.
SBH: Beställningen var bara att lägga golvet
SBH: Beställningen var bara att lägga golvet
jaa.då skall du ha fixat resten. men så klart skulle dom kollat golvet innan dom la golvet,billyby skrev:
Bara lite nyfiken, menar du att det inte går att lägga ett trägolv bättre än så här?AG A skrev:Jag tror tyvärr inte att det gått att göra så mycket bättre. Byggaren borde kanske ha varnat dig innan han la det. Bättre kunde det säkert blivit om golvbrädorna fått ligga och aklimatisera sig några dagar. Samt att man hållit golvet i kläm, medans limmet härdade. Allt är självklart en kostnadsfråga.
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Jag skulle inte godkänt detta, bättre kan det helt klart göras. Frågan är vad som är avtalat, han kan ju mycket väl hävda att han bara skulle lägga på ett furugolv och då har han kanske gjort det bästa med tanke på underlaget.
Hur såg det ut innan?
Hur såg det ut innan?
båda beställaren och hantaverkaren har gjort fel så.Andreas Blomkvist skrev:
vem har störst ansvar?
dom beställer bara golvläggning eller den som inte säger att golvet inte är slätt?