2 858 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Nytt golv i 1800-tals hus
Sida 1 av 2
Huset är 200 år gammalt. I alla rum utom köket ligger det breda plankor eller brädor eller vad man säger med 0,5-1 cm breda springor. Jag hatar dem innerligt på grund av alla spetor man får och skulle vilja lägga nytt trägolv helt utan springor. Jag har dock fått indikationer på att man inte får ha tätt golv i just det här rummet för att det behövs luft därunder. I alla andra rum går det tydligen bra att lägga annat golv.
Förstår att det är dålig information men jag hoppas att någon förstår vad jag menar. Hur kan jag lösa det här?
Förstår att det är dålig information men jag hoppas att någon förstår vad jag menar. Hur kan jag lösa det här?
Du hatar dina gamla golv och tycker att ditt gamla innertak är fult (annan tråd). Jag tycker det låter som du bor i fel hus. Visst det finns absolut gamla hus där det inte är värt att bevara inredningen och om detta är ett sådant så går det så klart bra att riva ner innertaken och sätta upp gips och riva ut golven och lägga in nya. Det finns också många som tycker om gamla hus och vill bevara dom, kanske läge att sälja och leta efter annat hus.
Det finns också en ekonomisk aspekt. Börjar du riva i ett 200 år gammalt hus kan det snabbt bli dyrare med renoveringarna än att köpa något som passar er stil bättre utan så stora ingrepp.
Svar på din fråga. Att lägga täta golv är inget problem. Om man däremot isolerar golv i gamla hus med torpargrund kan man få fuktproblem i grunden då det inte kommer ner någon värme som det har gjort från början då golven har varit dåligt isolerade och man har eldat året runt.
Det finns också en ekonomisk aspekt. Börjar du riva i ett 200 år gammalt hus kan det snabbt bli dyrare med renoveringarna än att köpa något som passar er stil bättre utan så stora ingrepp.
Svar på din fråga. Att lägga täta golv är inget problem. Om man däremot isolerar golv i gamla hus med torpargrund kan man få fuktproblem i grunden då det inte kommer ner någon värme som det har gjort från början då golven har varit dåligt isolerade och man har eldat året runt.
Spetorna hatar jag. Stilen är det inte jag som klagar på. Skulle gärna behålla taken som dom är men maken protesterar. Tror att det är springorna som stör honom mest. Han kan nog tänka sig trätak men utan synliga springor.
Är inne på furugolv på hela nedervåningen som vi har i köket. Fortfarande vackert trägolv men utan spetor. Det är alltså isoleringen som är problemet och inte själva golvet. Det innebär alltså att jag kan lägga nytt golv så länge jag inte isolerar?
Är inne på furugolv på hela nedervåningen som vi har i köket. Fortfarande vackert trägolv men utan spetor. Det är alltså isoleringen som är problemet och inte själva golvet. Det innebär alltså att jag kan lägga nytt golv så länge jag inte isolerar?
Nej det borde nog gälla likadant för alla rum. Men, det jag menar är att har man en mark i grunden som är torr och fin i sig, då borde det inte vara problem med att isolera golvet. Om grunden däremot "behöver" värmen från huset, för att hålla fuktnivån, då borde man undvika isolera.
Synd att du inte gillar springorna, i så fall kunde ni bara slipat det. Kan tänka mig att det är breda fina golvplank?
Ett nytt trägolv är inte tätt. En plastmatta hade varit tätt, och dåligt. Men ett nytt trägolv bör funka precis lika bra. Finns ju tunna spontade golv som inte bygger så mycket (även om jag tycker det är helgerån att lägga över det gamla)
Ett nytt trägolv är inte tätt. En plastmatta hade varit tätt, och dåligt. Men ett nytt trägolv bör funka precis lika bra. Finns ju tunna spontade golv som inte bygger så mycket (även om jag tycker det är helgerån att lägga över det gamla)
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Tänk på att ni bränner pengarna två gånger om ni inte tar tillvara på orginalstilen och golven, dels när ni köper nytt, och dels som värdeminskning vid försäljning.
Är det något som är helgerån så är det väl att ens nämna ordet plastmatta i sammanhanget
Golvet är mjukt och fint så det behöver inte slipas. Det är just springorna som gör att man får spetor. Fick in en rejält stor en gång så jag kunde inte gå ordentligt på flera veckor. Usch.
Bryter man upp det gamla golvet eller lägger man ett nytt rakt på?
Golvet är mjukt och fint så det behöver inte slipas. Det är just springorna som gör att man får spetor. Fick in en rejält stor en gång så jag kunde inte gå ordentligt på flera veckor. Usch.
Bryter man upp det gamla golvet eller lägger man ett nytt rakt på?
Vill kunna gå runt på trägolv barfota. Furugolvet i köket är underbart. Kan traska runt där i timmar utan att göra någon nytta. Vill ha samma känsla i hela huset. Det är bara i stora salen som plankorna ens är fina. Resten av huset är smala tråkiga gulnade brädor. Inget vidare.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Haha. Ja jag menade alltså inte att plastmatta var ett alternativ. Men det är ett tätt golv till skillnad från ett av trägolv. I vårt hus låg det x antal heltäckningsmattor och plastmattor ovanpå varandra, inte helt bra.nernu skrev:Är det något som är helgerån så är det väl att ens nämna ordet plastmatta i sammanhanget![]()
Golvet är mjukt och fint så det behöver inte slipas. Det är just springorna som gör att man får spetor. Fick in en rejält stor en gång så jag kunde inte gå ordentligt på flera veckor. Usch.
Bryter man upp det gamla golvet eller lägger man ett nytt rakt på?
Jag trodde att det var slitet, därav tipset om att slipa. Men är det springorna som ger stickor finns det inte så mkt att göra. Särskilt inte om det är ett "nytt" golv, då är det ju inget att spara.
Det nya golvet funkar bra att lägga över det gamla. Att slita upp det andra blir nog sjukt slitigt, men visst, det är nog många som gör så också. Tänk bara på att ta ett som inte bygger för mycket, det blir så struligt vid sockel och trösklar då om ni inte tar bort dessa innan.
