Hej,
Vi köpte klinkers för ca 240 kr / m2 med träimitation. Det var bland de billigaste med just denna looken. Bauhaus sa att kvalitén skulle vara strax under garagestandard. De skulle vara så starka att de inte gick att skära med klinkerskärare(vilket förvisso visade sig vara helt fel).
Märket på plattorna är Palazzo.
Nu har vi lagt 28m2 och har märkt att bara i hanteringen blir de lätt kantstötta. När ytan ger med sig så blir det ljus beige vilket syns ganska mycket. Igår när jag skulle ta bort en fog rest så blev det såhär :
Efter att ha lagt större delen av golvet märker vi att en stor del av plattorna är konkava(1-2mm) vilket förklarar varför det inte blivit helt plant när man kontrollerat med vattenpass.
I vissa fall har jag använt en skruvmejsel för att pressa samman plattorna, detta görs då genom att mejseln placeras i fogen och vrids sedan så att den sätter press på båda plattorna. Detta har i 3-4 fall resulterat i att ytan på plattan har sprucket lite men det har då gått av en lite flisa där det efteråt lyser beige.
Jag har pratat hållbarheten på en kasserad klinker och så länge som det inte är något skarpt på verkar ytan hålla bra. Men tar man ex en skruvmejsel och slår den lite hårdare i plattan så ger ytan med sig och man kan se beiga pricker(d.v.s ytan har släppt). Tittar man på ytflisor så är de extremt tunna d,v,s där själva trycket/färgen sitter).
Självklart vet jag att det finns en uppsjö olika kvalitéer på plattor. Min far brukar dock alltid köpa plattor för under 100 kr m2 och de flesta av dessa har hållit hög kvalité så priset är inte alltid lika med kvalité.
Frågan är bara vad ni skulle säga om kvalitén på dessa plattor? Är det så det brukar vara eller låter det som att dessa plattor har väldigt låg kvalité?